Následující text se zabývá prací se zrakově postiženými žáky v hodinách fyziky. Práce obsahuje informace o různých postiženích, speciálně o zrakovém postižení. Dále je vysvětlena práce s postiženými žáky v procesu vzdělávání, s ohledem na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (vzdělávací oblast Člověk a příroda, předmět fyzika). Součástí práce jsou zpracované oblasti fyziky včetně metodiky, zápisů a vytvořených pracovních listů upravených pro slabozraké žáky. Vše je zakončeno informacemi o autorčině vlastní zkušenosti z praxe se slabozrakým žákem.
Anotace v angličtině
The following diploma thesis deals with teaching visually impaired pupils in physics classes. Thesis contains information about various disabilities, especially visual impairment. Furthermore, the work with disabled pupils in the educational process is explained, with regard to Framework education programme for elementary education (educational area Human and nature, subject physics). The presented study constitutes a source of information and materials created specifically for teaching visually impaired pupils. The final part of the thesis offers author's own detailed account of working with a visually impaired pupil.
Klíčová slova
zrakové postižení, slabozrakost, postižení, fyzika, základní škola, inkluze, integrace, pracovní listy
Následující text se zabývá prací se zrakově postiženými žáky v hodinách fyziky. Práce obsahuje informace o různých postiženích, speciálně o zrakovém postižení. Dále je vysvětlena práce s postiženými žáky v procesu vzdělávání, s ohledem na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (vzdělávací oblast Člověk a příroda, předmět fyzika). Součástí práce jsou zpracované oblasti fyziky včetně metodiky, zápisů a vytvořených pracovních listů upravených pro slabozraké žáky. Vše je zakončeno informacemi o autorčině vlastní zkušenosti z praxe se slabozrakým žákem.
Anotace v angličtině
The following diploma thesis deals with teaching visually impaired pupils in physics classes. Thesis contains information about various disabilities, especially visual impairment. Furthermore, the work with disabled pupils in the educational process is explained, with regard to Framework education programme for elementary education (educational area Human and nature, subject physics). The presented study constitutes a source of information and materials created specifically for teaching visually impaired pupils. The final part of the thesis offers author's own detailed account of working with a visually impaired pupil.
Klíčová slova
zrakové postižení, slabozrakost, postižení, fyzika, základní škola, inkluze, integrace, pracovní listy
Práce popíše systém inkluze žáků s podpůrnými opatřeními s důrazem na zrakové postižení. Rozpracuje konkrétní podobu podpory postiženého žáka pro výuku fyziky na ZŠ. Připraví materiály do výuky jako ukázku práce s takto postiženým žákem. Zdůrazní bezpečnost při práci. Podloží konkrétní ukázkou z praxe.
Zásady pro vypracování
Práce popíše systém inkluze žáků s podpůrnými opatřeními s důrazem na zrakové postižení. Rozpracuje konkrétní podobu podpory postiženého žáka pro výuku fyziky na ZŠ. Připraví materiály do výuky jako ukázku práce s takto postiženým žákem. Zdůrazní bezpečnost při práci. Podloží konkrétní ukázkou z praxe.
Seznam doporučené literatury
Janková, J. (2020). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání . Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Kolářová, R., & Bohuněk, J. (2002). Fyzika pro 6. ročník základní školy. Praha: Prometheus.
Kolářová, R., & Bohuněk, J. (2003). Fyzika pro 7. ročník základní školy. Praha : Prometheus.
Kolářová, R., & Bohuněk, J. (2016). Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha: Prometheus.
Kolářová, R., & Bohuněk, J. (2017). Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus.
Lechta, V. a. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál.
Macháček, M. (2008). Fyzika 7, 1. část. Praha: Septima.
Macháček, M. (2010). Fyzika 7, 2. část. Praha: Septima.
Macháček, M. (2011). Fyzika 8. Praha: Septima.
Macháček, M. (2012). Fyzika 9. Praha: Septima.
Seznam doporučené literatury
Janková, J. (2020). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání . Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Kolářová, R., & Bohuněk, J. (2002). Fyzika pro 6. ročník základní školy. Praha: Prometheus.
Kolářová, R., & Bohuněk, J. (2003). Fyzika pro 7. ročník základní školy. Praha : Prometheus.
Kolářová, R., & Bohuněk, J. (2016). Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha: Prometheus.
Kolářová, R., & Bohuněk, J. (2017). Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus.
Lechta, V. a. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál.
Macháček, M. (2008). Fyzika 7, 1. část. Praha: Septima.
Macháček, M. (2010). Fyzika 7, 2. část. Praha: Septima.