Bakalářská práce je zaměřena na přípravu dítěte v mateřské škole na primární vzdělávání s důrazem na oblast jemné motoriky. Cílem práce je tvorba aktivit zaměřená na rozvoj motoriky předškolních dětí a jejich pilotáž, realizace a reflexe vlastního souboru činností. Je rozdělena na teoretickou část a empirickou. Teoretická část popisuje vývoj dítěte předškolního věku. Vymezuje pojem jemná motorika a nevyzrálost jemné motoriky, lateralita a její druhy, kresba a grafomotorika. Věnuje se vývoji jemné motoriky od narození do 6 let, způsoby manipulace s předměty a úchopy. Zabývá se možnostmi
diagnostiky dítěte předškolního věku v této oblasti v mateřské škole. Nabízí činnosti, které podporují rozvoj jemné motoriky. Dále vysvětluje pojem školní zralost a připravenost s propojením odkladu školní docházky a jejich důsledků. V neposlední řadě se zabývá způsoby předškolního vzdělávání v ČR. Cílem empirické části je tvorba programu aktivit zaměřené na rozvoj jemné motoriky předškolních dětí a jejich pilotáž v rámci přípravy na vstup do primárního vzdělávání. Při výzkumu byla použita metoda pozorování, nestrukturovaný rozhovor s dětmi a analýza dětských prací. Při empirické práci jsem pracovala se všemi dětmi ve třídě v oblasti jemné motoriky. Tato část byla uskutečněna v mateřské škole Na Pohoří ve Zruči nad Sázavou.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the preparation of a child in kindergarten for primary education with an emphasis on the area of fine motor skills. The aim of the thesis is to create activities focused on the development of motor skills of preschool children and their piloting, implementation and reflection of their own set of activities. It is divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part describes the development of a child of preschool age. It defines the concept of fine motor skills and immaturity of fine motor skills, laterality and its types, drawing and graphomotorics. He is dedicated to the development of fine motor skills from birth to 6 years, ways of handling objects and grips. It deals with the possibilities of diagnosing a child of preschool age in this area in kindergarten. It offers activities that support the development of fine motor skills. It also
explains the concept of school maturity and readiness with the connection between postponement of school attendance and its consequences. Last but not least, it deals with ways of pre-primary education in the Czech Republic. The aim of the empirical part is to create a program of activities focused on the development of fine motor skills of preschool children and their pilotage in preparation for entry into primary education. The research used the method of observation, an unstructured interview with children and an analysis of
children's work. In my empirical work, I worked with all the children in the class in the field of fine motor skills. This part was carried out in the nursery school Na Pohoří in Zruč
nad Sázavou.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, jemná motorika, diagnostika, kresba, grafomotorika, školní zralost a připravenost.
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, fine motor skills, diagnostics, drawing, graphomotorics, school maturity and readiness.
Rozsah průvodní práce
129 s. (215 828 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na přípravu dítěte v mateřské škole na primární vzdělávání s důrazem na oblast jemné motoriky. Cílem práce je tvorba aktivit zaměřená na rozvoj motoriky předškolních dětí a jejich pilotáž, realizace a reflexe vlastního souboru činností. Je rozdělena na teoretickou část a empirickou. Teoretická část popisuje vývoj dítěte předškolního věku. Vymezuje pojem jemná motorika a nevyzrálost jemné motoriky, lateralita a její druhy, kresba a grafomotorika. Věnuje se vývoji jemné motoriky od narození do 6 let, způsoby manipulace s předměty a úchopy. Zabývá se možnostmi
diagnostiky dítěte předškolního věku v této oblasti v mateřské škole. Nabízí činnosti, které podporují rozvoj jemné motoriky. Dále vysvětluje pojem školní zralost a připravenost s propojením odkladu školní docházky a jejich důsledků. V neposlední řadě se zabývá způsoby předškolního vzdělávání v ČR. Cílem empirické části je tvorba programu aktivit zaměřené na rozvoj jemné motoriky předškolních dětí a jejich pilotáž v rámci přípravy na vstup do primárního vzdělávání. Při výzkumu byla použita metoda pozorování, nestrukturovaný rozhovor s dětmi a analýza dětských prací. Při empirické práci jsem pracovala se všemi dětmi ve třídě v oblasti jemné motoriky. Tato část byla uskutečněna v mateřské škole Na Pohoří ve Zruči nad Sázavou.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the preparation of a child in kindergarten for primary education with an emphasis on the area of fine motor skills. The aim of the thesis is to create activities focused on the development of motor skills of preschool children and their piloting, implementation and reflection of their own set of activities. It is divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part describes the development of a child of preschool age. It defines the concept of fine motor skills and immaturity of fine motor skills, laterality and its types, drawing and graphomotorics. He is dedicated to the development of fine motor skills from birth to 6 years, ways of handling objects and grips. It deals with the possibilities of diagnosing a child of preschool age in this area in kindergarten. It offers activities that support the development of fine motor skills. It also
explains the concept of school maturity and readiness with the connection between postponement of school attendance and its consequences. Last but not least, it deals with ways of pre-primary education in the Czech Republic. The aim of the empirical part is to create a program of activities focused on the development of fine motor skills of preschool children and their pilotage in preparation for entry into primary education. The research used the method of observation, an unstructured interview with children and an analysis of
children's work. In my empirical work, I worked with all the children in the class in the field of fine motor skills. This part was carried out in the nursery school Na Pohoří in Zruč
nad Sázavou.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, jemná motorika, diagnostika, kresba, grafomotorika, školní zralost a připravenost.
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, fine motor skills, diagnostics, drawing, graphomotorics, school maturity and readiness.
Zásady pro vypracování
Cíl 1. tvorba aktivit zaměřených na rozvoj jemné motoriky předškolních dětí a jejich pilotáž v rámci přípravy na vstup do primárního vzdělávání 2. provedení analýzy dětských prací a komparace dle věku a vývojových specifik dětí
Metody 1. pozorování 2. nestrukturovaný rozhovor s dětmi 3. analýza dětských prací
Požadavky 1. nastudovat odbornou literaturu k tématu 2. provést pre-test na začátku šetření 3. analyzovat výstupy v oblasti jemné motoriky 4. porovnat výsledky v závěru šetření
Zásady pro vypracování
Cíl 1. tvorba aktivit zaměřených na rozvoj jemné motoriky předškolních dětí a jejich pilotáž v rámci přípravy na vstup do primárního vzdělávání 2. provedení analýzy dětských prací a komparace dle věku a vývojových specifik dětí
Metody 1. pozorování 2. nestrukturovaný rozhovor s dětmi 3. analýza dětských prací
Požadavky 1. nastudovat odbornou literaturu k tématu 2. provést pre-test na začátku šetření 3. analyzovat výstupy v oblasti jemné motoriky 4. porovnat výsledky v závěru šetření
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina; ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost. Brno: Computer Press, a.s., 2011, ISBN 978-80-251-2569-4.
LANGMEIER, Josef; KREJÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006, ISBN 80-247-1284-9.