Tato závěrečná práce je zaměřená na klima školní třídy. Teoretická část informuje čtenáře o klimatu školního prostředí, kdy předává informace o sociálním klimatu třídy, vzdělávání žáka v období pubescence, sociálním znevýhodnění a specifických projevech žáka, který pochází ze sociálně znevýhodněného prostředí. Kapitola Učitel a školní třída poskytuje údaje o přístupu učitele a popisuje jej jako faktor, jenž ovlivňuje klima školní třídy. Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření pomocí dotazníku MCI, který byl předán žákům
5. ročníku základní školy s intaktními žáky a základní školy se sociálně znevýhodněnými žáky. Výsledkem praktické části je odhalení odlišností hodnocení klimatu školní třídy v oblasti spokojenosti, třenice, soutěživosti, obtížnosti a soudržnosti.
Anotace v angličtině
This final work is focused on the climate of the school classroom. The theoretical section informs readers about the climate of the school environment, when they pass on information about the social climate of the classroom, the education of a pupil during the period of pubescence, social disadvantage and the specific manifestations of a pupil who comes from a socially disadvantaged background. Chapter The teacher and the school class provide data on the teacher's approach, describing it as a factor influencing the climate of the school classroom. The practical part focuses on a research investigation using the MCI questionnaire, which was given to pupils of the 5th year of primary school with intact pupils and primary school with socially disadvantaged pupils. The practical part results in revealing differences in the climate assessment of the school class room in terms of satisfaction, friction, competition, difficulty and coherence.
Klíčová slova
Škola, třída, klima, učitel, žák, sociální znevýhodnění
Klíčová slova v angličtině
School, class, climate, teacher, pupil, social disadvantage
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato závěrečná práce je zaměřená na klima školní třídy. Teoretická část informuje čtenáře o klimatu školního prostředí, kdy předává informace o sociálním klimatu třídy, vzdělávání žáka v období pubescence, sociálním znevýhodnění a specifických projevech žáka, který pochází ze sociálně znevýhodněného prostředí. Kapitola Učitel a školní třída poskytuje údaje o přístupu učitele a popisuje jej jako faktor, jenž ovlivňuje klima školní třídy. Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření pomocí dotazníku MCI, který byl předán žákům
5. ročníku základní školy s intaktními žáky a základní školy se sociálně znevýhodněnými žáky. Výsledkem praktické části je odhalení odlišností hodnocení klimatu školní třídy v oblasti spokojenosti, třenice, soutěživosti, obtížnosti a soudržnosti.
Anotace v angličtině
This final work is focused on the climate of the school classroom. The theoretical section informs readers about the climate of the school environment, when they pass on information about the social climate of the classroom, the education of a pupil during the period of pubescence, social disadvantage and the specific manifestations of a pupil who comes from a socially disadvantaged background. Chapter The teacher and the school class provide data on the teacher's approach, describing it as a factor influencing the climate of the school classroom. The practical part focuses on a research investigation using the MCI questionnaire, which was given to pupils of the 5th year of primary school with intact pupils and primary school with socially disadvantaged pupils. The practical part results in revealing differences in the climate assessment of the school class room in terms of satisfaction, friction, competition, difficulty and coherence.
Klíčová slova
Škola, třída, klima, učitel, žák, sociální znevýhodnění
Klíčová slova v angličtině
School, class, climate, teacher, pupil, social disadvantage
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem výzkumu je zjistit a porovnat odlišnosti mezi klimaty dvou tříd na I. st. základních škol.
Požadavky:
Studium odborné literatury
Sběr informací - dotazník
Diagnostika klimatu dvou tříd
Porovnání klimatu vybraných tříd
Metody:
Dotazník
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem výzkumu je zjistit a porovnat odlišnosti mezi klimaty dvou tříd na I. st. základních škol.
Požadavky:
Studium odborné literatury
Sběr informací - dotazník
Diagnostika klimatu dvou tříd
Porovnání klimatu vybraných tříd
Metody:
Dotazník
Seznam doporučené literatury
Čáp, J.,Mareš J. Psychologie pro učitele. Praha: Portal, 2007 ISBN 978-80-7367- 273-7.
Chrástka, M., Tomanová, D., Holoušová, D. (Ed.). Klima současné české školy. Brno: Konvoj, 2003. ISBN 80-7302-064-5.
Lašek J.. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus 2001. (ISBN 80-7041-088-4).
Průcha, J., Walterová, E. a Mareš, J.. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-2620-403-9.