Informace o kvalifikační práci Divadelní spolek Krakonoš v obci Vysoké nad Jizerou: tradice ochotnického divadla, zážitková pedagogika a výuka v terénu jako způsob rozvoje povědomí o regionální historii na 2. stupni ZŠ.
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Divadelní spolek Krakonoš v obci Vysoké nad Jizerou: tradice ochotnického divadla, zážitková pedagogika a výuka v terénu jako způsob rozvoje povědomí o regionální historii na 2. stupni ZŠ.
Hlavní téma v angličtině
Theater association Krakonoš in the town of Vysoké nad Jizerou: the tradition of amateur theater, experimental pedagogy and teaching in the field as a way of developing the awareness of regional history ad the secondary level.
Název dle studenta
Divadelní spolek Krakonoš v obci Vysoké nad Jizerou: tradice ochotnického divadla, zážitková pedagogika a výuka v terénu jako způsob rozvoje povědomí o regionální historii na 2. stupni ZŠ.
Název dle studenta v angličtině
Theater association Krakonoš in the town of Vysoké nad Jizerou: the tradition of amateur theater, experimental pedagogy and teaching in the field as a way of developing the awareness of regional history ad the secondary level.
Místo s nejstarší tradicí ochotnického divadla v republice - to je divadelní spolek Krakonoš z Vysokého nad Jizerou. Jeho historie spadá až do konce 18. století, konkrétně do roku 1786, kdy se pod vedením Jana Petrušky konalo první představení, avšak činnost Krakonoše trvá dodnes.
Divadelní spolek Krakonoš má bohatý fond archiválií. Při psaní této práce jsou tyto uložené prameny využity, jedná se o jednatelské knihy, knihy sčítající divadelní představení a v neposlední řadě plakáty a scénáře, které divadelní archiv ukrývá.
Archiv se nachází v samotné budově divadla. Za dveřmi, které běžný návštěvník přejde a pomalu si jich ani nevšimne. Archiv je přehledně strukturován, což je zásluha dědečka Svatavy Hejralové, ochotnice, která se již narodila do divadelní rodiny.
Práce je rozdělena do dvou částí. První se zabývá celkovou historií Vysokého nad Jizerou a divadelního spolku Krakonoš, popisuje pojem zážitková pedagogika, vysvětluje co je rámcový vzdělávací program, jaké metody budou v aktivitách využity a jak se budou hodnotit. Druhá část se zabývá samotnými aktivitami. V nich jsou jak samotné pracovní listy, tak informace k nim. Jsou určeny žákům druhého stupně základních škol, avšak využity mohou být i na školách středních.
Cílem diplomové práce je prozkoumat archiválie divadelního spolku Krakonoš a na jejich základě vytvořit aktivity pro výuku regionálních kulturní dějin nejen pro vysocké žáky.
Anotace v angličtině
A place with the oldest tradition of amateur theatre in the country - this is the Krakonoš theatre group from Vysoké nad Jizerou. Its history dates back to the end of the 18th century, specifically to 1786, when the first performance was held under the direction of Jan Petruška, but the activities of Krakonoš continue to this day.
The Krakonoš theatre group has a rich collection of archival materials. These stored sources have been used for writing this thesis; these are the directors' books, books summarizing the theatre performances and, finally, posters and scripts that were hidden in the theatre archive.
The archive is located directly in the theatre building, behind a door that an average visitor passes by and might not even notice. The archive is clearly structured, which can be widely credited to the grandfather of Svatava Hejralová, an amateur theatre artist who was born into a theatre family.
The thesis is divided into two parts. The first deals with the overall history of Vysoké nad Jizerou and the Krakonoš theatre group, it describes the concept of experiential learning, it explains what the curriculum framework is, what methods will be used in the activities and how they will be evaluated. The second part deals with the activities themselves. There are both the worksheets and information related to them. They are intended for second-level primary school pupils, but they can also be used in secondary schools.
The aim of the thesis is to examine the archival materials of the Krakonoš theatre group and to create activities for teaching regional culture and history not only to students from Vysoké nad Jizerou.
Klíčová slova
regionalistika, dějiny divadla, ochotnictví, zážitková pedagogika, didaktika dějepisu, Vysoké nad Jizerou
Klíčová slova v angličtině
regional studies, history of theatre, amateur theatre, experiential learning, history didactics, Vysoké nad Jizerou
Rozsah průvodní práce
116 s. (158 700 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Místo s nejstarší tradicí ochotnického divadla v republice - to je divadelní spolek Krakonoš z Vysokého nad Jizerou. Jeho historie spadá až do konce 18. století, konkrétně do roku 1786, kdy se pod vedením Jana Petrušky konalo první představení, avšak činnost Krakonoše trvá dodnes.
