Tato závěrečná práce řeší nové metody ve výuce přídavných jmen v 5. ročníku základní školy
zejména v návaznosti na distanční výuku. Cílem práce bylo zhodnotit výuku přídavných jmen
a zhodnotit vybrané učebnice, které se používají při výuce. Na základě doporučené literatury
pro pedagogy jsem provedla komparaci didaktických metod a vybrala jsem takové, které
usnadňují výuku.
V teoretické části práce jsou uvedeny základní předpoklady pro výuku adjektiv podle
rámcového a školního vzdělávacího programu. V praktické části jsem uvedla komparaci
učebnic pro výuku přídavných jmen a zhodnotila aktivizační metody výuky a další vybrané
online zdroje. Výsledkem práce je návrh vlastních pracovních listů, které je možné využít
jako doplňující zdroj při výuce. Vychází z mé pedagogické praxe při využití vybraných
cvičení ve vlastní výuce a z analýzy učebnic a zdrojů, které jsem během zpracování práce
hodnotila.
Anotace v angličtině
This thesis deals with new methods of teaching Czech adjectives within the scope of the 5th
grade of elementary school, especially in relation to distance learning. The aim of the thesis is
comparative analyses of teaching methods and selected textbooks. Based on recommended
reading for teachers, comparison of didactic methods was carried out and the ones that
facilitate teaching were pointed out.
The theoretical part mentions basic preconditions for teaching of adjectives based on the
framework programme and curricula for schools. The practical part then contains individual
comparative analyzes of specific textbooks for teaching of adjectives, and evaluation of
activation teaching methods and other online resources. The outcome is a proposal of custom
worksheets that can be used as additional teaching resources. They are based on my teaching
experience with using selected exercises during classes, and analyses of textbooks and
resources evaluated during my work on the thesis.
Klíčová slova
aktivizační metody, aplikace pro výuku přídavných jmen, přídavná jména, učebnice pro výuku, I. stupeň základní školy, 5. ročník základní školy
Klíčová slova v angličtině
activation methods, application for teaching of adjectives, adjectives, teaching textbooks, primary education, 5th grade of elementary school
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato závěrečná práce řeší nové metody ve výuce přídavných jmen v 5. ročníku základní školy
zejména v návaznosti na distanční výuku. Cílem práce bylo zhodnotit výuku přídavných jmen
a zhodnotit vybrané učebnice, které se používají při výuce. Na základě doporučené literatury
pro pedagogy jsem provedla komparaci didaktických metod a vybrala jsem takové, které
usnadňují výuku.
V teoretické části práce jsou uvedeny základní předpoklady pro výuku adjektiv podle
rámcového a školního vzdělávacího programu. V praktické části jsem uvedla komparaci
učebnic pro výuku přídavných jmen a zhodnotila aktivizační metody výuky a další vybrané
online zdroje. Výsledkem práce je návrh vlastních pracovních listů, které je možné využít
jako doplňující zdroj při výuce. Vychází z mé pedagogické praxe při využití vybraných
cvičení ve vlastní výuce a z analýzy učebnic a zdrojů, které jsem během zpracování práce
hodnotila.
Anotace v angličtině
This thesis deals with new methods of teaching Czech adjectives within the scope of the 5th
grade of elementary school, especially in relation to distance learning. The aim of the thesis is
comparative analyses of teaching methods and selected textbooks. Based on recommended
reading for teachers, comparison of didactic methods was carried out and the ones that
facilitate teaching were pointed out.
The theoretical part mentions basic preconditions for teaching of adjectives based on the
framework programme and curricula for schools. The practical part then contains individual
comparative analyzes of specific textbooks for teaching of adjectives, and evaluation of
activation teaching methods and other online resources. The outcome is a proposal of custom
worksheets that can be used as additional teaching resources. They are based on my teaching
experience with using selected exercises during classes, and analyses of textbooks and
resources evaluated during my work on the thesis.
Klíčová slova
aktivizační metody, aplikace pro výuku přídavných jmen, přídavná jména, učebnice pro výuku, I. stupeň základní školy, 5. ročník základní školy
Klíčová slova v angličtině
activation methods, application for teaching of adjectives, adjectives, teaching textbooks, primary education, 5th grade of elementary school
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury k tématu: úvod do problematiky přídavných jmen
Příprava materiálů: mluvnické významy přídavných jmen, rozsah učiva o přídavných jménech v 5. ročníku ZŠ
Realizace: příklad modelové výuky, komparace učebnic v oblasti výuky přídavných jmen v 5. ročníku ZŠ, příklady pracovních listů a webových stránek k online procvičování
Stanovení závěrů a doporučení pro praxi
Cíl: Tvorba a realizace uceleného didaktického materiálu k procvičování přídavných jmen v 5. ročníku ZŠ.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury k tématu: úvod do problematiky přídavných jmen
Příprava materiálů: mluvnické významy přídavných jmen, rozsah učiva o přídavných jménech v 5. ročníku ZŠ
Realizace: příklad modelové výuky, komparace učebnic v oblasti výuky přídavných jmen v 5. ročníku ZŠ, příklady pracovních listů a webových stránek k online procvičování
Stanovení závěrů a doporučení pro praxi
Cíl: Tvorba a realizace uceleného didaktického materiálu k procvičování přídavných jmen v 5. ročníku ZŠ.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, R., 1996. Novinky z pravopisu a tvarosloví. Český Těšín: KAVA-PECH Dobřichovice. ISBN 80-85853-27-2
ČECHOVÁ M., STYBLÍK V., 1989. Didaktika češtiny. Praha: SPN. ISBN 80-04-22439-3
HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A., 1980. Stručná mluvnice česká. Praha: SPN. ISBN 17-20-12/15
MELICHAR J., STYBLÍK V., 2000. Český jazyk – Přehled učiva základní školy. Praha: Fortuna. ISBN 80-7168-527-5
STYBLÍK,V., ČECHOVÁ M., HLAVSA Z., TEJNOR A., 1992. Přehledná mluvnice češtiny pro základní školy. Praha: Fortuna. ISBN 80-85296-36-8
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, R., 1996. Novinky z pravopisu a tvarosloví. Český Těšín: KAVA-PECH Dobřichovice. ISBN 80-85853-27-2
ČECHOVÁ M., STYBLÍK V., 1989. Didaktika češtiny. Praha: SPN. ISBN 80-04-22439-3
HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A., 1980. Stručná mluvnice česká. Praha: SPN. ISBN 17-20-12/15
MELICHAR J., STYBLÍK V., 2000. Český jazyk – Přehled učiva základní školy. Praha: Fortuna. ISBN 80-7168-527-5
STYBLÍK,V., ČECHOVÁ M., HLAVSA Z., TEJNOR A., 1992. Přehledná mluvnice češtiny pro základní školy. Praha: Fortuna. ISBN 80-85296-36-8
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.