Práce se věnuje výukovému tématu války v Afghánistánu mezi lety 2001 až 2021 a jeho možné aplikaci na středních školách, čtyřletých gymnáziích nebo vyšším stupni osmiletých gymnázií. Cílem práce bylo zjistit, zda je možné toto komplexní téma soudobých dějin vyučovat na vybraném typu škol. Při sestavování modelových hodin bylo zohledněno nejen didaktické hledisko a výstupy z RVP, ale byl kladen důraz i na kultivaci samostatnosti, kreativity a kritické práce práci se zdroji. Pro odborné zpracování byly hlavními dokumenty zprávy poskytnuté NATO a monografie o Afghánistánu. Na základě analýzy byl sestaven výukový program, který byl vyzkoušen na vyšším stupni gymnázia. Z práce vyplynulo několik přínosných poznatků. Celkově je v kurikulárních dokumentech podhodnoceno téma smrti a soudobé dějiny jsou velice vágně vymezeny. Žáci nejsou zvyklí na badatelskou formu výuky a zároveň nejsou schopni pracovat s chybou, takže
se raději ani o nic nepokusí, než aby chybovali. Práce s obrazovým materiálem a sociálními sítěmi se ovšem osvědčila. Do budoucna je možné téma přizpůsobit žákům základních škol nebo ho převést do online prostředí.
Anotace v angličtině
This thesis examines the Afghanistan War from 2001 to 2021 as an educational topic and its potential application in high schools, four-year grammar schools, and senior grades of eight-year grammar schools. It attempts to assess whether it is possible to teach this complex subject of contemporary history in second level education. Four experimental classes were created with emphasis on didactics, "expected outcomes" defined in Czech Framework Educational Programme, as well as independency, creativity a critical thinking during tasks involving provided resources. The main credible sources were reports of NATO and a monograph on Afghanistan. Based on an analysis, an educational programme was drafted and tested in a senior grade of local grammar school. The paper provided several contributions. In curricular documents, the topic of death is insufficiently represented, and contemporary history is only vaguely defined. The pupils are not used to enquiry-based learning and learning from mistakes, and their fear of failure negatively affects overall participation in class. Working with visual materials and social media, however,proved successful. In the future, it might be possible to adapt this subject for elementary schools or online teaching.
Klíčová slova
badatelská výuka, Afghánistán 2001 až 2021, válka ve výuce, střední školy, gymnázia
Klíčová slova v angličtině
Enquiry-based learning, Afghanistan from 2001 to 2021, Teaching about war, High schools, Grammar schools
Rozsah průvodní práce
99 s. (191 380 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje výukovému tématu války v Afghánistánu mezi lety 2001 až 2021 a jeho možné aplikaci na středních školách, čtyřletých gymnáziích nebo vyšším stupni osmiletých gymnázií. Cílem práce bylo zjistit, zda je možné toto komplexní téma soudobých dějin vyučovat na vybraném typu škol. Při sestavování modelových hodin bylo zohledněno nejen didaktické hledisko a výstupy z RVP, ale byl kladen důraz i na kultivaci samostatnosti, kreativity a kritické práce práci se zdroji. Pro odborné zpracování byly hlavními dokumenty zprávy poskytnuté NATO a monografie o Afghánistánu. Na základě analýzy byl sestaven výukový program, který byl vyzkoušen na vyšším stupni gymnázia. Z práce vyplynulo několik přínosných poznatků. Celkově je v kurikulárních dokumentech podhodnoceno téma smrti a soudobé dějiny jsou velice vágně vymezeny. Žáci nejsou zvyklí na badatelskou formu výuky a zároveň nejsou schopni pracovat s chybou, takže
se raději ani o nic nepokusí, než aby chybovali. Práce s obrazovým materiálem a sociálními sítěmi se ovšem osvědčila. Do budoucna je možné téma přizpůsobit žákům základních škol nebo ho převést do online prostředí.
Anotace v angličtině
This thesis examines the Afghanistan War from 2001 to 2021 as an educational topic and its potential application in high schools, four-year grammar schools, and senior grades of eight-year grammar schools. It attempts to assess whether it is possible to teach this complex subject of contemporary history in second level education. Four experimental classes were created with emphasis on didactics, "expected outcomes" defined in Czech Framework Educational Programme, as well as independency, creativity a critical thinking during tasks involving provided resources. The main credible sources were reports of NATO and a monograph on Afghanistan. Based on an analysis, an educational programme was drafted and tested in a senior grade of local grammar school. The paper provided several contributions. In curricular documents, the topic of death is insufficiently represented, and contemporary history is only vaguely defined. The pupils are not used to enquiry-based learning and learning from mistakes, and their fear of failure negatively affects overall participation in class. Working with visual materials and social media, however,proved successful. In the future, it might be possible to adapt this subject for elementary schools or online teaching.
Klíčová slova
badatelská výuka, Afghánistán 2001 až 2021, válka ve výuce, střední školy, gymnázia
Klíčová slova v angličtině
Enquiry-based learning, Afghanistan from 2001 to 2021, Teaching about war, High schools, Grammar schools
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je analyzovat proveditelnost výuky konfliktu v Afghánistánu mezi lety 2001 a 2021 a téma terorismu, který je s touto válkou spojen, ve vyšším sekundárním vzdělávání s maturitním zakončením.
