Práce se zabývá analýzou sportovních publicistických textů hokejové tematiky za účelem vyhledání frazémů a klišé a jejich charakteristiky. Teoretická východiska v podobě vymezení frazeologie a její základní jednotky z hlediska charakteristiky, vzniku, třídění, funkce a oblasti užití a také publicistického stylu poskytují základ pro vyhledání a klasifikaci frazémů dle určité klasifikace. Jako výchozí materiál jsme zvolili padesát textů z deseti různých zpravodajských webů, které se lišily rozsahem, počtem užitých frazémů i svoji funkcí či žánrovou povahou. Dalším předmětem zkoumání byly automatizované výrazy, jejichž přítomnost čtenář v daném kontextu očekává, tedy na tzv. klišé. Jsou zde uvedeny jen nejtypičtější zástupci klišé vykazující určité společné znaky. Na základě zjištěných dat se učinily závěry o frazémech a klišé užívaných v současné sportovní publicistice hokejového zaměření.
Anotace v angličtině
The work deals with the analysis of sports journalistic texts on the subject of hockey in order to find idioms and clichés and their characteristics. Theoretical starting points in the form of the definition of phraseology and its basic units in terms of characteristics, origin, classification, function and area of use as well as journalistic style provide the basis for searching and classifying idioms according to a certain classification. As starting material, we chose fifty texts from ten different news websites, which differed in scope, the number of idioms used, and their function or genre nature. Another subject of investigation was automated expressions whose presence the reader expects in the given context, i.e. so-called clichés. Only the most typical representatives of clichés showing certain common features are listed here. Based on the obtained data, conclusions were made about the phrases and clichés used in contemporary hockey sports journalism.
Klíčová slova
Frazeologie, frazém, klišé, publicistika, sportovní publicistika
Práce se zabývá analýzou sportovních publicistických textů hokejové tematiky za účelem vyhledání frazémů a klišé a jejich charakteristiky. Teoretická východiska v podobě vymezení frazeologie a její základní jednotky z hlediska charakteristiky, vzniku, třídění, funkce a oblasti užití a také publicistického stylu poskytují základ pro vyhledání a klasifikaci frazémů dle určité klasifikace. Jako výchozí materiál jsme zvolili padesát textů z deseti různých zpravodajských webů, které se lišily rozsahem, počtem užitých frazémů i svoji funkcí či žánrovou povahou. Dalším předmětem zkoumání byly automatizované výrazy, jejichž přítomnost čtenář v daném kontextu očekává, tedy na tzv. klišé. Jsou zde uvedeny jen nejtypičtější zástupci klišé vykazující určité společné znaky. Na základě zjištěných dat se učinily závěry o frazémech a klišé užívaných v současné sportovní publicistice hokejového zaměření.
Anotace v angličtině
The work deals with the analysis of sports journalistic texts on the subject of hockey in order to find idioms and clichés and their characteristics. Theoretical starting points in the form of the definition of phraseology and its basic units in terms of characteristics, origin, classification, function and area of use as well as journalistic style provide the basis for searching and classifying idioms according to a certain classification. As starting material, we chose fifty texts from ten different news websites, which differed in scope, the number of idioms used, and their function or genre nature. Another subject of investigation was automated expressions whose presence the reader expects in the given context, i.e. so-called clichés. Only the most typical representatives of clichés showing certain common features are listed here. Based on the obtained data, conclusions were made about the phrases and clichés used in contemporary hockey sports journalism.
Klíčová slova
Frazeologie, frazém, klišé, publicistika, sportovní publicistika
Studentka na základě odborné literatury stanoví pojetí frazémů a klišé pro svou práci. Dále po domluvě s vyučujícím provede excerpci textů sportovní publicistiky se zaměřením na sledované jevy. Vyhodnotí jednotky, které lze v textech považovat za klišé, popíše je a výsledky interpretuje. Na základě interpretace stanoví závěry o užití šablonovitých vyjádření v současné publicistice a uvede repertoár nejčastějších klišé.
Zásady pro vypracování
Studentka na základě odborné literatury stanoví pojetí frazémů a klišé pro svou práci. Dále po domluvě s vyučujícím provede excerpci textů sportovní publicistiky se zaměřením na sledované jevy. Vyhodnotí jednotky, které lze v textech považovat za klišé, popíše je a výsledky interpretuje. Na základě interpretace stanoví závěry o užití šablonovitých vyjádření v současné publicistice a uvede repertoár nejčastějších klišé.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
Čechová, Marie a kol. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
Čermák, František. Frazeologie a idiomatika. Praha: Karolinum, 2008.
Filipec, Josef - Čermák, František. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985.
Hoffmannová, Jana a kol. Stylistika mluvené a psané čeština. Praha: Academia, 2016.
Chloupek, Jan a kol. Stylistika češtiny. Praha: SPN, 1990.
Janovec, Ladislav. Nevětné frazémy v nové slovní zásově. In Martincová, Olga (ed.). Neologizmy v dnešní češtině. Praha: ÚJČ AV ČR, 2005, s. 147-158.
Mlacek, Jozef. Slovenská frazeológia. Bratislava: SPN, 1984.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
Čechová, Marie a kol. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
Čermák, František. Frazeologie a idiomatika. Praha: Karolinum, 2008.
Filipec, Josef - Čermák, František. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985.
Hoffmannová, Jana a kol. Stylistika mluvené a psané čeština. Praha: Academia, 2016.
Chloupek, Jan a kol. Stylistika češtiny. Praha: SPN, 1990.
Janovec, Ladislav. Nevětné frazémy v nové slovní zásově. In Martincová, Olga (ed.). Neologizmy v dnešní češtině. Praha: ÚJČ AV ČR, 2005, s. 147-158.
Mlacek, Jozef. Slovenská frazeológia. Bratislava: SPN, 1984.