Tato bakalářská práce je zaměřena na vysvětlení pojmu pervazivní vývojová porucha, její kategorizace, projevy, diagnostiku a terapii. V práci je definováno fungování zdravotnické záchranné služby včetně priorit výjezdů. Závěrem teoretické části jsou popsána specifika komunikace s dětským pacientem s pervazivní vývojovou poruchou. Cílem práce je zmapovat informovanost záchranářů Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje o specificích komunikace s dětskými pacienty s pervazivní vývojovou poruchou dle soudobých metodických doporučení Ministerstva zdravotnictví. Dílčími cíli jsou zjištění, zda tuto metodu cílová skupina používá ke komunikaci s pacienty a také, jak tuto metodu záchranáři hodnotí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on explaining the concept of pervasive developmental disorder, its categorization, manifestations, diagnosis and therapy. The work defines the functioning of the medical emergency service, including the priorities of trips. At the end of the theoretical part, the specifics of communication with a child patient with a pervasive developmental disorder are described. The aim of the work is to map the awareness of the rescuers of the Liberec Region Medical Rescue Service about the specifics of communication with child patients with pervasive developmental disorder according to the current methodological recommendations of the Ministry of Health. The sub-goals are to find out whether this method is used by the target group to communicate with patients and also how the paramedics evaluate this method.
Autism, Pervasive Developmental Disorder, Communication, Communication Cards, Specifications, Emergency Medical Service, Augmentative Alternative Communication, Methodological recommendations
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na vysvětlení pojmu pervazivní vývojová porucha, její kategorizace, projevy, diagnostiku a terapii. V práci je definováno fungování zdravotnické záchranné služby včetně priorit výjezdů. Závěrem teoretické části jsou popsána specifika komunikace s dětským pacientem s pervazivní vývojovou poruchou. Cílem práce je zmapovat informovanost záchranářů Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje o specificích komunikace s dětskými pacienty s pervazivní vývojovou poruchou dle soudobých metodických doporučení Ministerstva zdravotnictví. Dílčími cíli jsou zjištění, zda tuto metodu cílová skupina používá ke komunikaci s pacienty a také, jak tuto metodu záchranáři hodnotí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on explaining the concept of pervasive developmental disorder, its categorization, manifestations, diagnosis and therapy. The work defines the functioning of the medical emergency service, including the priorities of trips. At the end of the theoretical part, the specifics of communication with a child patient with a pervasive developmental disorder are described. The aim of the work is to map the awareness of the rescuers of the Liberec Region Medical Rescue Service about the specifics of communication with child patients with pervasive developmental disorder according to the current methodological recommendations of the Ministry of Health. The sub-goals are to find out whether this method is used by the target group to communicate with patients and also how the paramedics evaluate this method.
Autism, Pervasive Developmental Disorder, Communication, Communication Cards, Specifications, Emergency Medical Service, Augmentative Alternative Communication, Methodological recommendations
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
Hlavním cílem práce je zmapovat informovanost záchranářů Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje o specificích komunikace s dětskými pacienty s pervazivní vývojovou poruchou dle soudobých metodických doporučení Ministerstva zdravotnictví. Dílčími cíli je zjištění, zda tuto metodu cílová skupina používá ke komunikaci s pacienty a také, jak tuto metodu záchranáři hodnotí.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Interpretace specifik komunikace záchranáře s dítětem při poskytování přednemocniční neodkladné péče tomuto pacientovi s jakýmkoliv druhem deficitu ze škály pervazivních vývojových poruch, včetně přihlédnutí k míře empatie, zjistit možnosti korekce případných nedostatků. Výstupem práce je edukační poster pro záchranáře s návodem, jak doporučenou metodiku Ministerstva zdravotnictví používat.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1) Do jaké míry jsou záchranáři informování o možnosti využívat ke komunikaci doporučenou metodu?
2) Využívají v praxi záchranáři doporučenou metodu?
3) Je podle názoru a zkušeností záchranářů tato metoda přínosná?
Metoda:
Kvalitativní a kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Kvantitativní – dotazování všech záchranářů k cíli č.1 a 2
Kvalitativní – polostrukturované rozhovory s těmi, kteří již metodu použili.
Místo a čas realizace výzkumu:
Dotazníky budou distribuovány na všech základnách ZZS Libereckého kraje. Rozhovory budou realizovány s těmi, kteří metodu použili, délku rozhovoru odhaduji na 15 minut.
