Práce se zabývá problematikou obnovy zaniklých tratí na Frýdlantsku. Věnuje se rozvojovému
potenciálu, který tyto zaniklé tratě mohou přinést. Rozebírají se zde finanční a ekonomické
odhady znovuobnovení zaniklých železnic a případná využitelnost pro turistiku, kdyby tratě
nabyly své původní podoby, či byly přebudovány na cyklostezku nebo podobně. Je zkoumána
také dopravní obslužnost daného území. Stěžejním pro práci byly polostrukturované rozhovory
se zainteresovanými osobami, ze kterých tato práce, mimo jiné, vychází. Práce se úvodem
zabývá historií a vývojem železnice v Libereckém kraji a postupuje popisem od nadregionální
po lokální charakteristiku.
Anotace v angličtině
The work deals with the issue of restoration of unfunctional railways in the region of Frýdlant.
It is dedicated to the development potential that these unfunctional railways can bring. The
financial and economic estimates of the restoration of the unfunctional railways and their
possible usability for tourism are discussed, if the tracks were to take on their original form, or
if they were converted into a cycle path etc. The transport accessibility of the area is also
examined. Most important topic of the work are semi-structured interviews with interested
persons, from which this work, among other things, is based. With an introduction, the work
deals with the history and development of the railways in region of the Liberec and proceeds with
the description from supra-regional to local characteristics.
Klíčová slova
Železnice, doprava, region Frýdlantsko, rozvoj, turistika, infrastruktura, historie
Klíčová slova v angličtině
Railways, transport, region of Frydlant, development, tourism, infrastructure, history
Rozsah průvodní práce
68 s. (110 203 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá problematikou obnovy zaniklých tratí na Frýdlantsku. Věnuje se rozvojovému
potenciálu, který tyto zaniklé tratě mohou přinést. Rozebírají se zde finanční a ekonomické
odhady znovuobnovení zaniklých železnic a případná využitelnost pro turistiku, kdyby tratě
nabyly své původní podoby, či byly přebudovány na cyklostezku nebo podobně. Je zkoumána
také dopravní obslužnost daného území. Stěžejním pro práci byly polostrukturované rozhovory
se zainteresovanými osobami, ze kterých tato práce, mimo jiné, vychází. Práce se úvodem
zabývá historií a vývojem železnice v Libereckém kraji a postupuje popisem od nadregionální
po lokální charakteristiku.
Anotace v angličtině
The work deals with the issue of restoration of unfunctional railways in the region of Frýdlant.
It is dedicated to the development potential that these unfunctional railways can bring. The
financial and economic estimates of the restoration of the unfunctional railways and their
possible usability for tourism are discussed, if the tracks were to take on their original form, or
if they were converted into a cycle path etc. The transport accessibility of the area is also
examined. Most important topic of the work are semi-structured interviews with interested
persons, from which this work, among other things, is based. With an introduction, the work
deals with the history and development of the railways in region of the Liberec and proceeds with
the description from supra-regional to local characteristics.
Klíčová slova
Železnice, doprava, region Frýdlantsko, rozvoj, turistika, infrastruktura, historie
Klíčová slova v angličtině
Railways, transport, region of Frydlant, development, tourism, infrastructure, history
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zanalyzovat potenciální přínosy obnovení provozu na dříve zrušených tratích v česko-polském příhraničí v oblasti Frýdlantského výběžku. Očekávaný přínos by mohl vycházet jednak ze zlepšení infrastruktury, dále pak ze zvýšení turistického ruchu a z jiných případných změn, které se tato práce pokusí ozřejmit. Tyto změny by mohly potenciálně vést ke zlepšení života v oblasti frýdlantského výběžku a přilehlých částí dolnoslezského vojvodství Polské republiky. Ve zkoumané oblasti vedou tři potenciálně využitelné tratě a to: Jindřichovice pod Smrkem – Mirsk, Černousy – Zawidów - Zgorzelec, Frýdlant v Čechách – Heřmanice – Bogatynia – Žitava. V minulosti byly tyto tratě využívány a tato práce chce objasnit, zda by obnovení provozu bylo smysluplné. K tomu budou využity především rozhovory se zainteresovanými osobami, studium historických dokumentů a map, jakož i ekonomickým náhledem. I pro případ, že by znovuzprovoznění nebylo smysluplné, chce tato práce poukázat na okolnosti, které k takovému rozhodnutí mohou vést.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zanalyzovat potenciální přínosy obnovení provozu na dříve zrušených tratích v česko-polském příhraničí v oblasti Frýdlantského výběžku. Očekávaný přínos by mohl vycházet jednak ze zlepšení infrastruktury, dále pak ze zvýšení turistického ruchu a z jiných případných změn, které se tato práce pokusí ozřejmit. Tyto změny by mohly potenciálně vést ke zlepšení života v oblasti frýdlantského výběžku a přilehlých částí dolnoslezského vojvodství Polské republiky. Ve zkoumané oblasti vedou tři potenciálně využitelné tratě a to: Jindřichovice pod Smrkem – Mirsk, Černousy – Zawidów - Zgorzelec, Frýdlant v Čechách – Heřmanice – Bogatynia – Žitava. V minulosti byly tyto tratě využívány a tato práce chce objasnit, zda by obnovení provozu bylo smysluplné. K tomu budou využity především rozhovory se zainteresovanými osobami, studium historických dokumentů a map, jakož i ekonomickým náhledem. I pro případ, že by znovuzprovoznění nebylo smysluplné, chce tato práce poukázat na okolnosti, které k takovému rozhodnutí mohou vést.
Seznam doporučené literatury
LAPÁČEK, Petr, Josef BOSÁČEK a Petr OVSENÁK. Zmizelé koleje, zmizelá nádraží. V Brně: CPress, 2021. ISBN 978-80-264-3748-2.
LAPÁČEK, Petr, Josef BOSÁČEK a Petr OVSENÁK. Zmizelé koleje, zmizelá nádraží. Brno: CPress, 2019. ISBN 978-80-264-2852-7.
ŠINDLAUER, Zdeněk. Vlakopis lužický: putování po železných drahách v Lužických horách. Praha: K-Report, c2004. ISBN 80-903012-2-3.
VURSTA, Pavel. Historie železniční dopravy v Libereckém kraji: 1859 - 2009. Liberec: WEW-A, spol., 2009. ISBN 978-80-260-1998-5.
ŘEHÁČEK, Marek a Jan PIKOUS. Frýdlantsko: průvodce po krajině a jejích náladách. Liberec: Kalendář Liberecka, 2009, 279 s. ISBN 978-80-87213-03-2.
Seznam doporučené literatury
LAPÁČEK, Petr, Josef BOSÁČEK a Petr OVSENÁK. Zmizelé koleje, zmizelá nádraží. V Brně: CPress, 2021. ISBN 978-80-264-3748-2.
LAPÁČEK, Petr, Josef BOSÁČEK a Petr OVSENÁK. Zmizelé koleje, zmizelá nádraží. Brno: CPress, 2019. ISBN 978-80-264-2852-7.
ŠINDLAUER, Zdeněk. Vlakopis lužický: putování po železných drahách v Lužických horách. Praha: K-Report, c2004. ISBN 80-903012-2-3.
VURSTA, Pavel. Historie železniční dopravy v Libereckém kraji: 1859 - 2009. Liberec: WEW-A, spol., 2009. ISBN 978-80-260-1998-5.
ŘEHÁČEK, Marek a Jan PIKOUS. Frýdlantsko: průvodce po krajině a jejích náladách. Liberec: Kalendář Liberecka, 2009, 279 s. ISBN 978-80-87213-03-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.