V této bakalářské práci se zaměřujeme na míru agrese jedinců účastnících se bojových sportů a bojových umění. Důležité termíny v práci definujeme a rozlišujeme. V práci se primárně zaměřujeme na vlivy Aikida a Juda na jedince. Bojová umění a bojové sporty jsou postavené na stejném základu, ale jejich charakteristika je rozdílná. V práci přiblížíme rozdíl mezi bojovým umění a bojovým sportem. Představíme poměrně neznámé pojmy "sportizace" a "desportizace", kterými se česká odborná literatura zatím příliš nezabývá. Samotné vymezení pojmů a vysvětlění jejich rozdílů bude přínosem bakalářské práce.
V práci ověřujeme předpoklad, že "desportizace" bojových soutěží a bojových umění prohlubuje agresivitu jedince, což může mít negativní dopady v oblasti sociálně patologických jevů. Tento způsob trávení volného času pak nemusí přispívat ke kvalitnímu rozvoji jednotlivce ani společnosti. Náš předpoklad ověříme pomocí dotazníku BPAQ (Buss and Perry Agression Questionaire), který poměřuje agresi jedinců ve čtyřech škálách, fyzické agresi, verbální agresi, hostilitě a hněvu. Respondenti dotazníku tvořili dvě rozdílné skupiny. Každá skupina pravidelně docházela v rámci svého volného času na pravidelný trénink bojového umění nebo bojového sportu. Tyto dvě skupiny budou porovnávány mezi sebou. Porovnání těchto dvou skupin nám umožní nahlédnout do problematiky "desportizace" v rámci bojových sportů a porovnat, zda tento trend má vliv na míru agrese.
Na obě uvedená témata - bojové sporty i agresi, se budeme dívat optikou pedagogiky volného času. Propojíme zmíněná zjištění a provedeme analýzu možných dopadů v oblasti prevence sociálně-patologických jevů souvisejících s agresivitou.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, we focus on the level of aggression of individuals participating in combat sports and martial arts. We define and distinguish important terms in the thesis. In this thesis, we primarily focus on the effects of Aikido and Judo on individuals. Martial arts and martial sports are built on the same foundation, but their characteristics are different. In this paper, we will bring the difference between martial arts and combat sports to the reader. We will introduce the relatively unfamiliar terms "sportization" and "desportization", which are not yet much dealt with in the Czech literature; thus, the definition of the terms and the explanation of their difference will itself be a contribution of the bachelor thesis.
In the thesis, we verify the assumption that the "desportization" of martial competitions and martial arts, deepens the aggressiveness of the individual, which may have negative consequences in the field of socially pathological phenomena, and this way of spending leisure time may not contribute to the quality development of the individual or society. We test our hypothesis using the Buss and Perry Aggression Questionnaire (BPAQ), which measures individuals' aggression on four scales, physical aggression, verbal aggression, hostility, and anger. Respondents to the questionnaire were from two different groups, each group attending regular martial arts or combat sports training as part of their leisure time. These two groups will be compared with each other. Comparing these two groups will allow us to gain insight into the issue of "desportization" within martial arts and compare whether this trend affects aggression rates.
We will look at both of these topics, combat sports and aggression, through the lens of leisure pedagogy. We will link the above findings and analyze the possible implications for the prevention of social pathologies related to aggression.
Klíčová slova
Agrese, agresivita, BPAQ, Aikido, Judo, dotazník agresivity, bojová umění, úpolové sport
Klíčová slova v angličtině
Aggression, BPAQ, Aikido, Judo, Aggression questionnaire, combat sports, Martial arts
Rozsah průvodní práce
38 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V této bakalářské práci se zaměřujeme na míru agrese jedinců účastnících se bojových sportů a bojových umění. Důležité termíny v práci definujeme a rozlišujeme. V práci se primárně zaměřujeme na vlivy Aikida a Juda na jedince. Bojová umění a bojové sporty jsou postavené na stejném základu, ale jejich charakteristika je rozdílná. V práci přiblížíme rozdíl mezi bojovým umění a bojovým sportem. Představíme poměrně neznámé pojmy "sportizace" a "desportizace", kterými se česká odborná literatura zatím příliš nezabývá. Samotné vymezení pojmů a vysvětlění jejich rozdílů bude přínosem bakalářské práce.
