Tato diplomová práce se zabývá kooperativním učením a jeho zavedením na druhý stupeň základní školy. V první části diplomové práce jsou teoretické souvislosti, historický vývoj kooperativního vyučování a principy nezbytné pro fungování kooperativní výuky. V praktické části je popsán akční výzkum, v rámci zavádění kooperativního vyučování, rozdělený do čtyř výzkumných cyklů. Tento výzkum byl prováděn na druhém stupni Svobodné základní školy v Jablonci nad Nisou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issues of cooperative learning and its implementation at the second stage of elementary school. In the first part there are theoretical connections, the historical evolution of cooperative learning and the principals which are essential for cooperative learning. In the practical part the thesis describes the implementation of action research at school, which was divided into four research cycles. This action research was realized at the second stage of Svobodná základní škola in Jablonec nad Nisou.
Klíčová slova
Kooperativní vyučování, akční výzkum, kooperace, 2. stupeň ZŠ, žák, učitel
Tato diplomová práce se zabývá kooperativním učením a jeho zavedením na druhý stupeň základní školy. V první části diplomové práce jsou teoretické souvislosti, historický vývoj kooperativního vyučování a principy nezbytné pro fungování kooperativní výuky. V praktické části je popsán akční výzkum, v rámci zavádění kooperativního vyučování, rozdělený do čtyř výzkumných cyklů. Tento výzkum byl prováděn na druhém stupni Svobodné základní školy v Jablonci nad Nisou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issues of cooperative learning and its implementation at the second stage of elementary school. In the first part there are theoretical connections, the historical evolution of cooperative learning and the principals which are essential for cooperative learning. In the practical part the thesis describes the implementation of action research at school, which was divided into four research cycles. This action research was realized at the second stage of Svobodná základní škola in Jablonec nad Nisou.
Klíčová slova
Kooperativní vyučování, akční výzkum, kooperace, 2. stupeň ZŠ, žák, učitel
Cílem diplomové práce je vytvoření, aplikace a evaluace modelu kooperativního vyučování pro vybraný tématický celek na 2. stupni základní školy a jeho následná evaluace.
Metody: akční výzkum
Postup: Studium odborné literatury k tématu a zvolené metodě výzkumu. Příprava a vytvoření modelu kooperativního vyučování. Realizace v praxi. Příprava a provedení akčního výzkumu. Evaluace.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvoření, aplikace a evaluace modelu kooperativního vyučování pro vybraný tématický celek na 2. stupni základní školy a jeho následná evaluace.
Metody: akční výzkum
Postup: Studium odborné literatury k tématu a zvolené metodě výzkumu. Příprava a vytvoření modelu kooperativního vyučování. Realizace v praxi. Příprava a provedení akčního výzkumu. Evaluace.
Seznam doporučené literatury
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.
KOTRBA, Tomáš, LACINA, Lubor. 2011. Aktivizační metody ve výuce. Barrister & Principal. Brno. ISBN 978-80-87474-34-1.
NEZVALOVÁ, Danuše, 2003. Akční výzkum ve škole. Časopis Pedagogika [online]. roč. 53, č. 3, s. 300–308 [vid. 5. 3. 2003]. ISSN 0031-3815. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1942
RICHTEROVÁ, Bohdana, aj., 2020. Akční výzkum v teorii a praxi[online]. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerziza, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7599-176-8. Dostupné z: https://skolicky.pregradual.osu.cz/wp-content/uploads/ka12/AV_publikace_doi.pdf
Seznam doporučené literatury
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.
KOTRBA, Tomáš, LACINA, Lubor. 2011. Aktivizační metody ve výuce. Barrister & Principal. Brno. ISBN 978-80-87474-34-1.
NEZVALOVÁ, Danuše, 2003. Akční výzkum ve škole. Časopis Pedagogika [online]. roč. 53, č. 3, s. 300–308 [vid. 5. 3. 2003]. ISSN 0031-3815. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1942
RICHTEROVÁ, Bohdana, aj., 2020. Akční výzkum v teorii a praxi[online]. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerziza, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7599-176-8. Dostupné z: https://skolicky.pregradual.osu.cz/wp-content/uploads/ka12/AV_publikace_doi.pdf