Diplomová práce se zabývá vlivem hudebních a rytmických prvků ve výuce předmětů na prvním stupni základní školy.
Diplomová práce se skládá ze tří částí. První část diplomové práce se zabývá teoretickým základem hudby a jejích prvků, osobností učitele a žáka a využitím hudby
na prvním stupni základní školy. Druhá část diplomové práce shrnuje dotazníkové šetření. Dotazníkové šetření šetří praktické využití hudebních a rytmických prvků a jejich pozitivní
i negativní vliv. Třetí část diplomové práce nabízí praktické aktivity do výuky s využitím hudby a jejích prvků.
Anotace v angličtině
The thesis follow up the influence of musical and rhythmic elements in the teaching
of subjects in the first grade of elementary school.
The thesis consists of three parts. The first part of the thesis deals with the theoretical basis of music and its elements, the personality of the teacher and the student and the use
of music in the first grade of elementary school. The second part of the thesis summarizes
the questionnaire survey. The questionnaire survey examines the practical use of musical
and rhythmic elements and their positive and negative influence. The third part of the thesis offers practical activities for teaching using music and its elements.
Klíčová slova
Hudba, hudební prvky, rytmické prvky, píseň, říkadlo, základní škola, metodika.
Diplomová práce se zabývá vlivem hudebních a rytmických prvků ve výuce předmětů na prvním stupni základní školy.
Diplomová práce se skládá ze tří částí. První část diplomové práce se zabývá teoretickým základem hudby a jejích prvků, osobností učitele a žáka a využitím hudby
na prvním stupni základní školy. Druhá část diplomové práce shrnuje dotazníkové šetření. Dotazníkové šetření šetří praktické využití hudebních a rytmických prvků a jejich pozitivní
i negativní vliv. Třetí část diplomové práce nabízí praktické aktivity do výuky s využitím hudby a jejích prvků.
Anotace v angličtině
The thesis follow up the influence of musical and rhythmic elements in the teaching
of subjects in the first grade of elementary school.
The thesis consists of three parts. The first part of the thesis deals with the theoretical basis of music and its elements, the personality of the teacher and the student and the use
of music in the first grade of elementary school. The second part of the thesis summarizes
the questionnaire survey. The questionnaire survey examines the practical use of musical
and rhythmic elements and their positive and negative influence. The third part of the thesis offers practical activities for teaching using music and its elements.
Klíčová slova
Hudba, hudební prvky, rytmické prvky, píseň, říkadlo, základní škola, metodika.
Cílem diplomové práce je zhodnocení míry používání rytmických a hudebních prvků u předmětů na 1. stupni ZŠ, zhodnocení pozitivních a negativních efektů.
Požadavky:
Studium odborné literatury a zpracování literární rešerše
Zjištění míry používání rytmických a hudebních prvků na 1. stupni ZŠ
Zpracování a analýza dotazníkového šetření
Reflexe – vyhodnocení a zpracování získaných poznatků
Zásady pro vypracování
Cíle:
Cílem diplomové práce je zhodnocení míry používání rytmických a hudebních prvků u předmětů na 1. stupni ZŠ, zhodnocení pozitivních a negativních efektů.
Požadavky:
Studium odborné literatury a zpracování literární rešerše
Zjištění míry používání rytmických a hudebních prvků na 1. stupni ZŠ
Zpracování a analýza dotazníkového šetření
Reflexe – vyhodnocení a zpracování získaných poznatků
Seznam doporučené literatury
BENÍČKOVÁ, Marie, 2017. Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4238-0.
BLAŽÍČKOVÁ, E., 2004. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta. 48 s. ISBN 80-7290-166-4.
DANIEL L.,1992. Metodika hudební výchovy, knowhow učitele hudební výchovy. Ostrava: Montanex, ISBN 80-85300-98-2
HERDEN, Jaroslav., 1998. Hudba jako řeč : o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Edited by Jaroslav Herden. 1. vyd. Praha: Scientia. 89 s. ISBN 8071831263.
KMENTOVÁ, Milena, 2018. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1333-8.
KMENTOVÁ, Milena, 2019. Třída zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1479-3.
KNOPOVÁ, B., 1993. Hudebně pohybová výchova v 1. -5. ročníku ZŠ. Brno: Masarykova univerzita. 68 s. ISBN 80-210-0636-6.
KRČEK, Josef, 2010. Písničky pro nejmenší. Ilustroval Renáta FRANČÍKOVÁ, ilustroval Olga Ptáčková. V Praze: Albatros. ISBN 978-80-00-01969-7.
KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ, 2017. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-332-2.
KULHÁNKOVÁ, Eva, 2009. Řemesla ve hře, písni a tanci. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-535-6.
KULHÁNKOVÁ, Eva, 2010. Hudebně pohybová výchova: metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Vyd. 3. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-730-5.
KULHÁNKOVÁ, Eva, 2013. Taneční hry s písničkami. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0408-4.
LÝSEK, F. a kolektiv, 1972. Metodika hudební výchovy v 1. - 5. ročníku ZDŠ: Učebnice pro posluchače pedagogických fakult. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, 2011. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-928-6.
Seznam doporučené literatury
BENÍČKOVÁ, Marie, 2017. Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4238-0.
BLAŽÍČKOVÁ, E., 2004. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta. 48 s. ISBN 80-7290-166-4.
DANIEL L.,1992. Metodika hudební výchovy, knowhow učitele hudební výchovy. Ostrava: Montanex, ISBN 80-85300-98-2
HERDEN, Jaroslav., 1998. Hudba jako řeč : o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Edited by Jaroslav Herden. 1. vyd. Praha: Scientia. 89 s. ISBN 8071831263.
KMENTOVÁ, Milena, 2018. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1333-8.
KMENTOVÁ, Milena, 2019. Třída zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1479-3.
KNOPOVÁ, B., 1993. Hudebně pohybová výchova v 1. -5. ročníku ZŠ. Brno: Masarykova univerzita. 68 s. ISBN 80-210-0636-6.
KRČEK, Josef, 2010. Písničky pro nejmenší. Ilustroval Renáta FRANČÍKOVÁ, ilustroval Olga Ptáčková. V Praze: Albatros. ISBN 978-80-00-01969-7.
KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ, 2017. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-332-2.
KULHÁNKOVÁ, Eva, 2009. Řemesla ve hře, písni a tanci. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-535-6.
KULHÁNKOVÁ, Eva, 2010. Hudebně pohybová výchova: metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Vyd. 3. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-730-5.
KULHÁNKOVÁ, Eva, 2013. Taneční hry s písničkami. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0408-4.
LÝSEK, F. a kolektiv, 1972. Metodika hudební výchovy v 1. - 5. ročníku ZDŠ: Učebnice pro posluchače pedagogických fakult. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, 2011. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-928-6.