Předmět: Naratologie

» Seznam fakult » FP » KCL
Název předmětu Naratologie
Kód předmětu KCL/KNAR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Šanda Zdeněk, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Semináře: Orientace v základních kategoriích vyprávění. Využití naratologických kategorií pro analýzu textu. Naratologická analýza jako zázemí interpretační syntézy. Tematické okruhy: 1. Úvod do problematicky předmětu 2. Naratologie jako disciplína literární vědy 3. Diegetický princip vyprávění 4. Literární komunikace 5. Subjekty v literární komunikaci 6. Příběh-diskurs 7. Vyprávěcí situace F. K. Stanzela 8. Vyprávěcí způsoby L. Doležela 9. Vyprávěcí roviny G. Genetta 10. Časová struktura vyprávění G. Genetta 11. Existenty příběhu: postava. 12. Existenty příběhu: prostor, prostředí 13. Analýza a interpretační syntéza 14. Zakončení předmětu Povinná literatura: ČERVENKA, Miroslav. Fikční světy lyriky. Praha - Litomyšl: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-592-8. DOLEŽEL, Lubomír. Narativní způsoby v české literatuře. Praha: Český spisovatel, 1993. 80-202-0418-0. DOLEŽEL, Lubomír. Heterocosmica. Fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0735-2. GENETTE, Gerard. Esej o metodě. 1. část. Česká literatura. 2003, č. 3, s. 302-327; Esej o metodě. 2. část. Česká literatura. 2003, č. 4, s. 470-495.ISSN 0009-0468. CHATMAN, Seymour. Příběh a diskurs. Brno: Host, 2008. ISBN 978-807-2942-602. JEDLIČKOVÁ, Alice a kol. Narativní způsoby v české próze 19. století. Praha: Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5453-9. STANZEL, Franz Karl. Teorie vyprávění. Praha: Odeon, 1988. ISBN 01-115-88. ŠANDA, Zdeněk. Možnosti v čase. Liberec: Bor, 2010. ISBN 978-80-86807-50-8. Doporučená literatura: BÍLEK, Petr A., Jiří HRABAL a Tomáš KUBÍČEK. Naratologie. Slavonice: Dauphin, 2013. ISBN 978-80-7272-592-2. ČERVENKA, Miroslav. Významová výstavba literárního díla. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-729-4015-2. ECO, Umberto. Malé světy. In: Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004, s. 73-92. ISBN 80-246-0740-9. HOLÝ, Jiří a Jiří TRÁVNÍČEK. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006. ISBN 80-729-4170-4. TAYLOR, Charles. Jazykový živočich. Praha: Karolinum, 2021. ISBN: 978-80-246-4849-1. JEDLIČKOVÁ, Alice. Zkušenost prostoru. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1829-8. KELLOG, Robert a Robert SCHOLES. Povaha vyprávění. Brno: Host, 2002. ISBN 80-729-4069-4. KYLOUŠEK, Petr, ed. Znak, struktura, vyprávění. Brno: Host, 2002, s. 272-304.80-7294-016-3. MATHAUSER, Zdeněk. Estetika racionálního zření. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-718-4792-5. RIMMON-KEANOVÁ, Shlomith. Poetika vyprávění. Brno: Host, 2001. ISBN 80-729-4004-X. RYANOVÁ, Marie Laure. Narativ jako virtuální realita. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2507-4. ŠANDA, Zdeněk. Výzvy k fikčnosti. In: Literatura jako výzva a apel. Opava: Slezská univerzita, 2014, s. 11-18. ISBN 978-80-7510-131-0.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Semináře poskytují studentům orientaci v základních kategoriích vyprávění, zaměřují se na využití naratologických kategorií pro analýzu textu a vybavují studenty potřebnými nástroji naratologické analýzy jako nutného zázemí pro interpretační syntézy.
Semináře poskytují studentům orientaci v základních kategoriích vyprávění, zaměřují se na využití naratologických kategorií pro analýzu textu a vybavují studenty potřebnými nástroji naratologické analýzy jako nutného zázemí pro interpretační syntézy.
Předpoklady
TEL-B

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast na seminářích, prezentace výsledků seminárních úkolů.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr