Předmět: Didaktika českého jazyka a literatury 1

» Seznam fakult » FP » KCL
Název předmětu Didaktika českého jazyka a literatury 1
Kód předmětu KCL/DCL1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Smola Lukáš, Mgr. Bc.
  • Kotenová Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
V přednášce budou vyloženy didaktické zásady z hlediska výuky ČJ, problematika motivace, volby vhodných vyučovacích metod a forem práce, hodnocení a klasifikace, struktura maturitní zkoušky a způsoby přípravy na maturitu. Semináře: V seminářích budou studenti vedeni k praktické aplikaci poznatků z přednášky. Formou referátů, jež budou korespondovat s tematickými okruhy přednášek, studenti prokáží schopnost využít teoretická východiska při výuce jazyka na SŠ/ZŠ. Postupně představí vlastní návrhy výuky hlavních oblastí jazykové výuky: pravopisu, fonetiky a fonologie, lexikologie, slovotvorby, morfologie a syntaxe. Diskutovány budou také adekvátní metody procvičování, hodnocení a klasifikace znalostí poznatků jednotlivých oblastí. Semináře budou věnovány rovněž osobní reflexi výuky ČJ; hodnoceny budou zkušenosti z období studia na SŠ a z průběžné pedagogické praxe na SŠ/ZŠ. Povinná literatura: ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2002. ČECHOVÁ, M, F. DANEŠ, M. DOKULIL, K. HAUSENBLAS, J. HRBÁČEK a V. STYBLÍK. Komplexní jazykové rozbory. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 1996. ČECHOVÁ, Marie a Karel OLIVA. Hrátky s češtinou. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2007. HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Zbuzany: Vlastním nákladem, 1992. KOSTEČKA, Jiří. Do světa literatury jinak. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 1995. MACHOVÁ, Svatava. Studium českého jazyka na gymnáziích a středních odborných školách. Český jazyk a literatura, 2003-04, roč. 54, č. 3, s. 138-139. ŠTĚPÁNIK, Stanislav a Martina ŠMEJKALOVÁ. Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PF UK, 2016. ISBN 978-80-7290-949-0. ÚIV. Katalog požadavků k maturitní zkoušce - český jazyk a literatura. Zpracoval: ÚIV - centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Schválilo ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 4. 10. 2005. VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ V PRAZE. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004. ISBN 97-88087000113. Články z vybraných didaktických časopisů a sborníků. Doporučená literatura: BÍNA, Daniel a Miloš ZELENKA, eds. Bohemistika v edukačním procesu: tradice, problémy, perspektivy. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2012. ISBN 978-80-87510-07-0. DOKOUPILOVÁ, Lucie et al. Metodika výuky českého jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-883-7. KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 4. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9. PACOVSKÁ, Jasňa. K hlubinám študákovy duše: didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2152-4. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 80-246-0948-7. ŠMEJKALOVÁ, Martina, ed. Nové trendy v didaktice českého jazyka: sborník příspěvků z odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny, 9. září 2011. Praha: PF UK, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Výstupy z učení
V předmětu se student seznámí se základními teoretickými východisky didaktiky jazykové výchovy pro SŠ, případně 2. stupeň ZŠ; zvláštní pozornost bude věnována vývoji koncepcí jazykového vyučování, proměně akcentů na různé cíle výuky, využití jazykových poznatků z hlediska komunikační praxe, integraci jazykové, komunikační a literární složky předmětu, vztahu vzdělávacích a výchovných aspektů předmětu, mezioborovému přesahu jazykového vyučování a kognitivnímu potenciálu mateřského jazyka. Studentům bude představena odborná literatura oboru včetně webových zdrojů, kurikulární materiály: RVP G/SOŠ, RVP ZŠ, Katalog požadavků k maturitní zkoušce, učebnice, pracovní sešity pro SŠ, metodické příručky pro učitele SŠ/ZŠ aj.
V předmětu se student seznámí se základními teoretickými východisky didaktiky jazykové výchovy pro SŠ, případně 2. stupeň ZŠ; zvláštní pozornost bude věnována vývoji koncepcí jazykového vyučování, proměně akcentů na různé cíle výuky, využití jazykových poznatků z hlediska komunikační praxe, integraci jazykové, komunikační a literární složky předmětu, vztahu vzdělávacích a výchovných aspektů předmětu, mezioborovému přesahu jazykového vyučování a kognitivnímu potenciálu mateřského jazyka. Studentům bude představena odborná literatura oboru včetně webových zdrojů, kurikulární materiály: RVP G/SOŠ, RVP ZŠ, Katalog požadavků k maturitní zkoušce, učebnice, pracovní sešity pro SŠ, metodické příručky pro učitele SŠ/ZŠ aj.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Účast na seminářích, prezentace, mikrovýstupy, plnění zadaných úkolů, seminární práce. Ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • VIZ CÍLE. VIZ CÍLE.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr