Teoretická východiska závěrečné práce tvoří vymezení terénní výuky a představení koncepce Layers of place - vrstev místa. Ta - na rozdíl od Sence of Place - není v současné geografii zatím přesněji definována, myšlenkový konstrukt prezentovaný v závěrečné práci částečně vychází ze stejnojmenného článku SueEllen Campbellové, vyučující na Coloradské státní univerzitě, ale nepracuje jen s afektivním poznáním místa. V práci jsou dále podrobněji popsány jednotlivé vrstvy místa Liberecké Výšiny - neživá příroda prezentovaná geologickou skladbou podloží, pedologií, klimatickými podmínkami a vodstvem v místě, živá příroda prezentovaná florou a faunou a vrstva působení člověka s důrazem kladeným na samotnou stavbu Liberecké Výšiny. Praktickou část závěrečné práce tvoří návrh výukového programu - terénní vycházky na trase z Lidových sadů na Libereckou Výšinu a zpět. Scénář vycházky obsahuje popis aktivit představujících jednotlivé dříve popsané vrstvy místa. Součástí práce je také reflexe realizované terénní výuky s žáky 5. třídy základní školy a další doporučení pro realizaci vycházky dle navrženého scénáře. Pracovní listy pro realizaci aktivit jsou součástí příloh.
Anotace v angličtině
The theoretical basis of the thesis is the definition of outdoor education and the presentation of the concept of Layers of place. This concept - unlike the Sense of Place - is not yet precisely defined in contemporary geography, the thought construct presented in the thesis is partly based on the article of the same name by SueEllen Campbell, a professor at Colorado State University, but it does not only work with the affective knowledge of place. The thesis also describes in more detail the individual layers of the Liberecká Výšina Place - the inanimate nature presented by the geological composition of the subsoil, pedology, climatic conditions and water resources in the place, the living nature presented by flora and fauna and the layer of human activity with emphasis on the building of Liberecká Výšina itself. The practical part of the thesis consists of a tutorial programme - a field walk on the route from Lidové sady to Liberecká Výšina and back. The scenario of the walk includes a description of activities representing the individual layers of the place described earlier. The work also includes a reflection on the fieldwork walk conducted with students of the 5th grade of primary school and other recommendations for the implementation of the walk according to the proposed scheme. Worksheets for the implementation of the activities are included in the appendices.
Klíčová slova
Liberecká Výšina, Místo, Layers of Place (Vrstvy místa), Sense of Place, terénní výuka, vycházka
Klíčová slova v angličtině
Liberecká Výšina, Place, Layers of Place, Sence of Place, fieldwork (outdoor education), fieldwork walk
Rozsah průvodní práce
87, 43 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická východiska závěrečné práce tvoří vymezení terénní výuky a představení koncepce Layers of place - vrstev místa. Ta - na rozdíl od Sence of Place - není v současné geografii zatím přesněji definována, myšlenkový konstrukt prezentovaný v závěrečné práci částečně vychází ze stejnojmenného článku SueEllen Campbellové, vyučující na Coloradské státní univerzitě, ale nepracuje jen s afektivním poznáním místa. V práci jsou dále podrobněji popsány jednotlivé vrstvy místa Liberecké Výšiny - neživá příroda prezentovaná geologickou skladbou podloží, pedologií, klimatickými podmínkami a vodstvem v místě, živá příroda prezentovaná florou a faunou a vrstva působení člověka s důrazem kladeným na samotnou stavbu Liberecké Výšiny. Praktickou část závěrečné práce tvoří návrh výukového programu - terénní vycházky na trase z Lidových sadů na Libereckou Výšinu a zpět. Scénář vycházky obsahuje popis aktivit představujících jednotlivé dříve popsané vrstvy místa. Součástí práce je také reflexe realizované terénní výuky s žáky 5. třídy základní školy a další doporučení pro realizaci vycházky dle navrženého scénáře. Pracovní listy pro realizaci aktivit jsou součástí příloh.
