Předmět: Didaktika českého jazyka a literatury 3

» Seznam fakult » FP » KCL
Název předmětu Didaktika českého jazyka a literatury 3
Kód předmětu KCL/DCL3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Smola Lukáš, Mgr. Bc.
  • Kotenová Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
V seminářích budou studenti vedeni k praktické aplikaci poznatků z přednášky. Formou samostatných prezentací studenti prokáží schopnost využít teoretická východiska při výuce slohové a komunikační výchovy na SŠ/ZŠ. Postupně představí vlastní návrhy postupů přípravy, tvorby a hodnocení slohových prací na SŠ/ZŠ, studenti budou vedeni k rozpoznávání jazykových chyb a stylizačních nedostatků. Semináře budou věnovány diskusím, jejich součástí bude hodnocení mluvených a psaných projevů žáků (budou využity zkušenosti z průběžných pedagogických praxí) a hodnocení projevů spolužáků v semináři s důrazem na jeho reflexi. Povinná literatura: ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-85866-32-3. HÁJKOVÁ, Eva et al. Čeština ve škole 21. století ?I. Přístupy ?témata?zdroje. (Kritická analýza). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-616-1, s. 149-199. KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak: (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85787-24-5. KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4. MACHOVÁ, Svatava a Martina ŠAMALOVÁ. Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2005. PACOVSKÁ, Jasňa. K hlubinám študákovy duše: didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2152-4. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (online). 2005. Dostupný z www: http://www.pf.jcu.cz/research/svp/rvp-zv-0905.pdf Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání (online) 2007. Dostupný z www: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7. ÚIV. Katalog požadavků k maturitní zkoušce - český jazyk a literatura. Zpracoval: ÚIV - centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Schválilo ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 4. 10. 2005. Doporučená literatura: CERMAT: http://www.novamaturita.cz/publikace-k-maturite-2013-1404036219.html HÁDKOVÁ, Marie a Václav JINDRÁČEK. Princip názornosti ve výuce českého jazyka a literatury. Ústí nad Labem: UJEP, 2012. ISBN 978-80-7414-469-1. MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. MLČOCH, Miloš et al. Komunikační výchova v praxi. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3344-8. ŠEBEŠOVÁ, Petra a Petra ŠIMONOVÁ, eds. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0503-6. Odborné články v didaktických časopisech a ve sbornících z konferencí

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Výstupy z učení
V předmětu budou studenti seznámeni s historií a současnou koncepcí výuky slohu, s vývojem vztahu mezi slohem a komunikační výchovou, s integrační funkcí komunikační výchovy v rámci předmětu český jazyk i v kontextu dalších učebních předmětů na SŠ/ZŠ. Pozornost se soustředí na pojetí komunikační a slohové výchovy v RVP ZV a RVP G/SOŠ a na další kurikulární materiály. Postupně budou představeny hlavní tematické oblasti slohové a komunikační výchovy: komplexní rozvoj komunikačních dovedností: produktivních (mluvení, psaní) a receptivních (naslouchání, čtení), funkční přístup ke slohu ? hledisko funkčního stylu ve vztahu ke slohovým postupům a útvarům, objektivní a subjektivní slohotvorní činitelé, rozvoj kreativity v mluvených a psaných projevech, kultivování spontánních mluvených projevů, produkce a recepce odborného textu, role spisovnosti v pedagogické komunikaci na SŠ/ZŠ, slohová práce: příprava, vlastní produkce žáků, oprava, hodnocení a klasifikace.
V předmětu budou studenti seznámeni s historií a současnou koncepcí výuky slohu, s vývojem vztahu mezi slohem a komunikační výchovou, s integrační funkcí komunikační výchovy v rámci předmětu český jazyk i v kontextu dalších učebních předmětů na SŠ/ZŠ. Pozornost se soustředí na pojetí komunikační a slohové výchovy v RVP ZV a RVP G/SOŠ a na další kurikulární materiály. Postupně budou představeny hlavní tematické oblasti slohové a komunikační výchovy: komplexní rozvoj komunikačních dovedností: produktivních (mluvení, psaní) a receptivních (naslouchání, čtení), funkční přístup ke slohu ? hledisko funkčního stylu ve vztahu ke slohovým postupům a útvarům, objektivní a subjektivní slohotvorní činitelé, rozvoj kreativity v mluvených a psaných projevech, kultivování spontánních mluvených projevů, produkce a recepce odborného textu, role spisovnosti v pedagogické komunikaci na SŠ/ZŠ, slohová práce: příprava, vlastní produkce žáků, oprava, hodnocení a klasifikace.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Účast na seminářích, prezentace, mikrovýstupy, plnění zadaných úkolů, seminární práce. Ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • VIZ CÍLE. VIZ CÍLE.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr