Vyučující
|
-
Röhrich Alex, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Profesionální promluva a profesionální mluvčí. 2. Paměťový mluvený projev nepřipravený s časovým omezením a jeho skupinový rozbor. 3. Základní vlastnosti profesionálního veřejného a oficiálního projevu, jejich význam a uplatnění při genezi a realizaci kultivovaného profesionálního projevu. 4. Mimojazykové prostředky mluveného projevu. 5. Hygiena projevu. 6. Zvuková stránka projevu - suprasegmentální složky a možnosti účinné práce s promluvovým úsekem, větným přízvukem a intonací a melodií. 7. Stylizované čtení textu zpravodajské povahy. 8. Nácvik stylizovaného čtení pomocí audionahrávky. 9. Uplatňování stylizovaného čtení při přípravě neuměleckého paměťového projevu připraveného (volné téma). 10. Skupinový rozbor stylizovaného čtení textu zpravodajské povahy. 11. Ortoepická norma a její uplatňování. 12. Nácvik paměťového oficiálního a veřejného projevu před auditoriem. 13. Přednes paměťového projevu před publikem se záznamem na kameru. 14. Zevrubný rozbor mluveného paměťového projevu pomocí videonahrávky. Povinná literatura: HOFFMANNOVÁ, Jana, Jiří HOMOLÁČ, Kamila MRÁZKOVÁ (eds.). Syntax mluvené češtiny. Praha : Academia, 2019. ISBN 978-80-200-2961-4. HŮRKOVÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X. JANDERKOVÁ Dita. Vybrané kapitoly z rétoriky. Brno : Mendelova univerzita, 2017. ISBN 978-80-7509-475-9. ŠPAČKOVÁ, Alena Trénink techniky řeči: naučte se mluvit barevně. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5578-6. Doporučená literatura: KRAUS, Jiří. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0898-7. Mluvnice češtiny (1) : Praha : Academia, 1986. ISBN 12/5 - 8653 - 21 - 099 - 86. PALKOVÁ, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum 1994. ISBN 80-7066-843-1 Studijní pomůcky: www.youtube.com
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Sebeprezentace získává ve světě komunikace na významu. Její profesionálně zvládnutá mluvená podoba je podmínkou úspěchu všech, kteří svým projevem vstupují do veřejného prostoru, ať už jednorázově nebo pravidelně. Cílem semináře je rozvíjení dovednosti tvorby kultivovaného mluveného projevu, především se zaměřením na jeho formální stránku, při respektování komunikačního záměru mluvčího a různých způsobů jeho realizace a využití přiměřených nonverbálních prostředků.
Sebeprezentace získává ve světě komunikace na významu. Její profesionálně zvládnutá mluvená podoba je podmínkou úspěchu všech, kteří svým projevem vstupují do veřejného prostoru, ať už jednorázově nebo pravidelně. Cílem semináře je rozvíjení dovednosti tvorby kultivovaného mluveného projevu, především se zaměřením na jeho formální stránku, při respektování komunikačního záměru mluvčího a různých způsobů jeho realizace a využití přiměřených nonverbálních prostředků.
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast v semináři, soustavná příprava na jeho praktické součásti a pořízení a rozbor minimálně jedné audionahrávky čtení textu a závěrečné videonahrávky paměťového mluveného projevu. Minimálně 75% účast v semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
|