Tato práce pojednává o výuce první pomoci na středních školách v České republice se zvláštním přihlédnutím k Praze. Výzkum je založen na kvantitativní metodě sběru dat prostřednictvím online dotazníku, cílem bylo zmapovat aktuální stav znalostí první pomoci žáků v posledních ročnících středních škol.
Anotace v angličtině
This thesis investigates the state of first aid education in secondary schools in the Czech Republic, with a focus on the situation in Prague. The research is based on a quantitative data collection method, specifically an online survey of secondary school seniors in Prague. The aim was to map the current state of first aid knowledge of students in the last years of secondary schools.
Klíčová slova
Česká republika, střední školy, první pomoc, výuka
Klíčová slova v angličtině
Czech Republic, first aid, secondary schools, teaching methods
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce pojednává o výuce první pomoci na středních školách v České republice se zvláštním přihlédnutím k Praze. Výzkum je založen na kvantitativní metodě sběru dat prostřednictvím online dotazníku, cílem bylo zmapovat aktuální stav znalostí první pomoci žáků v posledních ročnících středních škol.
Anotace v angličtině
This thesis investigates the state of first aid education in secondary schools in the Czech Republic, with a focus on the situation in Prague. The research is based on a quantitative data collection method, specifically an online survey of secondary school seniors in Prague. The aim was to map the current state of first aid knowledge of students in the last years of secondary schools.
Klíčová slova
Česká republika, střední školy, první pomoc, výuka
Klíčová slova v angličtině
Czech Republic, first aid, secondary schools, teaching methods
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
Popsat aktuální metodiku výuky první pomoci na středních školách.
Zjistit úroveň znalostí žáků 4. ročníku SŠ z oblasti první pomoci.
Zjistit aktuální přístupy škol k výuce první pomoci. 3.1. Stanovit korelaci stylu výuky ke znalostem první pomoci žáků posledních ročníků středních škol.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Téma jsme vybrali především proto, že v českých školách není jednotný a dle našeho názoru ani dostatečný systém výuky.
V učebních plánech MŠMT je první pomoc zařazená do několika předmětů, v nichž mají žáci nabýt dílčích znalostí. V hodinách chemie jsou to například popáleniny způsobené chemickými látkami, v tělesné výchově ošetření úrazů atp. Koncepčně se ale první pomoc nevyučuje od zrušení branné výchovy v roce 1991.
Výstupem bakalářské práce bude doporučení pro praxi a článek určený k publikaci.
Výzkumné předpoklady/výzkumné otázky:
Nestanoven, jedná se o popisný cíl.
Předpokládáme, že více než 50 % dotázaných by umělo poskytnout správně laickou první pomoc.
Předpokládáme vyšší úspěšnost (počet správných odpovědí) žáků škol, jež do výuky první pomoci zapojily praktický nácvik oproti těm, kde výuka probíhala především teoreticky.
Metoda:
Kvantitativní metoda
Technika práce, vyhodnocení dat:
Dotazník, analýza a syntéza relevantních zdrojů.
Místo a čas realizace výzkumu:
Vybrané střední školy v Praze. Listopad - únor 2022.
Vzorek:
Respondenty budou studenti 4. ročníku vybraných středních škol v Praze.
Předpokládaný počet 80 – 120.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce 50–70 stran.
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
Popsat aktuální metodiku výuky první pomoci na středních školách.
Zjistit úroveň znalostí žáků 4. ročníku SŠ z oblasti první pomoci.
Zjistit aktuální přístupy škol k výuce první pomoci. 3.1. Stanovit korelaci stylu výuky ke znalostem první pomoci žáků posledních ročníků středních škol.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Téma jsme vybrali především proto, že v českých školách není jednotný a dle našeho názoru ani dostatečný systém výuky.
V učebních plánech MŠMT je první pomoc zařazená do několika předmětů, v nichž mají žáci nabýt dílčích znalostí. V hodinách chemie jsou to například popáleniny způsobené chemickými látkami, v tělesné výchově ošetření úrazů atp. Koncepčně se ale první pomoc nevyučuje od zrušení branné výchovy v roce 1991.
Výstupem bakalářské práce bude doporučení pro praxi a článek určený k publikaci.
Výzkumné předpoklady/výzkumné otázky:
Nestanoven, jedná se o popisný cíl.
Předpokládáme, že více než 50 % dotázaných by umělo poskytnout správně laickou první pomoc.
Předpokládáme vyšší úspěšnost (počet správných odpovědí) žáků škol, jež do výuky první pomoci zapojily praktický nácvik oproti těm, kde výuka probíhala především teoreticky.
Metoda:
Kvantitativní metoda
Technika práce, vyhodnocení dat:
Dotazník, analýza a syntéza relevantních zdrojů.
Místo a čas realizace výzkumu:
Vybrané střední školy v Praze. Listopad - únor 2022.
Vzorek:
Respondenty budou studenti 4. ročníku vybraných středních škol v Praze.
Předpokládaný počet 80 – 120.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce 50–70 stran.
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Seznam doporučené literatury
BAKKE, H. K., H. K. BAKKE a R. SCHWEBS. 2017. First-aid training in school: amount, content and hindrances. Acta Anaesthesiologica Scandinavica [online]. 61(10), 1361-1370. DOI 10.1111/aas.12958. Dostupné také z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5659131/
BYDŽOVSKÝ, Jan. 2004. První pomoc. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-0680-1.
DORKOVÁ, Z., M. JUKL a M. CICHÁ. 2007. Průvodce první pomocí pro pedagogy 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-1982-4.
FRANĚK Ondřej a Pavla TRČKOVÁ. 2021. První pomoc pro školy. 2. vyd. Tábor: Ve škole i mimo ni, z.s. ISBN 978-90-906-3323-0. Dostupné také z: https://drive.google.com/file/d/1Jiuj4wt5RyytzXpB7MKbLW2hBtt6dg6V/view
HALUZÍKOVÁ Jana a Ivana VOLFOVÁ. 2009. Výuka předmětu první pomoc a medicína katastrof. Cesta k profesionálnímu ošetřovatelství. 4, 176-177. ISBN 978-80-7248-521-5. Dostupné také z: https://www.slu.cz/fvp/cz/uo/konference- a-sympozia/archiv/sbornik-2009/
KELNAROVÁ, Jarmila et al. 2012. První pomoc I: pro studenty zdravotnických oborů. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4199-4.
ŠOLCOVÁ, Lenka a Ivanka KOHOUTOVÁ. 2008. Výuka předmětu první pomoc. Sestra. 18(12), 17. ISSN 1210-0404. Dostupné také z: http://www.sestra.cz/scripts/detail.php?id=398379
TANIGAWA, Kayo et al. 2011. Are trained individuals more likely to perform bystander CPR? An observational study. Resuscitation [online]. 82(5), 523-528. DOI 10.1016j.resuscitation.2011.01.027. Dostupné také z: https://www.resuscitationjournal.com/article/S0300-9572(11)00082-7/fulltext
TRČKOVÁ Pavla a Ondřej FRANĚK. 2021. Metodická příručka pro výuku první pomoci na základních školách. 2. vyd. Tábor: Ve škole i mimo ni, z.s. ISBN 978-80-906-3324-7. Dostupné také z: https://drive.google.com/file/d/1CT1sgYk-NZOlYct_0Qh3dGN1BLO5GdF_/view
TRČKOVÁ Pavla a Ondřej FRANĚK. 2021. Metodická příručka pro výuku první pomoci na středních školách včetně víceletých gymnázií. 2. vyd. Tábor: Ve škole i mimo ni, z.s. ISBN 978-80-906-3325-4. Dostupné také z: https://drive.google.com/file/d/1QP1jW2xWEN3Jkx-fNZBN-Sv77jfQO-TZ/view
TRUHLÁŘ, Anatolij et al. 2021. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2021: souhrn doporučení. Olomouc: Solen. ISBN 978-80-7471-358-3.
Seznam doporučené literatury
BAKKE, H. K., H. K. BAKKE a R. SCHWEBS. 2017. First-aid training in school: amount, content and hindrances. Acta Anaesthesiologica Scandinavica [online]. 61(10), 1361-1370. DOI 10.1111/aas.12958. Dostupné také z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5659131/
BYDŽOVSKÝ, Jan. 2004. První pomoc. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-0680-1.
DORKOVÁ, Z., M. JUKL a M. CICHÁ. 2007. Průvodce první pomocí pro pedagogy 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-1982-4.
FRANĚK Ondřej a Pavla TRČKOVÁ. 2021. První pomoc pro školy. 2. vyd. Tábor: Ve škole i mimo ni, z.s. ISBN 978-90-906-3323-0. Dostupné také z: https://drive.google.com/file/d/1Jiuj4wt5RyytzXpB7MKbLW2hBtt6dg6V/view
HALUZÍKOVÁ Jana a Ivana VOLFOVÁ. 2009. Výuka předmětu první pomoc a medicína katastrof. Cesta k profesionálnímu ošetřovatelství. 4, 176-177. ISBN 978-80-7248-521-5. Dostupné také z: https://www.slu.cz/fvp/cz/uo/konference- a-sympozia/archiv/sbornik-2009/
KELNAROVÁ, Jarmila et al. 2012. První pomoc I: pro studenty zdravotnických oborů. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4199-4.
ŠOLCOVÁ, Lenka a Ivanka KOHOUTOVÁ. 2008. Výuka předmětu první pomoc. Sestra. 18(12), 17. ISSN 1210-0404. Dostupné také z: http://www.sestra.cz/scripts/detail.php?id=398379
TANIGAWA, Kayo et al. 2011. Are trained individuals more likely to perform bystander CPR? An observational study. Resuscitation [online]. 82(5), 523-528. DOI 10.1016j.resuscitation.2011.01.027. Dostupné také z: https://www.resuscitationjournal.com/article/S0300-9572(11)00082-7/fulltext
TRČKOVÁ Pavla a Ondřej FRANĚK. 2021. Metodická příručka pro výuku první pomoci na základních školách. 2. vyd. Tábor: Ve škole i mimo ni, z.s. ISBN 978-80-906-3324-7. Dostupné také z: https://drive.google.com/file/d/1CT1sgYk-NZOlYct_0Qh3dGN1BLO5GdF_/view
TRČKOVÁ Pavla a Ondřej FRANĚK. 2021. Metodická příručka pro výuku první pomoci na středních školách včetně víceletých gymnázií. 2. vyd. Tábor: Ve škole i mimo ni, z.s. ISBN 978-80-906-3325-4. Dostupné také z: https://drive.google.com/file/d/1QP1jW2xWEN3Jkx-fNZBN-Sv77jfQO-TZ/view
TRUHLÁŘ, Anatolij et al. 2021. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2021: souhrn doporučení. Olomouc: Solen. ISBN 978-80-7471-358-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.