Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka je rozdělena do tří bloků, které zahrnují a) teoretický základ (četba odborné literatury, výklad) a - b) praktické interpretační cvičení: 1. Úvod: jak rozumět literatuře; specifika básnických textů; základní pojmy a různé cesty k porozumění; 2. Jak rozumět příběhům? (naratologie; fikce a realita; autor a subjekt); 3. Jak rozumět poezii? (básnické figury, lyrický subjekt, báseň jako experiment). Povinná literatura: ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0740-9. ECO, Umberto. Lector in fabula: role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1828-1. CULLER, Jonathan D. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2015. ISBN 978-80-7491-233-7. HRABÁK, Josef a Vladimír ŠTĚPÁNEK. Úvod do teorie literatury. Praha: SPN, 1987. LOTMAN, Jurij Michajlovič. Štruktúra umeleckého textu. Bratislava: Tatran, 1990. ISBN 80-222-0188-X. Dostupné také z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html. ŠKLOVSKIJ, Viktor Borisovič a Filip TOMÁŠ. Teorie prózy. 3. vyd. (v nakl. Akropolis 1.). Praha: Akropolis, 2003. ISBN 80-7304-026-3. Doporučená literatura: WARREN, Austin a René WELLEK. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996. ISBN 80-7198-150-8. HODROVÁ, Daniela. --na okraji chaosu--: poetika literárního díla 20. století [online]. Praha: Torst, 2001. ISBN 80-7215-140-1. Dostupné z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html. Studijní pomůcky: VLAŠÍN, Štěpán. Slovník literární teorie. 2., rozšířené vyd. Praha: Československý spisovatel, 1984.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti jsou vedeni k analytické práci s literárními texty, která je východiskem pro jejich interpretaci jak z hlediska historického kontextu, tak se zřetelem k proměnám referenčního horizontu. Cílem předmětu je získat schopnost orientace ve významové výstavbě literárních textů jako nezbytný předpoklad pro didaktické kompetence ve výuce literatury. Metodologický základ tvoří podněty literární hermeneutiky, sémiologie a strukturalismu. Praktické ukázky zahrnují různé žánry a individuální styly v rozmezí od 19. století do současnosti.
Studenti jsou vedeni k analytické práci s literárními texty, která je východiskem pro jejich interpretaci jak z hlediska historického kontextu, tak se zřetelem k proměnám referenčního horizontu. Cílem předmětu je získat schopnost orientace ve významové výstavbě literárních textů jako nezbytný předpoklad pro didaktické kompetence ve výuce literatury. Metodologický základ tvoří podněty literární hermeneutiky, sémiologie a strukturalismu. Praktické ukázky zahrnují různé žánry a individuální styly v rozmezí od 19. století do současnosti.
|
Předpoklady
|
LIP-B
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na cvičeních, aktivita při hodinách, referát a pohovor.
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
|