Anotace v angličtině
The theoretical basis of the thesis is the definition of outdoor education and the presentation of the concept of Layers of place. This concept - unlike the Sense of Place - is not yet precisely defined in contemporary geography, the thought construct presented in the thesis is partly based on the article of the same name by SueEllen Campbell, a professor at Colorado State University, but it does not only work with the affective knowledge of place. The thesis also describes in more detail the individual layers of the Liberecká Výšina Place - the inanimate nature presented by the geological composition of the subsoil, pedology, climatic conditions and water resources in the place, the living nature presented by flora and fauna and the layer of human activity with emphasis on the building of Liberecká Výšina itself. The practical part of the thesis consists of a tutorial programme - a field walk on the route from Lidové sady to Liberecká Výšina and back. The scenario of the walk includes a description of activities representing the individual layers of the place described earlier. The work also includes a reflection on the fieldwork walk conducted with students of the 5th grade of primary school and other recommendations for the implementation of the walk according to the proposed scheme. Worksheets for the implementation of the activities are included in the appendices.
Klíčová slova
Liberecká Výšina, Místo, Layers of Place (Vrstvy místa), Sense of Place, terénní výuka, vycházka
Klíčová slova v angličtině
Liberecká Výšina, Place, Layers of Place, Sence of Place, fieldwork (outdoor education), fieldwork walk
Zásady pro vypracování
Cíl: Představení pojetí Layers of place na příkladu Liberecké výšiny - vytvoření výchovně-vzdělávacího programu.
Požadavky:
a) Studium odborné literatury k tématu (Layers of Place, The Sense of Place, živá a neživá příroda Liberecka, Liberecká výšina);
b) Vypracování teoretické části - jednotlivé "vrstvy" místa: poloha na mapě a v terénu, živá a neživá příroda, působení člověka, subjektivní rovina;
c) Vypracování praktické části - konkrétní aktivity představující koncept Layers of place žákům 1. stupně dle výstupů a kompetencí RVP;
d) Realizace aktivit a jejich (sebe)reflexe.
Zásady pro vypracování
Cíl: Představení pojetí Layers of place na příkladu Liberecké výšiny - vytvoření výchovně-vzdělávacího programu.
Požadavky:
a) Studium odborné literatury k tématu (Layers of Place, The Sense of Place, živá a neživá příroda Liberecka, Liberecká výšina);
b) Vypracování teoretické části - jednotlivé "vrstvy" místa: poloha na mapě a v terénu, živá a neživá příroda, působení člověka, subjektivní rovina;
c) Vypracování praktické části - konkrétní aktivity představující koncept Layers of place žákům 1. stupně dle výstupů a kompetencí RVP;
d) Realizace aktivit a jejich (sebe)reflexe.
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, S. E., 2006. Layers of Place. Interdisciplinary Studies in Literature and Environment. Oxford University Press, 13(2), 179-183.
KARPAŠ, R. et al., 2009. Jizerské hory – o mapách, kamení a vodě. Liberec: Nakladatelství RK. ISBN 978-80-87100-08-0
Kol. aut., 2004. Kniha o Liberci. Liberec: Dialog. ISBN 80-86761-13-4.
LEATHER, M., THORSTEINSSON, J. F., 2021. Developing a Sense of Place. In: Outdoor Environmental Education in Higher Education: International Perspectives. ISBN 978303075979.
ŘEHÁČEK, M., PIKOUS, J., KURTIN, P., 2011. Příběhy jizerskohorských rozhleden. Liberec: Pavel Akrman - Epicentrum. ISBN 978-80-260-0682-4.
SVOBODOVÁ, H., MÍSAŘOVÁ, D., DURNA, R., ČEŠKOVÁ, T., HOFMANN, E., 2019. Koncepce terénní výuky pro základní školy. Masarykova univerzita, Brno. ISBN 978-80-210-9246-4
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, S. E., 2006. Layers of Place. Interdisciplinary Studies in Literature and Environment. Oxford University Press, 13(2), 179-183.
KARPAŠ, R. et al., 2009. Jizerské hory – o mapách, kamení a vodě. Liberec: Nakladatelství RK. ISBN 978-80-87100-08-0
Kol. aut., 2004. Kniha o Liberci. Liberec: Dialog. ISBN 80-86761-13-4.
LEATHER, M., THORSTEINSSON, J. F., 2021. Developing a Sense of Place. In: Outdoor Environmental Education in Higher Education: International Perspectives. ISBN 978303075979.
ŘEHÁČEK, M., PIKOUS, J., KURTIN, P., 2011. Příběhy jizerskohorských rozhleden. Liberec: Pavel Akrman - Epicentrum. ISBN 978-80-260-0682-4.
SVOBODOVÁ, H., MÍSAŘOVÁ, D., DURNA, R., ČEŠKOVÁ, T., HOFMANN, E., 2019. Koncepce terénní výuky pro základní školy. Masarykova univerzita, Brno. ISBN 978-80-210-9246-4