V práci ověřujeme předpoklad, že "desportizace" bojových soutěží a bojových umění prohlubuje agresivitu jedince, což může mít negativní dopady v oblasti sociálně patologických jevů. Tento způsob trávení volného času pak nemusí přispívat ke kvalitnímu rozvoji jednotlivce ani společnosti. Náš předpoklad ověříme pomocí dotazníku BPAQ (Buss and Perry Agression Questionaire), který poměřuje agresi jedinců ve čtyřech škálách, fyzické agresi, verbální agresi, hostilitě a hněvu. Respondenti dotazníku tvořili dvě rozdílné skupiny. Každá skupina pravidelně docházela v rámci svého volného času na pravidelný trénink bojového umění nebo bojového sportu. Tyto dvě skupiny budou porovnávány mezi sebou. Porovnání těchto dvou skupin nám umožní nahlédnout do problematiky "desportizace" v rámci bojových sportů a porovnat, zda tento trend má vliv na míru agrese.
Na obě uvedená témata - bojové sporty i agresi, se budeme dívat optikou pedagogiky volného času. Propojíme zmíněná zjištění a provedeme analýzu možných dopadů v oblasti prevence sociálně-patologických jevů souvisejících s agresivitou.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, we focus on the level of aggression of individuals participating in combat sports and martial arts. We define and distinguish important terms in the thesis. In this thesis, we primarily focus on the effects of Aikido and Judo on individuals. Martial arts and martial sports are built on the same foundation, but their characteristics are different. In this paper, we will bring the difference between martial arts and combat sports to the reader. We will introduce the relatively unfamiliar terms "sportization" and "desportization", which are not yet much dealt with in the Czech literature; thus, the definition of the terms and the explanation of their difference will itself be a contribution of the bachelor thesis.
In the thesis, we verify the assumption that the "desportization" of martial competitions and martial arts, deepens the aggressiveness of the individual, which may have negative consequences in the field of socially pathological phenomena, and this way of spending leisure time may not contribute to the quality development of the individual or society. We test our hypothesis using the Buss and Perry Aggression Questionnaire (BPAQ), which measures individuals' aggression on four scales, physical aggression, verbal aggression, hostility, and anger. Respondents to the questionnaire were from two different groups, each group attending regular martial arts or combat sports training as part of their leisure time. These two groups will be compared with each other. Comparing these two groups will allow us to gain insight into the issue of "desportization" within martial arts and compare whether this trend affects aggression rates.
We will look at both of these topics, combat sports and aggression, through the lens of leisure pedagogy. We will link the above findings and analyze the possible implications for the prevention of social pathologies related to aggression.
Klíčová slova
Agrese, agresivita, BPAQ, Aikido, Judo, dotazník agresivity, bojová umění, úpolové sport
Klíčová slova v angličtině
Aggression, BPAQ, Aikido, Judo, Aggression questionnaire, combat sports, Martial arts
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjištění rizik desportizace bojových sportů a jejich dopad na zvýšení míry agrese a projevy sociálně patologických jevů.
Metody: dotazník: Buss and Durkee Hostility Inventory, kvalitativní rozhovory, ohnisková skupina (FG)
Zásady pro vypracování: Pravidelná konzultace s vedoucí práce. Respondenti dotazníku a dobrovolníci k rozhovoru. Debata v rámci ohniskové skupiny. Četba odborné literatury.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjištění rizik desportizace bojových sportů a jejich dopad na zvýšení míry agrese a projevy sociálně patologických jevů.