Divadelní spolek Krakonoš má bohatý fond archiválií. Při psaní této práce jsou tyto uložené prameny využity, jedná se o jednatelské knihy, knihy sčítající divadelní představení a v neposlední řadě plakáty a scénáře, které divadelní archiv ukrývá.
Archiv se nachází v samotné budově divadla. Za dveřmi, které běžný návštěvník přejde a pomalu si jich ani nevšimne. Archiv je přehledně strukturován, což je zásluha dědečka Svatavy Hejralové, ochotnice, která se již narodila do divadelní rodiny.
Práce je rozdělena do dvou částí. První se zabývá celkovou historií Vysokého nad Jizerou a divadelního spolku Krakonoš, popisuje pojem zážitková pedagogika, vysvětluje co je rámcový vzdělávací program, jaké metody budou v aktivitách využity a jak se budou hodnotit. Druhá část se zabývá samotnými aktivitami. V nich jsou jak samotné pracovní listy, tak informace k nim. Jsou určeny žákům druhého stupně základních škol, avšak využity mohou být i na školách středních.
Cílem diplomové práce je prozkoumat archiválie divadelního spolku Krakonoš a na jejich základě vytvořit aktivity pro výuku regionálních kulturní dějin nejen pro vysocké žáky.
Anotace v angličtině
A place with the oldest tradition of amateur theatre in the country - this is the Krakonoš theatre group from Vysoké nad Jizerou. Its history dates back to the end of the 18th century, specifically to 1786, when the first performance was held under the direction of Jan Petruška, but the activities of Krakonoš continue to this day.
The Krakonoš theatre group has a rich collection of archival materials. These stored sources have been used for writing this thesis; these are the directors' books, books summarizing the theatre performances and, finally, posters and scripts that were hidden in the theatre archive.
The archive is located directly in the theatre building, behind a door that an average visitor passes by and might not even notice. The archive is clearly structured, which can be widely credited to the grandfather of Svatava Hejralová, an amateur theatre artist who was born into a theatre family.
The thesis is divided into two parts. The first deals with the overall history of Vysoké nad Jizerou and the Krakonoš theatre group, it describes the concept of experiential learning, it explains what the curriculum framework is, what methods will be used in the activities and how they will be evaluated. The second part deals with the activities themselves. There are both the worksheets and information related to them. They are intended for second-level primary school pupils, but they can also be used in secondary schools.
The aim of the thesis is to examine the archival materials of the Krakonoš theatre group and to create activities for teaching regional culture and history not only to students from Vysoké nad Jizerou.
Klíčová slova
regionalistika, dějiny divadla, ochotnictví, zážitková pedagogika, didaktika dějepisu, Vysoké nad Jizerou
Klíčová slova v angličtině
regional studies, history of theatre, amateur theatre, experiential learning, history didactics, Vysoké nad Jizerou
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je průzkum dosud nezpracovaného archivu divadelního spolku Krakonoš ve Vysokém nad Jizerou a pokus na základě této sondy vytvořit korpus vzdělávacích materiálů k výuce regionální historie na Vysocku. Hlavními předměty výzkumu bude dochovaná jednatelská kniha (od roku 1895), jednatelské zápisy (od 1930) a zprávy (od 1966), spolková matrika, seznamy představení, soubor plakátů a další položky nezpracovaného fondu.
Vypracované didaktické materiály budou vycházet z obeznámenosti s principy zážitkové pedagogiky a badatelské výuky. Jednotlivé aktivity budou pracovat s motivy a lokalitami spjatými s historií Divadelního spolku Krakonoš a kulturou a společenskými vazbami v krkonošské obci Vysoké nad Jizerou během 19. a 20. století.
