Cílem této práce bylo shromáždit a popsat chyby, které dělají žáci při programování v prostředí Scratch, a popsat, jaký vliv mají na žáka. Kromě toho práce obsahuje kapitolu zabývající se přímo programovacím jazykem Scratch.
V práci se chybám nejdřív věnuji teoreticky a poté empiricky. Na začátku empirické části je popis pozorování i vzorku pozorovaných žáků. Dalším krokem práce bylo zhodnocení přínosu chyb k procesu učení a nastínění, kterým chybám se můžeme pokusit zcela předcházet a které naopak prospívají žákovi více, když je sám udělá, objeví a s případnou pomocí opraví.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to gather and describe mistakes made by pupils while programming with Scratch and describe the mistakes' effect on the pupil. In addition the thesis includes a chapter dealing with Scratch programming language itself.
I start with the theory of the mistakes then discuss them from the empirical side. There is also a description of the study and studied sample of pupils in the theoretical part of the work. The next step of this thesis was evaluation of the mistakes' contribution to the learning process and suggest which mistakes it might be desirable to prevent altogether and which help the pupil more when they can make them, discover and with possible help correct them.
Klíčová slova
programování, Scratch, chyby, práce s chybou
Klíčová slova v angličtině
programming, Scratch, mistakes, mistake handling
Rozsah průvodní práce
52 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce bylo shromáždit a popsat chyby, které dělají žáci při programování v prostředí Scratch, a popsat, jaký vliv mají na žáka. Kromě toho práce obsahuje kapitolu zabývající se přímo programovacím jazykem Scratch.
V práci se chybám nejdřív věnuji teoreticky a poté empiricky. Na začátku empirické části je popis pozorování i vzorku pozorovaných žáků. Dalším krokem práce bylo zhodnocení přínosu chyb k procesu učení a nastínění, kterým chybám se můžeme pokusit zcela předcházet a které naopak prospívají žákovi více, když je sám udělá, objeví a s případnou pomocí opraví.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to gather and describe mistakes made by pupils while programming with Scratch and describe the mistakes' effect on the pupil. In addition the thesis includes a chapter dealing with Scratch programming language itself.
I start with the theory of the mistakes then discuss them from the empirical side. There is also a description of the study and studied sample of pupils in the theoretical part of the work. The next step of this thesis was evaluation of the mistakes' contribution to the learning process and suggest which mistakes it might be desirable to prevent altogether and which help the pupil more when they can make them, discover and with possible help correct them.
Klíčová slova
programování, Scratch, chyby, práce s chybou
Klíčová slova v angličtině
programming, Scratch, mistakes, mistake handling
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je shromáždit a popsat chyby, které dělají žáci při programování v prostředí Scratch, a popsat, jak s nimi začínající učitelka může pracovat.
Studentka provede rešerši na téma miskonceptů v informatice, chyb při programování a jejich roli ve výuce informatiky. Vymezí pojem chyby v kontextu výuky programování.
Pozorováním ve vlastní výuce shromáždí vzorky žákovských chyb.
Pozorované chyby porovná s tím, co očekávala na základě rešerše. Popíše, které chyby se neobjevují a které naopak neočekávala.
Určí typické nebo jinak významné chyby a popíše, jak s nimi ve výuce pracovala a jaký jim přisuzuje význam pro učení žáka.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je shromáždit a popsat chyby, které dělají žáci při programování v prostředí Scratch, a popsat, jak s nimi začínající učitelka může pracovat.
Studentka provede rešerši na téma miskonceptů v informatice, chyb při programování a jejich roli ve výuce informatiky. Vymezí pojem chyby v kontextu výuky programování.
Pozorováním ve vlastní výuce shromáždí vzorky žákovských chyb.
Pozorované chyby porovná s tím, co očekávala na základě rešerše. Popíše, které chyby se neobjevují a které naopak neočekávala.
Určí typické nebo jinak významné chyby a popíše, jak s nimi ve výuce pracovala a jaký jim přisuzuje význam pro učení žáka.
Seznam doporučené literatury
ČERNOCHOVÁ, M., P. VAŇKOVÁ a J. ŠTÍPEK. Programování ve Scratch pro pokročilé – Projekty pro 2. stupeň základní školy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-085-5.
SPIŠÁKOVÁ, M. a Ľ. SALANCI. Chyby ako súčasť motivácie programovania. DidInfo and DidactIG 2017. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2017. ISBN 978-80-557-1216-1. s. 136–140.
SWIDAN, A., F. HERMANS a M. SMIT. Programming Misconceptions for School Students. In ICER '18: Proceedings of the 2018 ACM Conference on International Computing Education Research. ACM New York, NY, USA, 2018. s 151–159.
GUZDIAL, M. Learner-Centered Design of Computing Education: Research on Computing for Everyone. Morgan & Claypool, synthesis edition. ISBN 978-1-62705-351-8. kap. 2–3.
Seznam doporučené literatury
ČERNOCHOVÁ, M., P. VAŇKOVÁ a J. ŠTÍPEK. Programování ve Scratch pro pokročilé – Projekty pro 2. stupeň základní školy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-085-5.
SPIŠÁKOVÁ, M. a Ľ. SALANCI. Chyby ako súčasť motivácie programovania. DidInfo and DidactIG 2017. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2017. ISBN 978-80-557-1216-1. s. 136–140.
SWIDAN, A., F. HERMANS a M. SMIT. Programming Misconceptions for School Students. In ICER '18: Proceedings of the 2018 ACM Conference on International Computing Education Research. ACM New York, NY, USA, 2018. s 151–159.
GUZDIAL, M. Learner-Centered Design of Computing Education: Research on Computing for Everyone. Morgan & Claypool, synthesis edition. ISBN 978-1-62705-351-8. kap. 2–3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.