Dalším cílem práce je vytvořit výukový materiál pro středoškolské obory zakončené maturitní zkouškou, čtyřletá gymnázia a vyšší stupně osmiletých gymnázií. Vycházet se bude převážně z RVP pro gymnázia. U každého materiálu bude navržena možnost převodu do digitálního prostředí pro distanční výuku, pokud to bude vhodné a vzhledem k povaze materiálu možné.
Navržený výukový materiál bude cílit na splnění zásady interdisciplinarity. Propojení bude hlavně mezi předměty dějepis, základy společenských věd a zeměpis.
Součástí práce bude i výkladová část, která by měla umožnit vyučujícímu práci s materiálem a poskytnout mu základní přehled v dané problematice.
Práce bude vytvořena na základě analýzy odborné historické literatury a dobových pramenů multimediálního charakteru. Taktéž budou použity materiály zabývající se problematikou výuky současných historických témat nejen v hodinách dějepisu a metodami, které jsou pro ni vhodné.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je analyzovat proveditelnost výuky konfliktu v Afghánistánu mezi lety 2001 a 2021 a téma terorismu, který je s touto válkou spojen, ve vyšším sekundárním vzdělávání s maturitním zakončením.
Dalším cílem práce je vytvořit výukový materiál pro středoškolské obory zakončené maturitní zkouškou, čtyřletá gymnázia a vyšší stupně osmiletých gymnázií. Vycházet se bude převážně z RVP pro gymnázia. U každého materiálu bude navržena možnost převodu do digitálního prostředí pro distanční výuku, pokud to bude vhodné a vzhledem k povaze materiálu možné.
Navržený výukový materiál bude cílit na splnění zásady interdisciplinarity. Propojení bude hlavně mezi předměty dějepis, základy společenských věd a zeměpis.
Součástí práce bude i výkladová část, která by měla umožnit vyučujícímu práci s materiálem a poskytnout mu základní přehled v dané problematice.
Práce bude vytvořena na základě analýzy odborné historické literatury a dobových pramenů multimediálního charakteru. Taktéž budou použity materiály zabývající se problematikou výuky současných historických témat nejen v hodinách dějepisu a metodami, které jsou pro ni vhodné.
Seznam doporučené literatury
DEMJANČUK, Nikolaj, DROTÁROVÁ, Lucie. Vzdělání a extremismus. Praha: Epocha, 2005. ISBN 80-86328-83-X.
HOBSBAWM, E. J. Globalizace, demokracie a terorismus. Praha: Academia, 2009. XXI. století, sv. 5. ISBN 978-80-200-1725-3.
HUDDLESTON, Ted, KERR, David. Jak vyučovat kontroverzní témata: Výuka kontroverzních témat prostřednictvím výchovy k demokratickému občanství a lidským právům. Centrum občanského vzdělávání FHS UK, 2017.
JAKL, Ladislav, LOUŽEK, Marek, ed. 11. září 2001: deset let poté: sborník textů. Praha: CEP - Centrum pro ekonomiku a politiku, 2011. ISBN 978-80-87460-06-1.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Vydání 2. Praha: Grada Publishing a.s., 2018. ISBN 80-247-1284-9.
MAREK, Jan. Dějiny Afghánistánu. Vydání druhé. Praha: NLN, 2021. Dějiny států. ISBN 978-80-7422-821-6.
MAREŠ, Miroslav. Terorismus v ČR. Brno: Centrum strategických studií, 2005. ISBN 80-903333-8-9.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6. rozš. a přepr. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
SOULEIMANOV, Emil. Terorismus: válka proti státu. Praha: Eurolex Bohemia, 2006. ISBN 80-86861-76-7.
Seznam doporučené literatury
DEMJANČUK, Nikolaj, DROTÁROVÁ, Lucie. Vzdělání a extremismus. Praha: Epocha, 2005. ISBN 80-86328-83-X.
HOBSBAWM, E. J. Globalizace, demokracie a terorismus. Praha: Academia, 2009. XXI. století, sv. 5. ISBN 978-80-200-1725-3.
HUDDLESTON, Ted, KERR, David. Jak vyučovat kontroverzní témata: Výuka kontroverzních témat prostřednictvím výchovy k demokratickému občanství a lidským právům. Centrum občanského vzdělávání FHS UK, 2017.
JAKL, Ladislav, LOUŽEK, Marek, ed. 11. září 2001: deset let poté: sborník textů. Praha: CEP - Centrum pro ekonomiku a politiku, 2011. ISBN 978-80-87460-06-1.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Vydání 2. Praha: Grada Publishing a.s., 2018. ISBN 80-247-1284-9.
MAREK, Jan. Dějiny Afghánistánu. Vydání druhé. Praha: NLN, 2021. Dějiny států. ISBN 978-80-7422-821-6.
MAREŠ, Miroslav. Terorismus v ČR. Brno: Centrum strategických studií, 2005. ISBN 80-903333-8-9.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6. rozš. a přepr. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
SOULEIMANOV, Emil. Terorismus: válka proti státu. Praha: Eurolex Bohemia, 2006. ISBN 80-86861-76-7.