Diplomová práce přibližuje problematiku globálních cílů udržitelného rozvoje. Důraz je kladen zejména na výuku a práci s tímto tématem v hodinách občanské výchovy prostřednictvím dětské literatury, která zde reprezentuje hlavní edukační prostředek. Odborný text zahrnuje všeobecně teoretické nastínění problematiky Agendy 2030 včetně krátkého pojednání o významu a podpoře čtenářské gramotnosti. Zohledněn je ale zejména didaktický potenciál tématu v občanské výchově, metodika práce s texty a série několika praktických návrhů modelových hodin s vybranými knižními tituly. Závěrečnou část pak doplňují přílohy s pracovními listy korespondující s náplní navržených výukových jednotek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis approaches the issue of global goals of sustainable development. Emphasis is placed especially on teaching and working with this topic in civic education classes, through children's literature. The literature represents the main educational too. The expert text includes a general theoretical outline of the issue, Agenda 2030, including a short discussion of the importance and support of reading literacy. However, the didactic potential of the topic in civic education, the methodology of working with texts and a series of several practical lesson plans with selected book titles are taken into account as well. The final part is complemented by appendices with worksheets corresponding to the contents of the proposed teaching units.
sustainable development, SDG goals, civic education, reading literacy, global citizenship education, children's literature, didactics, methodology, Agenda 2030, work with texts, curriculum
Rozsah průvodní práce
95 s. (157 360 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce přibližuje problematiku globálních cílů udržitelného rozvoje. Důraz je kladen zejména na výuku a práci s tímto tématem v hodinách občanské výchovy prostřednictvím dětské literatury, která zde reprezentuje hlavní edukační prostředek. Odborný text zahrnuje všeobecně teoretické nastínění problematiky Agendy 2030 včetně krátkého pojednání o významu a podpoře čtenářské gramotnosti. Zohledněn je ale zejména didaktický potenciál tématu v občanské výchově, metodika práce s texty a série několika praktických návrhů modelových hodin s vybranými knižními tituly. Závěrečnou část pak doplňují přílohy s pracovními listy korespondující s náplní navržených výukových jednotek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis approaches the issue of global goals of sustainable development. Emphasis is placed especially on teaching and working with this topic in civic education classes, through children's literature. The literature represents the main educational too. The expert text includes a general theoretical outline of the issue, Agenda 2030, including a short discussion of the importance and support of reading literacy. However, the didactic potential of the topic in civic education, the methodology of working with texts and a series of several practical lesson plans with selected book titles are taken into account as well. The final part is complemented by appendices with worksheets corresponding to the contents of the proposed teaching units.
sustainable development, SDG goals, civic education, reading literacy, global citizenship education, children's literature, didactics, methodology, Agenda 2030, work with texts, curriculum
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce bude pojednávat o didaktickém využití dětské literatury, poukazující na vybrané globální problémy společnosti. Práce s touto literaturou by měla být využitelná ve výuce občanské výchovy, jejíž vzdělávací obsah koresponduje ve vybraných tématických celcích s problematikou cílů udržitelného rozvoje (SDG). Teoretická část bude zahrnovat obecné pojednání o problematice cílů udržitelného rozvoje, potenciální didaktické využití a zařazení problematiky do občanskovýchovného modulu, včetně podpory a významu rozvoje literární gramotnosti. Praktická část se bude soustředit na konkrétní použití vybraných titulů, ve formě didakticky transformovovaných materiálů, které lze uplatnit ve výuce. Studentka se zavazuje, že se bude v průběhu zpracování práce řídit pokyny vedoucího práce a bude pravidelně konzultovat její části.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce bude pojednávat o didaktickém využití dětské literatury, poukazující na vybrané globální problémy společnosti. Práce s touto literaturou by měla být využitelná ve výuce občanské výchovy, jejíž vzdělávací obsah koresponduje ve vybraných tématických celcích s problematikou cílů udržitelného rozvoje (SDG). Teoretická část bude zahrnovat obecné pojednání o problematice cílů udržitelného rozvoje, potenciální didaktické využití a zařazení problematiky do občanskovýchovného modulu, včetně podpory a významu rozvoje literární gramotnosti. Praktická část se bude soustředit na konkrétní použití vybraných titulů, ve formě didakticky transformovovaných materiálů, které lze uplatnit ve výuce. Studentka se zavazuje, že se bude v průběhu zpracování práce řídit pokyny vedoucího práce a bude pravidelně konzultovat její části.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, Kate, Charlotte DWYER, Katie GOUDIE a Martina ČÁSLAVSKÁ. Globální cíle udržitelného rozvoje: 17 aktivit k 17 cílům. Praha 1: Tiskové a distribuční centrum Junák, 2017. ISBN 978-80-7501-122-0.
EDUCATION SECTOR, UNESCO. Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. Paris, France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2017. ISBN 978-92-3-100209-0.
HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H & H, 1999, 179 s. ISBN 80-86022-57-9.
HOMEROVÁ, Marie. Výchova k občanství ve výuce společenskovědních předmětů: metodicko-didaktická učebnice pro učitele všech typů škol. Praha: M. Homerová, 2013, 104 s. ISBN 978-80-260-5103-9.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 179 s. ISBN 80-86898-01-6.
SACHS, Jeffrey D. The Age of Sustainable Development. New York: Columbia University Press, 2015. ISBN 978-1515910879
TRÁVNÍCˇEK, Jirˇí. Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke cˇtení a co ho ovlivnˇuje (2018). Brno: Host, 2019, 178 s. ISBN 978-80-7577-994-6.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, Kate, Charlotte DWYER, Katie GOUDIE a Martina ČÁSLAVSKÁ. Globální cíle udržitelného rozvoje: 17 aktivit k 17 cílům. Praha 1: Tiskové a distribuční centrum Junák, 2017. ISBN 978-80-7501-122-0.
EDUCATION SECTOR, UNESCO. Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. Paris, France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2017. ISBN 978-92-3-100209-0.
HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H & H, 1999, 179 s. ISBN 80-86022-57-9.
HOMEROVÁ, Marie. Výchova k občanství ve výuce společenskovědních předmětů: metodicko-didaktická učebnice pro učitele všech typů škol. Praha: M. Homerová, 2013, 104 s. ISBN 978-80-260-5103-9.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 179 s. ISBN 80-86898-01-6.
SACHS, Jeffrey D. The Age of Sustainable Development. New York: Columbia University Press, 2015. ISBN 978-1515910879
TRÁVNÍCˇEK, Jirˇí. Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke cˇtení a co ho ovlivnˇuje (2018). Brno: Host, 2019, 178 s. ISBN 978-80-7577-994-6.