Práce je zaměřena na distanční výuku zeměpisu v čase nařízené distanční výuky na 2. stupni základních škol. Práce je rozdělena na teoretickou část a praktickou část. V teoretické části je pozornost zaměřena na zpracování dostupných zdrojů k distanční výuce konkrétně na distanční výuku geografie. Důležitou složkou je využití ICT v online výuce. Zároveň jsou zde analyzovány tiskové zprávy České školní inspekce nebo průzkumy veřejného mínění. Teoretická složka práce je základem pro sestavení dotazníku. V praktické části práce jsou analyzovány zkušenosti dalších vyučujících zeměpisu, konkrétně z rozhovoru a dotazníku. Vše je doplněno a reflektováno s autorovými pedagogickými zkušenostmi.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on distance learning of geography in 2020, 2021, 2022 at lower secondary schools in the Czech Republic. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with resources focused on distance learning of geography. Utilization of ICT in distance learning is one of the most important parts of the thesis. In the theoretical part there are described reports of the Czech School Inspectorate and public opinion surveys. The theoretical part is the basis for survey. In the practical part of the thesis are analyzed experiences of other geography teachers, specifically from the interview and survey. Both parts are confronted with the author´s experiences of teaching.
Klíčová slova
distanční výuka, zeměpis, druhý stupeň základní školy, IKT a zeměpis, zeměpisný atlas
Práce je zaměřena na distanční výuku zeměpisu v čase nařízené distanční výuky na 2. stupni základních škol. Práce je rozdělena na teoretickou část a praktickou část. V teoretické části je pozornost zaměřena na zpracování dostupných zdrojů k distanční výuce konkrétně na distanční výuku geografie. Důležitou složkou je využití ICT v online výuce. Zároveň jsou zde analyzovány tiskové zprávy České školní inspekce nebo průzkumy veřejného mínění. Teoretická složka práce je základem pro sestavení dotazníku. V praktické části práce jsou analyzovány zkušenosti dalších vyučujících zeměpisu, konkrétně z rozhovoru a dotazníku. Vše je doplněno a reflektováno s autorovými pedagogickými zkušenostmi.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on distance learning of geography in 2020, 2021, 2022 at lower secondary schools in the Czech Republic. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with resources focused on distance learning of geography. Utilization of ICT in distance learning is one of the most important parts of the thesis. In the theoretical part there are described reports of the Czech School Inspectorate and public opinion surveys. The theoretical part is the basis for survey. In the practical part of the thesis are analyzed experiences of other geography teachers, specifically from the interview and survey. Both parts are confronted with the author´s experiences of teaching.
Klíčová slova
distanční výuka, zeměpis, druhý stupeň základní školy, IKT a zeměpis, zeměpisný atlas
Zaměřit se na výuku zeměpisu v čase nařízené distanční výuky na 2. stupni základních škol. Analyzovat a popsat zkušeností autora a pedagogů s výukou zeměpisu během pandemie COVID-19. Práci rozdělit na teoretickou (rešeršní) a praktickou část. Teoretickou část obsahem zaměřit na popis možností pro pedagogy, které mohou využívat při synchronní či nesynchronní distanční výuce v zeměpise. V praktické části analyzovat na základě vlastních zkušeností a zkušeností učitelů z praxe, jak učitelé zeměpisu na 2. stupni základních škol zareagovali na přesun z prezenční na distanční výuku. Jakým způsobem využívali komunikační platformy a online programy k výuce zeměpisu.
Zásady pro vypracování
Zaměřit se na výuku zeměpisu v čase nařízené distanční výuky na 2. stupni základních škol. Analyzovat a popsat zkušeností autora a pedagogů s výukou zeměpisu během pandemie COVID-19. Práci rozdělit na teoretickou (rešeršní) a praktickou část. Teoretickou část obsahem zaměřit na popis možností pro pedagogy, které mohou využívat při synchronní či nesynchronní distanční výuce v zeměpise. V praktické části analyzovat na základě vlastních zkušeností a zkušeností učitelů z praxe, jak učitelé zeměpisu na 2. stupni základních škol zareagovali na přesun z prezenční na distanční výuku. Jakým způsobem využívali komunikační platformy a online programy k výuce zeměpisu.
Seznam doporučené literatury
Hanus, M., 2015. Tablety ve výuce zeměpisu: správná volba? Geografické rozhledy, 25(2), pp.14-17. Available at: https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/140/pdf [Accessed March 07, 2021].
Havelková, L., Hanus, M., 2014. Význam rozvoje mapových dovedností ve výuce. Geografické rozhledy, 24(3), p.14. Available at: https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/207/pdf [Accessed March 07, 2021].
Pavlas, T. et al., 2020. Zkušenosti žáků a učitelů základních škol s distanční výukou ve 2. pololetí školního roku 2019/2020: Shrnutí vybraných zjištění a doporučení pro následující období. In Csicr.cz. Praha 5: Česká školní inspekce. Available at: https://tarantula.ruk.cuni.cz/AKTUALITY-11135-version1-tz_zkusenosti_zaku_a_ucitelu_zs_s_distancni_vyukou_2_pol_2019_2020.pdf [Accessed March 05, 2021].
Russell, G., 2001. Is Virtual Schooling a Virtual Reality? [online]. Dostupné z: http://fno.org/mar01/virtualschool.html [Accessed March 05, 2021]
Tůma, F., 2013. ICT ve výuce zeměpisu. Komenský: odborný časopis pro učitele základní školy, 137(3), pp.17-20. Available at: https://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/sites/17/2014/10/komensky_03_13.pdf [Accessed March 05, 2021].
Seznam doporučené literatury
Hanus, M., 2015. Tablety ve výuce zeměpisu: správná volba? Geografické rozhledy, 25(2), pp.14-17. Available at: https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/140/pdf [Accessed March 07, 2021].
Havelková, L., Hanus, M., 2014. Význam rozvoje mapových dovedností ve výuce. Geografické rozhledy, 24(3), p.14. Available at: https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/207/pdf [Accessed March 07, 2021].
Pavlas, T. et al., 2020. Zkušenosti žáků a učitelů základních škol s distanční výukou ve 2. pololetí školního roku 2019/2020: Shrnutí vybraných zjištění a doporučení pro následující období. In Csicr.cz. Praha 5: Česká školní inspekce. Available at: https://tarantula.ruk.cuni.cz/AKTUALITY-11135-version1-tz_zkusenosti_zaku_a_ucitelu_zs_s_distancni_vyukou_2_pol_2019_2020.pdf [Accessed March 05, 2021].
Russell, G., 2001. Is Virtual Schooling a Virtual Reality? [online]. Dostupné z: http://fno.org/mar01/virtualschool.html [Accessed March 05, 2021]
Tůma, F., 2013. ICT ve výuce zeměpisu. Komenský: odborný časopis pro učitele základní školy, 137(3), pp.17-20. Available at: https://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/sites/17/2014/10/komensky_03_13.pdf [Accessed March 05, 2021].