Tato práce se zabývá dynamikou specifických formací fandomu kolem postapokalyptického televizního seriálu stanice CW Prvních 100. Vychází ze zjištění, že seriál (knihy i televizní adaptace) čerpá z různých žánrů, a vykazuje tedy velkou míru hybridnosti, což předurčuje typy fanoušků, které seriál přitáhne. Moje bakalářská práce se proto zabývá studiem fanouškovského chování, estetických a narativních preferencí a participativního chování ve specifických skupinách fanoušků na platformách sociálních médií (zejména na Facebooku). Cílem práce je odpovědět na některé otázky, například jak diváci vnímají seriál Prvních 100 několik let po jeho skončení a jak se fanouškovská základna v průběhu let vyvíjela a měnila - v neposlední řadě i po linii generické hybridity. Výzkum bude založen především na průzkumu publika a analýze textů.
Anotace v angličtině
This thesis proposes to study the dynamics of specific formations of fandom around the post-apocalyptic CW television series The 100. It starts out from the observation that the series (both the books and the television adaptation) draws on a variety of genres and therefore displays a great deal of hybridity, which, conversely, pre-defines the types of fans that will be drawn to the show. My Bachelor thesis, therefore, studies fandom behaviour, aesthetic and narrative preferences, and participatory behaviour in specific fan groups on social media platforms (especially Facebook). The thesis aims to answer some questions like how audiences see The 100 a few years after it ended and how the fandom developed and changed over the years - not least along the lines of generic hybridity. The research will be based mainly on audience research and textual analysis.
Klíčová slova
Prvních 100, dystopie, young adult, fikce, žánrová hybridita, LGBTQ+, vztahy, smrti v seriálu
Klíčová slova v angličtině
The 100, dystopia, young adult, fiction, genre hybridity, LGBTQ+, relationships, deaths in the series
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zabývá dynamikou specifických formací fandomu kolem postapokalyptického televizního seriálu stanice CW Prvních 100. Vychází ze zjištění, že seriál (knihy i televizní adaptace) čerpá z různých žánrů, a vykazuje tedy velkou míru hybridnosti, což předurčuje typy fanoušků, které seriál přitáhne. Moje bakalářská práce se proto zabývá studiem fanouškovského chování, estetických a narativních preferencí a participativního chování ve specifických skupinách fanoušků na platformách sociálních médií (zejména na Facebooku). Cílem práce je odpovědět na některé otázky, například jak diváci vnímají seriál Prvních 100 několik let po jeho skončení a jak se fanouškovská základna v průběhu let vyvíjela a měnila - v neposlední řadě i po linii generické hybridity. Výzkum bude založen především na průzkumu publika a analýze textů.
Anotace v angličtině
This thesis proposes to study the dynamics of specific formations of fandom around the post-apocalyptic CW television series The 100. It starts out from the observation that the series (both the books and the television adaptation) draws on a variety of genres and therefore displays a great deal of hybridity, which, conversely, pre-defines the types of fans that will be drawn to the show. My Bachelor thesis, therefore, studies fandom behaviour, aesthetic and narrative preferences, and participatory behaviour in specific fan groups on social media platforms (especially Facebook). The thesis aims to answer some questions like how audiences see The 100 a few years after it ended and how the fandom developed and changed over the years - not least along the lines of generic hybridity. The research will be based mainly on audience research and textual analysis.
Klíčová slova
Prvních 100, dystopie, young adult, fikce, žánrová hybridita, LGBTQ+, vztahy, smrti v seriálu
Klíčová slova v angličtině
The 100, dystopia, young adult, fiction, genre hybridity, LGBTQ+, relationships, deaths in the series
Zásady pro vypracování
This thesis proposes to study the dynamics of specific formations of fandom around the post apocalyptic CW television series ‘The 100‘. It starts out from the observation that the series (both the books and the television adaptation) draws on a variety of genres and therefore displays a great deal of hybridity, which, conversely, pre-defines the types of fans that will be drawn to the show. My Bachelor thesis therefore studies fandom behavior, aesthetic and narrative preferences, and participatory behaviour in specific fan groups on social media platforms (especially Facebook). The thesis aims to answer some questions like how audiences see The 100 a few years after it ended and how the fandom developed and changed over the years – not least along the lines of generic hybridity. The research will be based mainly on audience research and textual analysis
Zásady pro vypracování
This thesis proposes to study the dynamics of specific formations of fandom around the post apocalyptic CW television series ‘The 100‘. It starts out from the observation that the series (both the books and the television adaptation) draws on a variety of genres and therefore displays a great deal of hybridity, which, conversely, pre-defines the types of fans that will be drawn to the show. My Bachelor thesis therefore studies fandom behavior, aesthetic and narrative preferences, and participatory behaviour in specific fan groups on social media platforms (especially Facebook). The thesis aims to answer some questions like how audiences see The 100 a few years after it ended and how the fandom developed and changed over the years – not least along the lines of generic hybridity. The research will be based mainly on audience research and textual analysis
Seznam doporučené literatury
1. Mikos, L., 2017. Transmedia storytelling and mega-narration: Audiovisual production in converged media environments. In Media convergence and deconvergence. Palgrave Macmillan, Cham. 159-175
2. Mäntynen, Anne and Shore, Susanna. 2014. What is meant by hybridity? An investigation of hybridity and related terms in genre studies. In Text & Talk, vol. 34, no. 6, pp. 737-758. https://doi.org/10.1515/text-2014-0022
3. Jenkins, H. 2007. Transmedia storytelling. Henry Jenkins. Dostupné z: http://henryjenkins.org/blog/2007/03/transmedia_storytelling_101.html?rq=convergence
4. Ruppert, E., Law, J., & Savage, M. 2013. Reassembling social science methods: The challenge of digital devices. Theory, culture & society, 30(4), pp. 22-46.
5. Hesmondhalgh, D. 2021. The infrastructural turn in media and internet research. In The Routledge Companion to Media Industries. Taylor & Francis. pp.132-142
Seznam doporučené literatury
1. Mikos, L., 2017. Transmedia storytelling and mega-narration: Audiovisual production in converged media environments. In Media convergence and deconvergence. Palgrave Macmillan, Cham. 159-175
2. Mäntynen, Anne and Shore, Susanna. 2014. What is meant by hybridity? An investigation of hybridity and related terms in genre studies. In Text & Talk, vol. 34, no. 6, pp. 737-758. https://doi.org/10.1515/text-2014-0022
3. Jenkins, H. 2007. Transmedia storytelling. Henry Jenkins. Dostupné z: http://henryjenkins.org/blog/2007/03/transmedia_storytelling_101.html?rq=convergence
4. Ruppert, E., Law, J., & Savage, M. 2013. Reassembling social science methods: The challenge of digital devices. Theory, culture & society, 30(4), pp. 22-46.
5. Hesmondhalgh, D. 2021. The infrastructural turn in media and internet research. In The Routledge Companion to Media Industries. Taylor & Francis. pp.132-142