Bakalářská práce se zabývá znalostmi laické veřejnosti v problematice kardiopulmonální resuscitace (KPR). Teoretická část je zaměřena na příčiny a rozpoznání náhlé zástavy oběhu, postupy KPR dospělých a dětí do 18let dle nejnovějších doporučení, právní problematiku první pomoci a výuku první pomoci na školách. Ve výzkumné části jsme se zaměřili zejména na zjištění znalostí studentů střední školy v problematice kardiopulmonální resuscitace, dále zda se studenti setkali s výukou KPR v rámci studia a jejich informovanost o doporučených postupech pro kardiopulmonální resuscitaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the knowledge of the general public in the field of cardiopulmonary resuscitation (CPR). The theoretical part is focused on the causes and recognition of sudden cardiac arrest, CPR procedures for adults and children up to 18 years accoding to the latest recommendations, legal issues of first aid and first aid teaching in schools. In the research part, we mainly focused on finding out the knowledge of high school students on cardiopulmonary resuscitation, whether the students have encountered CPR teaching in their studies and their awareness of the recommended procedures for cardiopulmonary resuscitation.
Klíčová slova
automatizovaný externí defibrilátor, kardiopulmonální resuscitace,
náhlá zástava oběhu, první pomoc, výuka první pomoci na školách
Klíčová slova v angličtině
automated external defibrilator, cardiopulmonary resuscitation, first aid,
sudden cardiac arrest, teaching first aid in schools
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá znalostmi laické veřejnosti v problematice kardiopulmonální resuscitace (KPR). Teoretická část je zaměřena na příčiny a rozpoznání náhlé zástavy oběhu, postupy KPR dospělých a dětí do 18let dle nejnovějších doporučení, právní problematiku první pomoci a výuku první pomoci na školách. Ve výzkumné části jsme se zaměřili zejména na zjištění znalostí studentů střední školy v problematice kardiopulmonální resuscitace, dále zda se studenti setkali s výukou KPR v rámci studia a jejich informovanost o doporučených postupech pro kardiopulmonální resuscitaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the knowledge of the general public in the field of cardiopulmonary resuscitation (CPR). The theoretical part is focused on the causes and recognition of sudden cardiac arrest, CPR procedures for adults and children up to 18 years accoding to the latest recommendations, legal issues of first aid and first aid teaching in schools. In the research part, we mainly focused on finding out the knowledge of high school students on cardiopulmonary resuscitation, whether the students have encountered CPR teaching in their studies and their awareness of the recommended procedures for cardiopulmonary resuscitation.
Klíčová slova
automatizovaný externí defibrilátor, kardiopulmonální resuscitace,
náhlá zástava oběhu, první pomoc, výuka první pomoci na školách
Klíčová slova v angličtině
automated external defibrilator, cardiopulmonary resuscitation, first aid,
sudden cardiac arrest, teaching first aid in schools
Zásady pro vypracování
Cíle práce: Cíl 1 Popsat postup kardiopulmonální resuscitace dle nejnovějších poznatků. Cíl 2 Zjistit znalosti respondentů v provádění kardiopulmonální resuscitace. Cíl 3 Zjistit, zda se respondenti v rámci svého studia setkali s výukou kardiopulmonální resuscitace. Cíl 4 Zjistit informovanost respondentů o nejnovějších souborech a poznatcích v provádění KPR. Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce): Znalosti laické veřejnosti v provádění kardiopulmonální resuscitace jsou velice důležité, a proto by měly být získávány již od dob studia na základní škole. Kardiopulmonální resuscitace je soubor postupů, jejichž cílem je obnovení spontánního oběhu a taktéž zamezení trvalého poškození mozku osoby, která utrpěla náhlou zástavu oběhu. Tento soubor postupů vychází z doporučení pro kardiopulmonální resuscitaci Evropské resuscitační rady. S tímto pojmem se ovšem laická veřejnost téměř nesetkává, a to ani tam, kde bychom to očekávali. Na většině základních a středních nezdravotnických školách totiž není vyučován předmět, který by byl zacílen pouze na znalosti a dovednosti z oblasti kardiopulmonální resuscitace. Výstupem bakalářské práce bude vytvoření edukační brožury s postupy kardiopulmonální resuscitace pro studenty středních škol s nezdravotnickým zaměřením. Výzkumné předpoklady: 1. Nestanoven výzkumný předpoklad, jedná se o popisný cíl. 2. Předpokládáme, že 70% a více respondentů má dostatečné znalosti v provádění kardiopulmonální resuscitace. 3. Předpokládáme, že 40% a méně respondentů se v rámci svého studia setkali s výukou kardiopulmonální resuscitace. 4. Předpokládáme, že 40% a více respondentů jsou informovaní o nejnovějších poznatcích v provádění kardiopulmonální resuscitace.
Metoda: Kvantitativní Technika práce, vyhodnocení dat: Dotazníkové šetření pomocí nestandardizovaného on-line dotazníku s vlastními uzavřenými otázkami, kdy je pouze jedna odpověď správná. Získaná data z dotazníku budou zpracována a vyhodnocena pomocí tabulek v programu Microsoft Excel. Vzorek: Studenti střední školy s nezdravotnickým zaměřením. Rozsah práce: Rozsah bakalářské práce činí 50–70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část). Forma zpracování kvalifikační práce: Tištěná a elektronická.
