Vyučující
|
-
Röhrich Alex, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
" Umění rétoriky 1 - historický vhled. " Umění rétoriky 2 - metodologický vhled. " Argumentace a polemika a její pravidla. " Děkovný projev. " Svatební projev. " Kondolenční projev. " Politický projev. " ST-UP comedy. " Improvizovaný projev. " Odborný projev (výklad). " Dialog - vedení interview. " Dialog - polemika s jedním oponentem. " Dialog - polemika s větším počtem oponentů. " Dialog - řízení polemiky s větším počtem oponentů. Doporučená literatura: BARBOŘÍK, Pavel. Kultura a technika mluveného projevu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-369-2. KRAUS, Jiří. Člověk mluvící. Praha: LEDA, 2011. ISBN 978-80-7335-258-5. KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1578-3. ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika. Praha: Grada, 2009 (3. doplněné vydání). ISBN 978-80-247-2965-7. Studijní pomůcky: www.youtube.com
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je simulovat různé komunikační situace, v nichž se může člověk octnout a je nucen projevit se jako řečník. Jejich podstata je většinou monologická, ale v některých případech může mít i formu dialogu. V případě monologické formy projevu se klade důraz na jeho obsahovou a formální rovnováhu, v případě dialogu je to také schopnost argumentace, kladení otázek či vedení dialogu dvou či více osob. Jednotliví mluvčí vystoupí s připraveným (nebo nepřipraveným) projevem, který ostatní účastníci zhodnotí a rozeberou, včetně doporučení řečníkovi.
Cílem semináře je simulovat různé komunikační situace, v nichž se může člověk octnout a je nucen projevit se jako řečník. Jejich podstata je většinou monologická, ale v některých případech může mít i formu dialogu. V případě monologické formy projevu se klade důraz na jeho obsahovou a formální rovnováhu, v případě dialogu je to také schopnost argumentace, kladení otázek či vedení dialogu dvou či více osob. Jednotliví mluvčí vystoupí s připraveným (nebo nepřipraveným) projevem, který ostatní účastníci zhodnotí a rozeberou, včetně doporučení řečníkovi.
|
Předpoklady
|
KMP1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast v seminářích, soustavná příprava na přednes krátkých projevů na zadané téma, rozbor a analýzy, doporučení na zlepšení.
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
|