Bakalářská práce se zabývá problematikou reedukace dyslexie během období stanovené online výuky. Cílem bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem a za jakých podmínek byly realizovány reedukace žáků s dyslexií v rámci předmětu speciálně pedagogické péče, které probíhaly v online formě od 2. pololetí školního roku 2019/2020 a pokračovaly do školního roku 2020/2021 v důsledku pandemie onemocnění Covid-19. Bakalářská práce je tvořena teoretickými východisky odborné literatury. Značná část je věnována kvalitativnímu výzkumu a interpretaci rozhovorů. Teoretická část se věnuje vymezení dyslexie, jejími příčinami, projevy a typy. Dále se také zabývá žákem s dyslexií a jeho sebepojetím, na což navazují kapitoly o podpůrných opatřeních pro tyto žáky a vlivu přínosu školního speciálního pedagoga, resp. jeho náplně práce. Poslední kapitola rozebírá reedukaci dyslexie v prezenční a online formě, na kterou následně navazuje empirická část bakalářské práce. V empirické části práce je použit kvalitativní přístup, na jehož základě jsou interpretována data z šesti polostrukturovaných rozhovorů. Průzkumným vzorkem se stali školní speciální pedagogové, kteří vedli reedukace dyslexie v rámci předmětu speciálně pedagogické péče v době online výuky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the issue of re-education for pupils with dyslexia during teaching in online learning. The aim of the bachelor thesis is to find out how and under what conditions the re-education of pupils with dyslexia was implemented as part of the subject of special needs care, which took place online from the second semester of the 2019/2020 school year and continued into 2020/2021 school year due to the pandemic Covid-19 disease. The bachelor thesis is made up of the theoretical starting points of professional literutare. A significant part is devoted to qualitative research and interpretation of interviews. The theoretical part is devoted to the definition of dyslexia, its causes, manifestations and types. It also deals with the pupil with dyslexia and his self-concept, which is followed by chapters on support measures for these pupils and the influence od the contribution of the special education teacher, his work duties. The last chapter in the theoretical part is devoted the re-education of dyslexia in face-to-face and online form, which is followed by the empirical part of the bachelor thesis. In the empirical part, the qualitative approach is used, on the basis of which the data from six semi-structured interviews are interpreted. The survey sample was special education teachers who led re-education of dyslexia as part of the subject of special needs care during online learning.
Klíčová slova
dyslexie, specifická porucha čtení, žák s dyslexií, online reedukace, školní speciální pedagog, online výuka
Klíčová slova v angličtině
dyslexia, specific reading disorder, pupils with dyslexia, online re-education, special education teacher, teaching in online learning
Rozsah průvodní práce
63 s. (119 415 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou reedukace dyslexie během období stanovené online výuky. Cílem bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem a za jakých podmínek byly realizovány reedukace žáků s dyslexií v rámci předmětu speciálně pedagogické péče, které probíhaly v online formě od 2. pololetí školního roku 2019/2020 a pokračovaly do školního roku 2020/2021 v důsledku pandemie onemocnění Covid-19. Bakalářská práce je tvořena teoretickými východisky odborné literatury. Značná část je věnována kvalitativnímu výzkumu a interpretaci rozhovorů. Teoretická část se věnuje vymezení dyslexie, jejími příčinami, projevy a typy. Dále se také zabývá žákem s dyslexií a jeho sebepojetím, na což navazují kapitoly o podpůrných opatřeních pro tyto žáky a vlivu přínosu školního speciálního pedagoga, resp. jeho náplně práce. Poslední kapitola rozebírá reedukaci dyslexie v prezenční a online formě, na kterou následně navazuje empirická část bakalářské práce. V empirické části práce je použit kvalitativní přístup, na jehož základě jsou interpretována data z šesti polostrukturovaných rozhovorů. Průzkumným vzorkem se stali školní speciální pedagogové, kteří vedli reedukace dyslexie v rámci předmětu speciálně pedagogické péče v době online výuky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the issue of re-education for pupils with dyslexia during teaching in online learning. The aim of the bachelor thesis is to find out how and under what conditions the re-education of pupils with dyslexia was implemented as part of the subject of special needs care, which took place online from the second semester of the 2019/2020 school year and continued into 2020/2021 school year due to the pandemic Covid-19 disease. The bachelor thesis is made up of the theoretical starting points of professional literutare. A significant part is devoted to qualitative research and interpretation of interviews. The theoretical part is devoted to the definition of dyslexia, its causes, manifestations and types. It also deals with the pupil with dyslexia and his self-concept, which is followed by chapters on support measures for these pupils and the influence od the contribution of the special education teacher, his work duties. The last chapter in the theoretical part is devoted the re-education of dyslexia in face-to-face and online form, which is followed by the empirical part of the bachelor thesis. In the empirical part, the qualitative approach is used, on the basis of which the data from six semi-structured interviews are interpreted. The survey sample was special education teachers who led re-education of dyslexia as part of the subject of special needs care during online learning.
Klíčová slova
dyslexie, specifická porucha čtení, žák s dyslexií, online reedukace, školní speciální pedagog, online výuka
Klíčová slova v angličtině
dyslexia, specific reading disorder, pupils with dyslexia, online re-education, special education teacher, teaching in online learning
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit, jakým způsobem a za jakých podmínek probíhala reedukace dyslexie školními speciálními pedagogy během online výuky v době pandemie onemocnění Covid-19 na běžných základních školách.
Požadavky pro vypracování: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metoda: Rozhovory.
Při zpracování bakalářské práce budu vždy postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit, jakým způsobem a za jakých podmínek probíhala reedukace dyslexie školními speciálními pedagogy během online výuky v době pandemie onemocnění Covid-19 na běžných základních školách.
Požadavky pro vypracování: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metoda: Rozhovory.
Při zpracování bakalářské práce budu vždy postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BODNÁROVÁ, Z., ZELINKOVÁ, O., et al. 2018. Specifické pruchy učení: dyslexie, dysortografie. 2. aktual. vyd. Praha: Edika. ISBN 978-80-266-1219-3.
JOŠT, J., 2011. Čtení a dyslexie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3030-1.
POKORNÁ, V., 2015. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3.
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ K., NECHLEBOVÁ, E., 2012. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.
ZELINKOVÁ, O., 2015. Poruchy učení. 12. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0875-4.
Seznam doporučené literatury
BODNÁROVÁ, Z., ZELINKOVÁ, O., et al. 2018. Specifické pruchy učení: dyslexie, dysortografie. 2. aktual. vyd. Praha: Edika. ISBN 978-80-266-1219-3.
JOŠT, J., 2011. Čtení a dyslexie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3030-1.
POKORNÁ, V., 2015. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3.
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ K., NECHLEBOVÁ, E., 2012. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.
ZELINKOVÁ, O., 2015. Poruchy učení. 12. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0875-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.