Zásady pro vypracování
Cíle práce: Cíl 1 Popsat postup kardiopulmonální resuscitace dle nejnovějších poznatků. Cíl 2 Zjistit znalosti respondentů v provádění kardiopulmonální resuscitace. Cíl 3 Zjistit, zda se respondenti v rámci svého studia setkali s výukou kardiopulmonální resuscitace. Cíl 4 Zjistit informovanost respondentů o nejnovějších souborech a poznatcích v provádění KPR. Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce): Znalosti laické veřejnosti v provádění kardiopulmonální resuscitace jsou velice důležité, a proto by měly být získávány již od dob studia na základní škole. Kardiopulmonální resuscitace je soubor postupů, jejichž cílem je obnovení spontánního oběhu a taktéž zamezení trvalého poškození mozku osoby, která utrpěla náhlou zástavu oběhu. Tento soubor postupů vychází z doporučení pro kardiopulmonální resuscitaci Evropské resuscitační rady. S tímto pojmem se ovšem laická veřejnost téměř nesetkává, a to ani tam, kde bychom to očekávali. Na většině základních a středních nezdravotnických školách totiž není vyučován předmět, který by byl zacílen pouze na znalosti a dovednosti z oblasti kardiopulmonální resuscitace. Výstupem bakalářské práce bude vytvoření edukační brožury s postupy kardiopulmonální resuscitace pro studenty středních škol s nezdravotnickým zaměřením. Výzkumné předpoklady: 1. Nestanoven výzkumný předpoklad, jedná se o popisný cíl. 2. Předpokládáme, že 70% a více respondentů má dostatečné znalosti v provádění kardiopulmonální resuscitace. 3. Předpokládáme, že 40% a méně respondentů se v rámci svého studia setkali s výukou kardiopulmonální resuscitace. 4. Předpokládáme, že 40% a více respondentů jsou informovaní o nejnovějších poznatcích v provádění kardiopulmonální resuscitace.
Metoda: Kvantitativní Technika práce, vyhodnocení dat: Dotazníkové šetření pomocí nestandardizovaného on-line dotazníku s vlastními uzavřenými otázkami, kdy je pouze jedna odpověď správná. Získaná data z dotazníku budou zpracována a vyhodnocena pomocí tabulek v programu Microsoft Excel. Vzorek: Studenti střední školy s nezdravotnickým zaměřením. Rozsah práce: Rozsah bakalářské práce činí 50–70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část). Forma zpracování kvalifikační práce: Tištěná a elektronická.
Seznam doporučené literatury
BULAVA, Alan. 2017. Kardiologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0468-0.
ČESKO. 2009. Zákon č. 40 ze dne 8. ledna 2009 trestní zákoník. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 11, s. 354-464. ISSN 1211-1244. Dostupné také z: https://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=5405
ČEŠKA, Richard et al., eds. 2020. Interna. 3. vyd. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton. ISBN 978-80-7553-782-9.
ČIHÁK, Radomír. 2016. Anatomie 3. 3. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5636-3.
KLÁSKOVÁ, Eva et al. 2021. Dětská kardiologie do kapsy. 2. vyd. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-694-8.
NEČAS, Emanuel et al. 2021. Obecná patologická fyziologie. 5. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum. ISBN 978-80-246-4633-6.
REMEŠ, Roman et al. 2013. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4530-5.
THYGERSON, Alton L. et al. 2017. First aid, CPR, and AED. Advanced. 7th ed. Burlington: Jones & Bartlett Learning. ISBN 978-1-284-10531-5.
TRUHLÁŘ, Anatolij et al. 2021. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2021: souhrn doporučení. Olomouc: Solen. ISBN 978-80-7471-358-3.
VOJÁČEK, Jan. 2020. Akutní kardiologie do kapsy: přehled současných diagnostických a léčebných postupů v akutní kardiologii. 3. vyd. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-5576-5.
Seznam doporučené literatury
BULAVA, Alan. 2017. Kardiologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0468-0.
ČESKO. 2009. Zákon č. 40 ze dne 8. ledna 2009 trestní zákoník. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 11, s. 354-464. ISSN 1211-1244. Dostupné také z: https://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=5405
ČEŠKA, Richard et al., eds. 2020. Interna. 3. vyd. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton. ISBN 978-80-7553-782-9.
ČIHÁK, Radomír. 2016. Anatomie 3. 3. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5636-3.
KLÁSKOVÁ, Eva et al. 2021. Dětská kardiologie do kapsy. 2. vyd. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-694-8.
NEČAS, Emanuel et al. 2021. Obecná patologická fyziologie. 5. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum. ISBN 978-80-246-4633-6.
REMEŠ, Roman et al. 2013. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4530-5.
THYGERSON, Alton L. et al. 2017. First aid, CPR, and AED. Advanced. 7th ed. Burlington: Jones & Bartlett Learning. ISBN 978-1-284-10531-5.
TRUHLÁŘ, Anatolij et al. 2021. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2021: souhrn doporučení. Olomouc: Solen. ISBN 978-80-7471-358-3.
VOJÁČEK, Jan. 2020. Akutní kardiologie do kapsy: přehled současných diagnostických a léčebných postupů v akutní kardiologii. 3. vyd. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-5576-5.