Metody: dotazník: Buss and Durkee Hostility Inventory, kvalitativní rozhovory, ohnisková skupina (FG)
Zásady pro vypracování: Pravidelná konzultace s vedoucí práce. Respondenti dotazníku a dobrovolníci k rozhovoru. Debata v rámci ohniskové skupiny. Četba odborné literatury.
Seznam doporučené literatury
Bohutínský, V., 2015. Vliv úpolových sportů na agresi u dětí a mládeže. [online] Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/n3ou2/Bakalarska_prace_Bohutinsky.pdf
Čermák, I., 1999. Lidská agrese a její souvislost. Žďár na Sázavou: Fakta
Edelsberger, L. 2000. Defektologický slovník. Praha: Nakladatelství HaH.
Fischer, S., a Jiří Š., 2014. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. Psyché. ISBN 978-80-247-5046-0.
Garcia, R., S., a Malcolm, D., 2010. Decivilizing, civilizing or informalizing? The international development of Mixed martial arts. Sociology of sport, 45(1), 39-58.
Harwood, A., a kol., 2017 Reducing aggression with martial arts: A meta-analysis of child and youth studies, Aggression and Violent Behavior. Science direct [online]. 2017, 34, 96 - 101 )cit. 2021-12-08). ISSN 1359-1789.
Jedlička, R., 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5447-5.
Lamarre, B.W., a Nosanchuk, T.A. 1999. Judo – the gentle way: A replication of studies on martial arts and aggression. Perceptual and Motor Skills 88, 992-996.
Martínek, P., Z., 2009. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing, a.s.
Pávková, J., 2002. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Vyd. 4. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-423-6.
Reguli, Z. 2005. Úpolové sporty Distanční studijní text. Brno: MU FspS.
Van Bottenburg, M., Heilbron, J. 2006. De-sportization of fighting contests. The origins and dynamics of no holds barred events and the theory of sportization. Sociology of sport, 41(3), 259-282.
Vertonghen, J., a M., Theeboom. The social-psychological outcomes of martial arts practise among youth: A review. Journal of Sports Science and Medicine [online]. 2010, 9(528-537), 10 cit. 2021-12-08. dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3761807/pdf/jssm-09-528.pdf
Seznam doporučené literatury
Bohutínský, V., 2015. Vliv úpolových sportů na agresi u dětí a mládeže. [online] Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/n3ou2/Bakalarska_prace_Bohutinsky.pdf
Čermák, I., 1999. Lidská agrese a její souvislost. Žďár na Sázavou: Fakta
Edelsberger, L. 2000. Defektologický slovník. Praha: Nakladatelství HaH.
Fischer, S., a Jiří Š., 2014. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. Psyché. ISBN 978-80-247-5046-0.
Garcia, R., S., a Malcolm, D., 2010. Decivilizing, civilizing or informalizing? The international development of Mixed martial arts. Sociology of sport, 45(1), 39-58.
Harwood, A., a kol., 2017 Reducing aggression with martial arts: A meta-analysis of child and youth studies, Aggression and Violent Behavior. Science direct [online]. 2017, 34, 96 - 101 )cit. 2021-12-08). ISSN 1359-1789.
Jedlička, R., 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5447-5.
Lamarre, B.W., a Nosanchuk, T.A. 1999. Judo – the gentle way: A replication of studies on martial arts and aggression. Perceptual and Motor Skills 88, 992-996.
Martínek, P., Z., 2009. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing, a.s.
Pávková, J., 2002. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Vyd. 4. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-423-6.
Reguli, Z. 2005. Úpolové sporty Distanční studijní text. Brno: MU FspS.
Van Bottenburg, M., Heilbron, J. 2006. De-sportization of fighting contests. The origins and dynamics of no holds barred events and the theory of sportization. Sociology of sport, 41(3), 259-282.
Vertonghen, J., a M., Theeboom. The social-psychological outcomes of martial arts practise among youth: A review. Journal of Sports Science and Medicine [online]. 2010, 9(528-537), 10 cit. 2021-12-08. dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3761807/pdf/jssm-09-528.pdf
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.