Závěrečná práce se zaměřuje na chlapce se středně těžkou mentální retardací a poruchami chování. Hlavním cílem práce je popsat vývoj chlapce a zjistit jeho vztah ke škole a třídnímu kolektivu. První část práce je věnována teoretickým východiskům. Kde hlavní těžiště pozornosti směřuje k pojmu mentální retardace, a to jak z hlediska popisu, etiologie, tak její klasifikaci. V druhé polovině teoretické části se práce zaměřuje na poruchy chování.
Praktická část závěrečné práce se opírá o osobní, rodinnou a školní anamnézu doplněnou o metodu přímého pozorování a dotazník koncipovaný formou nedokončených vět. Pozorování bylo uskutečněno v rámci náslechových hodin ve škole.
V závěrečné části práce jsou koncipována doporučení pro další práci s dítětem v rodině a ve škole.
Anotace v angličtině
The thesis in the form of a case study focuses on a boy with moderate mental disability and behavioural disorders. The main goal of the thesis is to describe the boy's development and find out his relationship to the school and the class team. The first part deals with the theoretical basics. The main focus is on the concept of mental disabilities. The concept is described by ethology and classification. The second part of the theoretical thesis is focused on behavioural disorders.
The practical part of the thesis contains personal family and school anamnesis. Followed by the method of direct observation and a questionnaire with unfinished sentences. The observation was made during practice at school.
The final part of the thesis also contains proposed recommendations for the development of the
boy within the family and school attendance.
Klíčová slova
středně těžká mentální retardace, agresivní a neagresivní poruchy chování
Klíčová slova v angličtině
moderate mental retardation, aggressive and non-aggressive behavior disorders
Rozsah průvodní práce
31 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce se zaměřuje na chlapce se středně těžkou mentální retardací a poruchami chování. Hlavním cílem práce je popsat vývoj chlapce a zjistit jeho vztah ke škole a třídnímu kolektivu. První část práce je věnována teoretickým východiskům. Kde hlavní těžiště pozornosti směřuje k pojmu mentální retardace, a to jak z hlediska popisu, etiologie, tak její klasifikaci. V druhé polovině teoretické části se práce zaměřuje na poruchy chování.
Praktická část závěrečné práce se opírá o osobní, rodinnou a školní anamnézu doplněnou o metodu přímého pozorování a dotazník koncipovaný formou nedokončených vět. Pozorování bylo uskutečněno v rámci náslechových hodin ve škole.
V závěrečné části práce jsou koncipována doporučení pro další práci s dítětem v rodině a ve škole.
Anotace v angličtině
The thesis in the form of a case study focuses on a boy with moderate mental disability and behavioural disorders. The main goal of the thesis is to describe the boy's development and find out his relationship to the school and the class team. The first part deals with the theoretical basics. The main focus is on the concept of mental disabilities. The concept is described by ethology and classification. The second part of the theoretical thesis is focused on behavioural disorders.
The practical part of the thesis contains personal family and school anamnesis. Followed by the method of direct observation and a questionnaire with unfinished sentences. The observation was made during practice at school.
The final part of the thesis also contains proposed recommendations for the development of the
boy within the family and school attendance.
Klíčová slova
středně těžká mentální retardace, agresivní a neagresivní poruchy chování
Klíčová slova v angličtině
moderate mental retardation, aggressive and non-aggressive behavior disorders
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Popsat vývoj chlapce a zjistit jeho vztah ke škole a třídnímu kolektivu.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, analýza případu, příprava a zpracování pedagogické kazuistiky, formulace návrhů opatření.
Metody: Pozorování a nedokončené věty.
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Popsat vývoj chlapce a zjistit jeho vztah ke škole a třídnímu kolektivu.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, analýza případu, příprava a zpracování pedagogické kazuistiky, formulace návrhů opatření.
Metody: Pozorování a nedokončené věty.
Seznam doporučené literatury
HORT, V. A KOL., 2008. Dětská a adolescentní psychiatrie. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-404-5.
POKORNÁ, V., 2010. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj., 2006. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1475-9.
ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace: Vzdělávání, výchova, sociální péče. 4. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-889-0.
VÁGNEROVÁ, M., 2014. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0696-5.
Seznam doporučené literatury
HORT, V. A KOL., 2008. Dětská a adolescentní psychiatrie. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-404-5.
POKORNÁ, V., 2010. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj., 2006. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1475-9.
ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace: Vzdělávání, výchova, sociální péče. 4. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-889-0.
VÁGNEROVÁ, M., 2014. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0696-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.