Práce bude tedy na základě heuristiky zaměřena na didaktiku dějepisu, zážitkovou pedagogiku a možnosti a limity přímé výuky v terénu. Výsledkem by měla být série aktivit využitelná ve školní praxi na 2. stupni ZŠ, včetně návrhů hodnocení aktivit na základě obeznámenosti s principy formativního hodnocení.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je průzkum dosud nezpracovaného archivu divadelního spolku Krakonoš ve Vysokém nad Jizerou a pokus na základě této sondy vytvořit korpus vzdělávacích materiálů k výuce regionální historie na Vysocku. Hlavními předměty výzkumu bude dochovaná jednatelská kniha (od roku 1895), jednatelské zápisy (od 1930) a zprávy (od 1966), spolková matrika, seznamy představení, soubor plakátů a další položky nezpracovaného fondu.
Vypracované didaktické materiály budou vycházet z obeznámenosti s principy zážitkové pedagogiky a badatelské výuky. Jednotlivé aktivity budou pracovat s motivy a lokalitami spjatými s historií Divadelního spolku Krakonoš a kulturou a společenskými vazbami v krkonošské obci Vysoké nad Jizerou během 19. a 20. století.
Práce bude tedy na základě heuristiky zaměřena na didaktiku dějepisu, zážitkovou pedagogiku a možnosti a limity přímé výuky v terénu. Výsledkem by měla být série aktivit využitelná ve školní praxi na 2. stupni ZŠ, včetně návrhů hodnocení aktivit na základě obeznámenosti s principy formativního hodnocení.
Seznam doporučené literatury
Prameny:
Archiv divadelního spolku Krakonoš, Vysoké nad Jizerou, nezpracováno.
Literatura:
FRIČOVÁ, Jana: To pravé místo pro divadlo: 50 let Krakonošova divadelního podzimu ve Vysokém nad Jizerou. Vlkov: Helena Rezková, 2019. ISBN 978-80-88182-12-2.
HANUŠ, Radek - Lenka CHYTILOVÁ: Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
HEJRALOVÁ, Svatava: Sborník ke 150 letům ochotnického spolku Přemysl, Občanské sdružení Větrov, z.s. Vysoké nad Jizerou, 2021, ISBN 978-80-88182-19-1.
HOJDA, Zdeněk - OTTLOVÁ Marta - PRAHL, Roman (eds.): "Slavme slavně slávu Slávóv slavných": Slovanství a česká kultura 19. století: sborník příspěvků z 25. sympozia k problematice 19. století, Plzeň, 24.-26. února 2005. Praha: KLP, 2006. ISBN 80-86791-31-9.
KUBÁT, Miroslav: Divadlu vysockému na mnoho mil rovno nebylo: Sborník k dvoustému výročí ochotnického divadla v Podkrkonoší. Hradec Králové: Kruh, 1986.
LUKÁŠ, Václav: Vysoké nad Jizerou: pohledy do minulosti daleké i nedávné. Vysoké nad Jizerou: Město Vysoké nad Jizerou, 1992. ISBN 80-238-2915-7.
SLAVÍK, Jan - JANÍK, Tomáš , NAJVAR, Petr - KNECHT, Petr: Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
Seznam doporučené literatury
Prameny:
Archiv divadelního spolku Krakonoš, Vysoké nad Jizerou, nezpracováno.
Literatura:
FRIČOVÁ, Jana: To pravé místo pro divadlo: 50 let Krakonošova divadelního podzimu ve Vysokém nad Jizerou. Vlkov: Helena Rezková, 2019. ISBN 978-80-88182-12-2.
HANUŠ, Radek - Lenka CHYTILOVÁ: Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
HEJRALOVÁ, Svatava: Sborník ke 150 letům ochotnického spolku Přemysl, Občanské sdružení Větrov, z.s. Vysoké nad Jizerou, 2021, ISBN 978-80-88182-19-1.
HOJDA, Zdeněk - OTTLOVÁ Marta - PRAHL, Roman (eds.): "Slavme slavně slávu Slávóv slavných": Slovanství a česká kultura 19. století: sborník příspěvků z 25. sympozia k problematice 19. století, Plzeň, 24.-26. února 2005. Praha: KLP, 2006. ISBN 80-86791-31-9.
KUBÁT, Miroslav: Divadlu vysockému na mnoho mil rovno nebylo: Sborník k dvoustému výročí ochotnického divadla v Podkrkonoší. Hradec Králové: Kruh, 1986.
LUKÁŠ, Václav: Vysoké nad Jizerou: pohledy do minulosti daleké i nedávné. Vysoké nad Jizerou: Město Vysoké nad Jizerou, 1992. ISBN 80-238-2915-7.
SLAVÍK, Jan - JANÍK, Tomáš , NAJVAR, Petr - KNECHT, Petr: Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.