Diplomová práce se zaměřuje na zařazení tématu místního regionu do rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, obecnými požadavky na učebnice, specifika tvorby regionálních učebnic, jejich druhy a možnostmi výstupu, a charakterizuje území CHKO Český ráj v teoretické rovině. Praktickou částí diplomové práce je didaktický materiál v podobě regionální učebnice, která je využitelná při výuce místního regionu na 2. stupni základní školy. Regionální učebnice je rozdělena na fyzicko-geografickou část a humánně-geografickou část, která je doplněna o obrazové materiály, otázky a úkoly, zajímavosti a informace, které vedou žáky k zamyšlení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the inclusion of the topic of the local region in the framework educational program for basic education, general requirements for textbooks, specifics of the creation of regional textbooks, their types and output possibilities of output, and characterizes the territory of the Bohemian Paradise Protected Landscape Area (PLA) in a theoretical terms. The practical part of the thesis is didactic material in the form of a regional textbook, which can be used in teaching of the local region at the second level of elementary school. The regional textbook is divided into a physical-geographical part and a human-geographical part, which is supplemented with visual materials, questions and tasks, interesting facts and information that lead pupils to think.
Klíčová slova
regionální učebnice, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, chráněná krajinná oblast, Český ráj, místní region
Klíčová slova v angličtině
regional textbook, Framework education programme, Protected landscape area, Bohemian paradise, local region
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na zařazení tématu místního regionu do rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, obecnými požadavky na učebnice, specifika tvorby regionálních učebnic, jejich druhy a možnostmi výstupu, a charakterizuje území CHKO Český ráj v teoretické rovině. Praktickou částí diplomové práce je didaktický materiál v podobě regionální učebnice, která je využitelná při výuce místního regionu na 2. stupni základní školy. Regionální učebnice je rozdělena na fyzicko-geografickou část a humánně-geografickou část, která je doplněna o obrazové materiály, otázky a úkoly, zajímavosti a informace, které vedou žáky k zamyšlení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the inclusion of the topic of the local region in the framework educational program for basic education, general requirements for textbooks, specifics of the creation of regional textbooks, their types and output possibilities of output, and characterizes the territory of the Bohemian Paradise Protected Landscape Area (PLA) in a theoretical terms. The practical part of the thesis is didactic material in the form of a regional textbook, which can be used in teaching of the local region at the second level of elementary school. The regional textbook is divided into a physical-geographical part and a human-geographical part, which is supplemented with visual materials, questions and tasks, interesting facts and information that lead pupils to think.
Klíčová slova
regionální učebnice, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, chráněná krajinná oblast, Český ráj, místní region
Klíčová slova v angličtině
regional textbook, Framework education programme, Protected landscape area, Bohemian paradise, local region
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit návrh regionálně geografického učebního textu pro region Českého ráje. Tento učební text by měl mít podobu učebnice, využitelné ve vzdělávání žáků v předmětu Zeměpis v 6.-9. ročníku základní školy. V teoretické části práce bude provedena fyzickogeografická a humánně geografická charakteristika území, komentovány obecné požadavky na tvorbu učebnic a zasazení výstupu do kontextu Rámcového vzdělávacího programu. V praktické části práce bude vytvořen návrh vlastní regionální učebnice pro základní vzdělávání, který bude obsahovat učební text zaměřený na lokální a regionální rozměr obecných geografických fenoménů.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit návrh regionálně geografického učebního textu pro region Českého ráje. Tento učební text by měl mít podobu učebnice, využitelné ve vzdělávání žáků v předmětu Zeměpis v 6.-9. ročníku základní školy. V teoretické části práce bude provedena fyzickogeografická a humánně geografická charakteristika území, komentovány obecné požadavky na tvorbu učebnic a zasazení výstupu do kontextu Rámcového vzdělávacího programu. V praktické části práce bude vytvořen návrh vlastní regionální učebnice pro základní vzdělávání, který bude obsahovat učební text zaměřený na lokální a regionální rozměr obecných geografických fenoménů.
Seznam doporučené literatury
DAVID, Petr a Vladimír SOUKUP. Český ráj známý i neznámý. Praha: Euromedia Group, 2020. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-242-6999-3.
ŘEZNÍČKOVÁ, Dana. Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, 2008. ISBN 978-80-86561-63-9.
SEDLÁČEK, Miroslav, Jaromíra KUNCOVÁ a Peter MACKOVČIN, ed. Liberecko. Brno: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2002, c2001. Chráněná území ČR. ISBN 80-860-6443-3.
ROJAN, Jakub a Jan TRÁVNÍČEK. Atlas Deblínska. Brno: GEODIS Brno, 2011. ISBN 978-80-87473-00-9.
SVOZIL, Břetislav a Alois HYNEK. Deblínsko - na cestě k trvalé udržitelnosti: vlastivědná učebnice. Deblín: Základní škola a Mateřská škola Deblín, 2011. ISBN 978-80-260-0164-5.
DAVID, Petr a Vladimír SOUKUP. Český ráj známý i neznámý. Praha: Euromedia Group, 2020. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-242-6999-3.
VÁVRA, Jaroslav. Didaktika geografie 1: od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-083-3.
ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice: metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87604-13-7.¨
Seznam doporučené literatury
DAVID, Petr a Vladimír SOUKUP. Český ráj známý i neznámý. Praha: Euromedia Group, 2020. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-242-6999-3.
ŘEZNÍČKOVÁ, Dana. Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, 2008. ISBN 978-80-86561-63-9.
SEDLÁČEK, Miroslav, Jaromíra KUNCOVÁ a Peter MACKOVČIN, ed. Liberecko. Brno: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2002, c2001. Chráněná území ČR. ISBN 80-860-6443-3.
ROJAN, Jakub a Jan TRÁVNÍČEK. Atlas Deblínska. Brno: GEODIS Brno, 2011. ISBN 978-80-87473-00-9.
SVOZIL, Břetislav a Alois HYNEK. Deblínsko - na cestě k trvalé udržitelnosti: vlastivědná učebnice. Deblín: Základní škola a Mateřská škola Deblín, 2011. ISBN 978-80-260-0164-5.
DAVID, Petr a Vladimír SOUKUP. Český ráj známý i neznámý. Praha: Euromedia Group, 2020. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-242-6999-3.
VÁVRA, Jaroslav. Didaktika geografie 1: od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-083-3.
ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice: metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87604-13-7.¨