Kurs bude probíhat mj. formou dílčích workshopů a umožní studentům a) získat praktický vhled do metod a postupů podporujících rozvoj čtenářských a komunikačních dovedností, b) dozvědět se o výzkumech čtenářství a faktorech ovlivňujících čtenářství. Cílem je umožnit jim supervidovanou spolupráci s vybranými odborníky, se školami a dalšími vzdělávacími institucemi, zejména Krajskou vědeckou knihovnou v Liberci. Konkrétní program kurzu se bude měnit s ohledem na aktuálně probíhající akce a oslovené odborníky. Níže uvádíme příklad dvou variant workshopu: a) ve spolupráci s prof. PhDr. Jiřím Trávníčkem, M.A. (Ústav pro českou literaturu AV ČR): " Jak se o čtení kdy přemýšlelo - krátké představení od antiky do dneška. " Čtenář ve světle statistiky - základní data a jejich interpretace čtyř statistických výzkumů (2007, 2010, 2013 a 2018); srovnání s jinými zeměmi. " Čtenářské životopisy - představení kvalitativní linie výzkumů: co ukázala, jaké jsou klíčové fenomény českého čtenářství, jak čtou jednotlivé generace. b) ve spolupráci s Krajskou vědeckou knihovnou v Liberci: " Čtenářství - úvod do problematiky " Metody a formy práce s knihou - vymezení pojmů čtenářská dílna/lekce " Čtenářské dílny, čtenářské kluby " Dílna čtení v praxi Povinná literatura: TRÁVNÍČEK, Jiří. Česká čtenářská republika. Generace, fenomény, životopisy. Brno: Host, 2017. ISBN 978-80-7491-850-6. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1. TRÁVNÍČEK, Jiří. Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). Brno: Host, 2019. ISBN 978-80-7577-994-6. Doporučená literatura: FRIEDLANDEROVÁ, Hana, Vít RICHTER a Jiří TRÁVNÍČEK. Covidočtení: co s naším čtenářstvím udělala pandemie. Brno: Host, 2022. ISBN 978-80-275-1095-5. FRIEDLANDEROVÁ, Hana, Irena PRÁZOVÁ, Hana LANDOVÁ a Vít RICHTER. České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-804-8. STEELOVÁ, Jeannie L., MEREDITH, Kurtis S. - TEMPLE, Charles. Vychováváme přemýšlivé čtenáře. Příručka č. VIII. Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT). Praha, 2000. ŠLAPAL, Miloš. Dílna čtení v praxi. Kritické listy. Čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách. 2007. č. 27, s. 13-20, ISSN 1214-5823. TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999. ISBN 80-7204-111-8. TRÁVNÍČEK, Jiří. Vyprávěj mi něco? (Jak si děti osvojují příběhy). Příbram: Pistorius & Olšanská, 2007. ISBN 978-80-87053-07-2
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Kurs bude probíhat mj. formou dílčích workshopů a umožní studentům a) získat praktický vhled do metod a postupů podporujících rozvoj čtenářských a komunikačních dovedností, b) dozvědět se o výzkumech čtenářství a faktorech ovlivňujících čtenářství. Cílem je umožnit jim supervidovanou spolupráci s vybranými odborníky, se školami a dalšími vzdělávacími institucemi, zejména Krajskou vědeckou knihovnou v Liberci. Konkrétní program kurzu se bude měnit s ohledem na aktuálně probíhající akce a oslovené odborníky.
Kurs bude probíhat mj. formou dílčích workshopů a umožní studentům a) získat praktický vhled do metod a postupů podporujících rozvoj čtenářských a komunikačních dovedností, b) dozvědět se o výzkumech čtenářství a faktorech ovlivňujících čtenářství. Cílem je umožnit jim supervidovanou spolupráci s vybranými odborníky, se školami a dalšími vzdělávacími institucemi, zejména Krajskou vědeckou knihovnou v Liberci. Konkrétní program kurzu se bude měnit s ohledem na aktuálně probíhající akce a oslovené odborníky.
|