Teoretická část mé závěrečné práce se zabývá vymezením pojmu čtenářská gramotnost a strategiemi a dovednostmi, jež ke zvyšování této gramotnosti vedou. Metody, které jsem využila v praktické části, jsou pak vysvětleny podrobněji. Je také zaměřena na osvětlení pojmu kritické myšlení a zejména na program RWCT, který vede k rozvoji kritického myšlení.
Praktická část obsahuje tři čtenářské lekce, vytvořené pro žáky 3. ročníku s podrobným metodickým listem, v nichž jsou uplatněny zásady RWCT. Zkušenosti z realizací těchto lekcí jsou prezentovány prostřednictvím strukturovaného rozhovoru s učitelkami, které lekce vedly.
Anotace v angličtině
The theoretical part of my final thesis explains the definition of the concept of reading literacy and the strategies and skills that lead to increasing the level of reading proficiency. The methods I used in the practical part are explained in more detail later on. It is also aimed at illuminating the concept of critical thinking and especially the RWCT method that leads to the development of critical thinking.
The practical part contains three reading lessons, a detailed method sheet using the RWCT method that is especially created for third year students. Experiences from the implementation of these lessons are presented through a structured interview with the teachers who led the lessons.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čtenářská lekce, kritické myšlení, metody RWCT.
Teoretická část mé závěrečné práce se zabývá vymezením pojmu čtenářská gramotnost a strategiemi a dovednostmi, jež ke zvyšování této gramotnosti vedou. Metody, které jsem využila v praktické části, jsou pak vysvětleny podrobněji. Je také zaměřena na osvětlení pojmu kritické myšlení a zejména na program RWCT, který vede k rozvoji kritického myšlení.
Praktická část obsahuje tři čtenářské lekce, vytvořené pro žáky 3. ročníku s podrobným metodickým listem, v nichž jsou uplatněny zásady RWCT. Zkušenosti z realizací těchto lekcí jsou prezentovány prostřednictvím strukturovaného rozhovoru s učitelkami, které lekce vedly.
Anotace v angličtině
The theoretical part of my final thesis explains the definition of the concept of reading literacy and the strategies and skills that lead to increasing the level of reading proficiency. The methods I used in the practical part are explained in more detail later on. It is also aimed at illuminating the concept of critical thinking and especially the RWCT method that leads to the development of critical thinking.
The practical part contains three reading lessons, a detailed method sheet using the RWCT method that is especially created for third year students. Experiences from the implementation of these lessons are presented through a structured interview with the teachers who led the lessons.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čtenářská lekce, kritické myšlení, metody RWCT.
Cíl: Vytvoření čtenářských lekcí pro 3. ročník ZŠ s využitím metod kritického myšlení a jejich ověření v praxi
Požadavky:
Studium odborné literatury
Příprava literárního programu
Ověření programu ve třech třídách 3. ročníku
Vyvození závěrů na základě strukturovaného rozhovoru
Zásady pro vypracování
Cíl: Vytvoření čtenářských lekcí pro 3. ročník ZŠ s využitím metod kritického myšlení a jejich ověření v praxi
Požadavky:
Studium odborné literatury
Příprava literárního programu
Ověření programu ve třech třídách 3. ročníku
Vyvození závěrů na základě strukturovaného rozhovoru
Seznam doporučené literatury
KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ, Miloš ŠLAPAL a Ondřej HAUSENBLAS. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana a Ondřej HAUSENBLAS. Čtenářská gramotnost ve výuce. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online], 2017. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [cit. 2022-06-27]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladnivzdelavani/ucebni-dokumenty.
ŽALSKÁ, Kateřina. Dílna čtení se sadou otázek. Dobříš: Šafrán, 2021. ISBN 978-80-907087-6-1.
LISCINSKY, Camille. Čteme s porozuměním každý den: 3. třída. Přeložil Martina HORSKÁ, přeložil Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Dobříš: Šafrán, 2019. ISBN 978-80-905978-7-7.
BIERMANN, Renee, Cindie FARLEY a Lisa VITARISI MATHEWS, HORSKÁ, Martina a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ, ed. Čteme a píšeme naučné texty: 3. třída. Dobříš: Šafrán, 2018. ISBN 978-80-905978-8-4.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
Seznam doporučené literatury
KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ, Miloš ŠLAPAL a Ondřej HAUSENBLAS. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana a Ondřej HAUSENBLAS. Čtenářská gramotnost ve výuce. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online], 2017. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [cit. 2022-06-27]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladnivzdelavani/ucebni-dokumenty.
ŽALSKÁ, Kateřina. Dílna čtení se sadou otázek. Dobříš: Šafrán, 2021. ISBN 978-80-907087-6-1.
LISCINSKY, Camille. Čteme s porozuměním každý den: 3. třída. Přeložil Martina HORSKÁ, přeložil Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Dobříš: Šafrán, 2019. ISBN 978-80-905978-7-7.
BIERMANN, Renee, Cindie FARLEY a Lisa VITARISI MATHEWS, HORSKÁ, Martina a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ, ed. Čteme a píšeme naučné texty: 3. třída. Dobříš: Šafrán, 2018. ISBN 978-80-905978-8-4.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
Přílohy volně vložené
nejsou
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.