Téma: Role ženy ve společnosti v divadelních hrách Federica Garcíi Lorcy
Práce se zabývá postavou španělských žen a jejich hlavními rolemi - určené společností, v první polovině 20. století. Zaměřuje se na divadelní tvorbu Federica Garcíi Lorcy, který ve svých dílech staví ženy do pozice protagonistek. Do práce je zahrnuta teoretická i praktická část. V té praktické jsou analyzovány a následně porovnány 4 vybrané divadelní hry psané během 30. let. Jedná se o Čarokrásnou ševcovou/Obdivuhodnou ševcovou (1930), Krvavou svatbu (1933), Pláňku (1934) a nakonec Dům Bernardy Alby (1936). Nejdůležitější a nejinspirativnější události z autorova života a okolí, historický a literární kontext jsou součástí teoretické části.
Anotace v angličtině
Topic: The role of women in Federico García Lorca's theatre
The bachelor's thesis deals with the figure of Spanish women and their main roles - determined by society, in the first half of the 20th century. It focuses on the theater production of Federico García Lorca, who places women in the position of protagonists in his work. The thesis includes both a theoretical and a practical part. In the practical part, 4 selected plays written during the 1930s are analyzed and then compared. These are The Shoemaker's prodigious wife (1930), Blood wedding (1933), Yerma (1934) and finally The House of Bernarda Alba (1936). The most important and inspiring events form the author's life and surroundings, historical and literary context are part of the theoretical part.
Klíčová slova
Federico García Lorca, ženy, divadlo, společenské postavení
Klíčová slova v angličtině
Federico García Lorca, women, theater, social status
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
ES
Anotace
Téma: Role ženy ve společnosti v divadelních hrách Federica Garcíi Lorcy
Práce se zabývá postavou španělských žen a jejich hlavními rolemi - určené společností, v první polovině 20. století. Zaměřuje se na divadelní tvorbu Federica Garcíi Lorcy, který ve svých dílech staví ženy do pozice protagonistek. Do práce je zahrnuta teoretická i praktická část. V té praktické jsou analyzovány a následně porovnány 4 vybrané divadelní hry psané během 30. let. Jedná se o Čarokrásnou ševcovou/Obdivuhodnou ševcovou (1930), Krvavou svatbu (1933), Pláňku (1934) a nakonec Dům Bernardy Alby (1936). Nejdůležitější a nejinspirativnější události z autorova života a okolí, historický a literární kontext jsou součástí teoretické části.
Anotace v angličtině
Topic: The role of women in Federico García Lorca's theatre
The bachelor's thesis deals with the figure of Spanish women and their main roles - determined by society, in the first half of the 20th century. It focuses on the theater production of Federico García Lorca, who places women in the position of protagonists in his work. The thesis includes both a theoretical and a practical part. In the practical part, 4 selected plays written during the 1930s are analyzed and then compared. These are The Shoemaker's prodigious wife (1930), Blood wedding (1933), Yerma (1934) and finally The House of Bernarda Alba (1936). The most important and inspiring events form the author's life and surroundings, historical and literary context are part of the theoretical part.
Klíčová slova
Federico García Lorca, ženy, divadlo, společenské postavení
Klíčová slova v angličtině
Federico García Lorca, women, theater, social status
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje společenskému postavení žen v divadelních hrách Federica Garcíi Lorcy. Analyzovány budou čtyři konkrétní hry, jejichž hlavní postavou je právě žena – Dům Bernardy Alby (La casa de Bernarda Alba 1936), Krvavá svatba (Bodas de sangre 1933), Pláňka (Yerma 1934), La zapatera prodigiosa (Čarokrásná ševcová 1930).
Cílem práce bude jednotlivé hry rozebrat a popsat, jakým způsobem je v nich téma žen a jejich postavení zobrazeno. V tomto ohledu budou hry také porovnány mezi sebou a propojeny s historickým kontextem doby.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje společenskému postavení žen v divadelních hrách Federica Garcíi Lorcy. Analyzovány budou čtyři konkrétní hry, jejichž hlavní postavou je právě žena – Dům Bernardy Alby (La casa de Bernarda Alba 1936), Krvavá svatba (Bodas de sangre 1933), Pláňka (Yerma 1934), La zapatera prodigiosa (Čarokrásná ševcová 1930).
Cílem práce bude jednotlivé hry rozebrat a popsat, jakým způsobem je v nich téma žen a jejich postavení zobrazeno. V tomto ohledu budou hry také porovnány mezi sebou a propojeny s historickým kontextem doby.
Seznam doporučené literatury
FORBELSKÝ, Josef, SÁNCHEZ, Juan Antonio, 2017. Španělská moderní literatura 1898-2015. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-2993-3.
GARCÍA LORCA, Federico, 2007. Bodas de sangre. Madrid: Alianza. ISBN 978-84-206-3383-1.
GARCÍA LORCA, Federico, 2007. La casa de Bernarda Alba. Madrid: Cátedra. ISBN 978-84-376-2245-3.
GARCÍA LORCA, Federico, 2007. La zapatera prodigiosa. Madrid: Alianza. ISBN 978-84-206-3355-8.
GARCÍA LORCA, Federico, 2008. Yerma. Madrid: Alianza. ISBN 978-84-206-3357-2.
RUIZ, Francisco Ramón, 1992. Historia del Teatro espa\ nol: siglo XX. Madrid: Cátedra. ISBN 84-376-0049-9.
Seznam doporučené literatury
FORBELSKÝ, Josef, SÁNCHEZ, Juan Antonio, 2017. Španělská moderní literatura 1898-2015. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-2993-3.
GARCÍA LORCA, Federico, 2007. Bodas de sangre. Madrid: Alianza. ISBN 978-84-206-3383-1.
GARCÍA LORCA, Federico, 2007. La casa de Bernarda Alba. Madrid: Cátedra. ISBN 978-84-376-2245-3.
GARCÍA LORCA, Federico, 2007. La zapatera prodigiosa. Madrid: Alianza. ISBN 978-84-206-3355-8.
GARCÍA LORCA, Federico, 2008. Yerma. Madrid: Alianza. ISBN 978-84-206-3357-2.
RUIZ, Francisco Ramón, 1992. Historia del Teatro espa\ nol: siglo XX. Madrid: Cátedra. ISBN 84-376-0049-9.