Diplomová práce "Kolonialismus a postkolonialismus ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ" pojednává o tématu kolonialismu a postkolonialismu z geografického pohledu a jejím cílem je zjistit, zda a případně jak je téma vyučováno. Teoretická část práce obsahuje přehled základních pojmů a historických událostí z tohoto období a teorie, které se tématem zabývají. Na konci teoretické části jsou rozebírány dopady dekolonizace a nástupu supervelmocí. Praktická část upřesňuje ukotvení tématu v českém školství a pomocí výzkumu zjišťuje, jak učitelé toto téma vyučují či nevyučují. V rámci praktické části jsou porovnány dvě vybrané učebnice a navrženy vhodné materiály pro výuku. V neposlední řadě je vytvořena příkladová hodina na toto téma, které je inspirované metodou CLIL.
Anotace v angličtině
The Master's thesis titled "Colonialism and Postcolonialism in Teaching Geography at Lower Secondary School" discusses the topic of colonialism and postcolonialism from a geographical perspective, with the aim of determining whether and how the subject is taught. The theoretical part of the thesis provides an overview of key concepts and historical events of this period, as well as theories that address the topic. The end of the practical part examines the impacts of decolonization and the rise of superpowers. It specifies the integration of the topic within the Czech educational system and, through research, investigates how teachers approach teaching this subject. Two selected textbooks are compared, and suitable teaching materials are proposed within the practical section. Lastly, an exemplary lesson on this topic is created, inspired by the Content and Language Integrated Learning (CLIL) method.
Diplomová práce "Kolonialismus a postkolonialismus ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ" pojednává o tématu kolonialismu a postkolonialismu z geografického pohledu a jejím cílem je zjistit, zda a případně jak je téma vyučováno. Teoretická část práce obsahuje přehled základních pojmů a historických událostí z tohoto období a teorie, které se tématem zabývají. Na konci teoretické části jsou rozebírány dopady dekolonizace a nástupu supervelmocí. Praktická část upřesňuje ukotvení tématu v českém školství a pomocí výzkumu zjišťuje, jak učitelé toto téma vyučují či nevyučují. V rámci praktické části jsou porovnány dvě vybrané učebnice a navrženy vhodné materiály pro výuku. V neposlední řadě je vytvořena příkladová hodina na toto téma, které je inspirované metodou CLIL.
Anotace v angličtině
The Master's thesis titled "Colonialism and Postcolonialism in Teaching Geography at Lower Secondary School" discusses the topic of colonialism and postcolonialism from a geographical perspective, with the aim of determining whether and how the subject is taught. The theoretical part of the thesis provides an overview of key concepts and historical events of this period, as well as theories that address the topic. The end of the practical part examines the impacts of decolonization and the rise of superpowers. It specifies the integration of the topic within the Czech educational system and, through research, investigates how teachers approach teaching this subject. Two selected textbooks are compared, and suitable teaching materials are proposed within the practical section. Lastly, an exemplary lesson on this topic is created, inspired by the Content and Language Integrated Learning (CLIL) method.
Práce je zaměřena na téma důležité, ale v českém prostředí vyučované jen okrajově. V teoretické části autorka zpracuje aktuální podněty zahraničního studia kolonialismu a postkolonialismu v geografii. Na vybraných příkladech ukáže dlouhodobé souvislosti a význam studia této problematiky v současnosti. Vzhledem k druhému oboru se autorka zaměří na kolonialismus britský. Cíle praktické části jsou dva: 1) dotazníkovým šetřením a kvalitativními rozhovory zjistit, zda a jak na vybraných školách probíhá výuka k těmto tématům, 2) vyhodnotit vybrané učebnice a další zdroje výuky, na základě toho připravit příkladovou hodinu a doporučit další materiály.
Zásady pro vypracování
Práce je zaměřena na téma důležité, ale v českém prostředí vyučované jen okrajově. V teoretické části autorka zpracuje aktuální podněty zahraničního studia kolonialismu a postkolonialismu v geografii. Na vybraných příkladech ukáže dlouhodobé souvislosti a význam studia této problematiky v současnosti. Vzhledem k druhému oboru se autorka zaměří na kolonialismus britský. Cíle praktické části jsou dva: 1) dotazníkovým šetřením a kvalitativními rozhovory zjistit, zda a jak na vybraných školách probíhá výuka k těmto tématům, 2) vyhodnotit vybrané učebnice a další zdroje výuky, na základě toho připravit příkladovou hodinu a doporučit další materiály.
Seznam doporučené literatury
BĚLÍK V., JANIŠ K., 2008. Motivační náměty do výuky zeměpisu. Hradec Králové: Gaudeamus.
BOGAERTS, E., RABEN, R., 2012. Beyond Empire and Nation: The Decolonization of African and Asian societies 1930s-1970s. Leiden: Brill.
ČAPEK, R. 2015. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnoticích metod.
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu.
GIKADI, S., 2004. Poststructuralism and Postcolonial Discourse. The Cambridge Companion to Postcolonial Literary Studies. Ed. Neil Lazarus. Cambridge a New York: Cambridge UP.
HEMPHILL, D., BLAKELY, E., 2015. Narratives of Progress and the Colonial Origins of Schooling. Counterpoints 456: 1-28.
HIDDLESTON, J. 2009. Understanding Postcolonialism. New York: Routledge.
CHRÁSTKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu.
CHRISMAN, L. 2004. Nationalism and Postcolonial Studies. The Cambridge Companion to Postcolonial Literary Studies. Ed. Neil Lazarus. Cambridge a New York: Cambridge UP.
JAZEEL, T., 2012 Postcolonialism: Orientalism and the Geographical Imagination. Geography 97.1: 4-11.
JAZEEL, T., 2012. Postcolonial Spaces and Identities. Geography 97.2: 60-67.
KALHOUS, Z., OBST, O. 2002. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál.
SAID, E. W., 1994. Culture and Imperialism. New York: Vintage Books.
ZORMANOVÁ, L. 2014. Obecná didaktika: pro studium a praxi.Vyd. 1. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
BĚLÍK V., JANIŠ K., 2008. Motivační náměty do výuky zeměpisu. Hradec Králové: Gaudeamus.
BOGAERTS, E., RABEN, R., 2012. Beyond Empire and Nation: The Decolonization of African and Asian societies 1930s-1970s. Leiden: Brill.
ČAPEK, R. 2015. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnoticích metod.
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu.
GIKADI, S., 2004. Poststructuralism and Postcolonial Discourse. The Cambridge Companion to Postcolonial Literary Studies. Ed. Neil Lazarus. Cambridge a New York: Cambridge UP.
HEMPHILL, D., BLAKELY, E., 2015. Narratives of Progress and the Colonial Origins of Schooling. Counterpoints 456: 1-28.
HIDDLESTON, J. 2009. Understanding Postcolonialism. New York: Routledge.
CHRÁSTKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu.
CHRISMAN, L. 2004. Nationalism and Postcolonial Studies. The Cambridge Companion to Postcolonial Literary Studies. Ed. Neil Lazarus. Cambridge a New York: Cambridge UP.
JAZEEL, T., 2012 Postcolonialism: Orientalism and the Geographical Imagination. Geography 97.1: 4-11.
JAZEEL, T., 2012. Postcolonial Spaces and Identities. Geography 97.2: 60-67.
KALHOUS, Z., OBST, O. 2002. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál.
SAID, E. W., 1994. Culture and Imperialism. New York: Vintage Books.
ZORMANOVÁ, L. 2014. Obecná didaktika: pro studium a praxi.Vyd. 1. Praha: Grada.