Diplomová práce navrhuje pět básnických dílen, které se zaměřují na současnou českou poezii. Tyto dílny jsou vzhledem ke zvoleným výukovým metodám, formám výuky a vybraným básnickým textům realizovatelné na 2. stupni základních škol, případně též na středních školách. Práce nabízí pestrou škálu aktivit, které lze v lekcích použít. Zvolené metody jsou přímo aplikovány na práci s básnickým textem. Ke každé aktivitě přikládáme metodický komentář, který vysvětluje, jakým způsobem mají být dílny realizovány. Soustředíme se na tyto body: rozvoj čtenářské gramotnosti a čtenářství, kritické myšlení, interpretace textu, tvořivost a kreativita, prožitek ze čteného, komunikace, respekt, reflexe.
Anotace v angličtině
The thesis proposes five poetry workshops that focus on contemporary Czech poetry. Considering the chosen teaching methods, forms of teaching and selected texts, these workshops can be applied at the second level of primary schools or at high schools. This thesis offers wide variety of activities that can be used in the lectures. The chosen methods are focused on working with poetic texts. Each activity is accompanied by a methodological commentary that explains how the workshops are to be realized. Thesis primarily focuses on the following points: development of literacy and reading skills, critical thinking, interpretation of the text, creativity, imagination, reading experience, communication, respect and reflection.
Diplomová práce navrhuje pět básnických dílen, které se zaměřují na současnou českou poezii. Tyto dílny jsou vzhledem ke zvoleným výukovým metodám, formám výuky a vybraným básnickým textům realizovatelné na 2. stupni základních škol, případně též na středních školách. Práce nabízí pestrou škálu aktivit, které lze v lekcích použít. Zvolené metody jsou přímo aplikovány na práci s básnickým textem. Ke každé aktivitě přikládáme metodický komentář, který vysvětluje, jakým způsobem mají být dílny realizovány. Soustředíme se na tyto body: rozvoj čtenářské gramotnosti a čtenářství, kritické myšlení, interpretace textu, tvořivost a kreativita, prožitek ze čteného, komunikace, respekt, reflexe.
Anotace v angličtině
The thesis proposes five poetry workshops that focus on contemporary Czech poetry. Considering the chosen teaching methods, forms of teaching and selected texts, these workshops can be applied at the second level of primary schools or at high schools. This thesis offers wide variety of activities that can be used in the lectures. The chosen methods are focused on working with poetic texts. Each activity is accompanied by a methodological commentary that explains how the workshops are to be realized. Thesis primarily focuses on the following points: development of literacy and reading skills, critical thinking, interpretation of the text, creativity, imagination, reading experience, communication, respect and reflection.
Diplomová práce se soustředí na návrhy dílen čtení, během nichž žáci 2. stupně ZŠ a středních škol budou pracovat s vybranými básněmi současných českých autorů. Nabídne možnosti, jak básnický text během čtenářských dílen uchopit, jak ho zkoumat, jak vůbec o poezii uvažovat. Cílem je rozvoj kritického myšlení žáků, a to za pomocí různých navržených typů metod a aktivit, především ale rozvíjení vztahu k poezii samotné. Práce navrhne takové dílny čtení, které budou pracovat s motivy, emocemi, formou, prostorem, časem atd., a to na základě vybraných textů, jež nemusí být určeny primárně pro děti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se soustředí na návrhy dílen čtení, během nichž žáci 2. stupně ZŠ a středních škol budou pracovat s vybranými básněmi současných českých autorů. Nabídne možnosti, jak básnický text během čtenářských dílen uchopit, jak ho zkoumat, jak vůbec o poezii uvažovat. Cílem je rozvoj kritického myšlení žáků, a to za pomocí různých navržených typů metod a aktivit, především ale rozvíjení vztahu k poezii samotné. Práce navrhne takové dílny čtení, které budou pracovat s motivy, emocemi, formou, prostorem, časem atd., a to na základě vybraných textů, jež nemusí být určeny primárně pro děti.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
HRUŠKA, Petr, ed. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1630-0.
LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0112-8.
ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H., HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012. ISBN 978-80-905036-8-7.
ŠTĚPÁNÍK, S., HÁJKOVÁ, E., ELIÁŠKOVÁ, K., LIPTÁKOVÁ, L., SZYMAŃSKA, M. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
VALA, J. Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
HRUŠKA, Petr, ed. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1630-0.
LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0112-8.
ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H., HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012. ISBN 978-80-905036-8-7.
ŠTĚPÁNÍK, S., HÁJKOVÁ, E., ELIÁŠKOVÁ, K., LIPTÁKOVÁ, L., SZYMAŃSKA, M. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
VALA, J. Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8.