Vzorek:
Záchranáři ZZS LK, rozhovory pouze s těmi, kteří metodu použili.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50–70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
Hlavním cílem práce je zmapovat informovanost záchranářů Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje o specificích komunikace s dětskými pacienty s pervazivní vývojovou poruchou dle soudobých metodických doporučení Ministerstva zdravotnictví. Dílčími cíli je zjištění, zda tuto metodu cílová skupina používá ke komunikaci s pacienty a také, jak tuto metodu záchranáři hodnotí.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Interpretace specifik komunikace záchranáře s dítětem při poskytování přednemocniční neodkladné péče tomuto pacientovi s jakýmkoliv druhem deficitu ze škály pervazivních vývojových poruch, včetně přihlédnutí k míře empatie, zjistit možnosti korekce případných nedostatků. Výstupem práce je edukační poster pro záchranáře s návodem, jak doporučenou metodiku Ministerstva zdravotnictví používat.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1) Do jaké míry jsou záchranáři informování o možnosti využívat ke komunikaci doporučenou metodu?
2) Využívají v praxi záchranáři doporučenou metodu?
3) Je podle názoru a zkušeností záchranářů tato metoda přínosná?
Metoda:
Kvalitativní a kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Kvantitativní – dotazování všech záchranářů k cíli č.1 a 2
Kvalitativní – polostrukturované rozhovory s těmi, kteří již metodu použili.
Místo a čas realizace výzkumu:
Dotazníky budou distribuovány na všech základnách ZZS Libereckého kraje. Rozhovory budou realizovány s těmi, kteří metodu použili, délku rozhovoru odhaduji na 15 minut.
Vzorek:
Záchranáři ZZS LK, rozhovory pouze s těmi, kteří metodu použili.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50–70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Seznam doporučené literatury
COTTINI, Lucio et al. 2017. Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra: komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče. Praha: Logos. ISBN 978-80-906707-1-6.
MIXA, Vladimír et al. 2021. Dětská přednemocniční a urgentní péče. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3088-7.
SCARPA, Angela, Anthony WELLS a Tony ATTWOOD. 2019. Dítě s autismem a emoce: program pro práci s dětmi. Překlad Petra Diestlerová. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1435-9.
ŠARKÖZYOVÁ, Lucie. 2020. Jak pracovat s dítětem s poruchou autistického spektra (PAS). Praha: Powerprint. ISBN 978-80-7568-241-3.
CAMPBELL, Jonathan M., et al. 2019. Educating Students About Autism Spectrum Disorder Using the Kit for Kids Curriculum: Effects on Knowledge and Attitudes. School Psychology Review, Bethesda. vol. 48, no. 2, pp. 145-156. DOI:10.17105/SPR-2017-0091.V48-2
CLENDON, Sally., et al. 2021. Emergent Literacy Assessment in Children With Autism Spectrum Disorder Who Have Limited Verbal Communication Skills: A Tutorial. Language, Speech & Hearing Services in Schools. Washington. vol. 52, no. 1, pp. 165-180. DOI:10.1044/2020_LSHSS-20-00030
GROWING MINDS AUTISM PROGRAMS. Individuals with High Functioning Autism, Asperger Syndrome and Nonverbal Learning Disorder. GROWING MINDS. Aspergers | High Functioning Autism | ASPI Kids | NLD | Mild Autism.[online]. [cit. 2021-12-07]. Dostupné na: http://www.autism-programs.com/
Rzucidlo, S.F. Emergency Medical Services (EMS). Autism speaks Inc. [online] [cit 2021-12-07] Dostupné na: https://www.autismspeaks.org/emergency-medical-services-ems
J Clin Sleep Med. 2019. Melatonin jako účinný lék pro děti postižené autismem. PRO LÉKAŘE. Melatonin jako účinný lék pro děti postižené autismem. [online] [cit 2021-12-07].
CHALUPOVA, Veronika. 2019. Komunikační karty v přednemocniční neodkladné péči. PRO LÉKAŘE. [online] [cit 2021-12-07] Dostupné na: https://www.prolekare.cz/novinky/komunikacni-karty-v-prednemocnicni-neodkladne-peci-113026
LÁFOVÁ, Kateřina. 2019. Podpora komunikační interakce dětí do tří let řízenou hrou v praxi. využití pro podpůrnou diferenciální diagnostiku vývojové dysfázie a poruch autistického spektra. LISTY KLINICKÉ LOGOPEDIE Listy klinické logopedie 2019; 3(1): 25-28 a PRO LÉKAŘE [online] [cit 2021-12-07]
POSPÍŠILOVÁ, Lenka. 2018. Vývojové poruchy řeči/ jazyka/ komunikace v současném konceptu neurovývojových poruch aneb jak na háďata v mozku. LISTY KLINICKÉ LOGOPEDIE 2018; 2(1): 39-44 nebo PRO LÉKAŘE [online].
MINISTERSTVO ZDRAVOTICTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY. 2017. Komunikační soubor pro osoby s poruchou autistického spektra. MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY. Ministerstvo zdravotnictví [online]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví, 2017-03-23, aktualiz. 2020-08-10 [cit. 2021-12-09]. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/komunikacni-soubor-pro-osoby-s-poruchou-autistickeho-spektra ČESKÁ REPUBLIKA.
MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ. 2016. Metodický pokyn: Doporučené postupy v přístupu pracovníků ve zdravotnictví k osobám s poruchami autistického spektra. In: Větsník MZČR. Částka 8, s. 9-12. ISSN: 1211-0868. Dostupné také z: https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/12874/36109/Věstn%C3%ADk%20MZ%20ČR%208-2016.pdf
SON RISE PROGRAM. 2021. Autismus jako dar. BARBORA a ERNESTO CHUECOS. Autismus jako dar [online]. Praha: Son Rise Program. [cit. 2021-12-09]
Seznam doporučené literatury
COTTINI, Lucio et al. 2017. Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra: komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče. Praha: Logos. ISBN 978-80-906707-1-6.
MIXA, Vladimír et al. 2021. Dětská přednemocniční a urgentní péče. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3088-7.
SCARPA, Angela, Anthony WELLS a Tony ATTWOOD. 2019. Dítě s autismem a emoce: program pro práci s dětmi. Překlad Petra Diestlerová. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1435-9.
ŠARKÖZYOVÁ, Lucie. 2020. Jak pracovat s dítětem s poruchou autistického spektra (PAS). Praha: Powerprint. ISBN 978-80-7568-241-3.
CAMPBELL, Jonathan M., et al. 2019. Educating Students About Autism Spectrum Disorder Using the Kit for Kids Curriculum: Effects on Knowledge and Attitudes. School Psychology Review, Bethesda. vol. 48, no. 2, pp. 145-156. DOI:10.17105/SPR-2017-0091.V48-2
CLENDON, Sally., et al. 2021. Emergent Literacy Assessment in Children With Autism Spectrum Disorder Who Have Limited Verbal Communication Skills: A Tutorial. Language, Speech & Hearing Services in Schools. Washington. vol. 52, no. 1, pp. 165-180. DOI:10.1044/2020_LSHSS-20-00030
GROWING MINDS AUTISM PROGRAMS. Individuals with High Functioning Autism, Asperger Syndrome and Nonverbal Learning Disorder. GROWING MINDS. Aspergers | High Functioning Autism | ASPI Kids | NLD | Mild Autism.[online]. [cit. 2021-12-07]. Dostupné na: http://www.autism-programs.com/
Rzucidlo, S.F. Emergency Medical Services (EMS). Autism speaks Inc. [online] [cit 2021-12-07] Dostupné na: https://www.autismspeaks.org/emergency-medical-services-ems
J Clin Sleep Med. 2019. Melatonin jako účinný lék pro děti postižené autismem. PRO LÉKAŘE. Melatonin jako účinný lék pro děti postižené autismem. [online] [cit 2021-12-07].
CHALUPOVA, Veronika. 2019. Komunikační karty v přednemocniční neodkladné péči. PRO LÉKAŘE. [online] [cit 2021-12-07] Dostupné na: https://www.prolekare.cz/novinky/komunikacni-karty-v-prednemocnicni-neodkladne-peci-113026
LÁFOVÁ, Kateřina. 2019. Podpora komunikační interakce dětí do tří let řízenou hrou v praxi. využití pro podpůrnou diferenciální diagnostiku vývojové dysfázie a poruch autistického spektra. LISTY KLINICKÉ LOGOPEDIE Listy klinické logopedie 2019; 3(1): 25-28 a PRO LÉKAŘE [online] [cit 2021-12-07]
POSPÍŠILOVÁ, Lenka. 2018. Vývojové poruchy řeči/ jazyka/ komunikace v současném konceptu neurovývojových poruch aneb jak na háďata v mozku. LISTY KLINICKÉ LOGOPEDIE 2018; 2(1): 39-44 nebo PRO LÉKAŘE [online].
MINISTERSTVO ZDRAVOTICTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY. 2017. Komunikační soubor pro osoby s poruchou autistického spektra. MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY. Ministerstvo zdravotnictví [online]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví, 2017-03-23, aktualiz. 2020-08-10 [cit. 2021-12-09]. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/komunikacni-soubor-pro-osoby-s-poruchou-autistickeho-spektra ČESKÁ REPUBLIKA.
MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ. 2016. Metodický pokyn: Doporučené postupy v přístupu pracovníků ve zdravotnictví k osobám s poruchami autistického spektra. In: Větsník MZČR. Částka 8, s. 9-12. ISSN: 1211-0868. Dostupné také z: https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/12874/36109/Věstn%C3%ADk%20MZ%20ČR%208-2016.pdf
SON RISE PROGRAM. 2021. Autismus jako dar. BARBORA a ERNESTO CHUECOS. Autismus jako dar [online]. Praha: Son Rise Program. [cit. 2021-12-09]
Přílohy volně vložené
1 poster o velikosti A3
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.