Vyučující
|
-
Röhrich Alex, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přehled látky: " Tvůrčí psaní - metodika, oblasti využití, ukázky "kreativních textů". " Představení 1. vybraného žánru, například básně, charakteristika žánru, diskuse o něm, příklady oblíbených básní, vhled do vývoje žánru, báseň jako literární typ? " Realizace 1. vybraného žánru, například básně, předčítání výsledků tvůrčího procesu účastníků/účastníkům semináře, charakteristika, interpretace, hodnocení zdařilosti, výstižnosti typických rysů žánru, návrhy na zlepšení; představení 2. vybraného žánru (dle předchozího výběru), charakteristika žánru, diskuse o něm, příklady typických textů, provedení tohoto žánru, upozornění na úskalí? " Realizace 2. vybraného žánru (dle předchozího výběru), předčítání výsledků tvůrčího procesu účastníků/účastníkům semináře, charakteristika, interpretace, hodnocení zdařilosti, výstižnosti typických rysů žánru, návrhy na zlepšení; představení 3. vybraného žánru (dle předchozího výběru), charakteristika žánru, diskuse o něm, příklady typických textů, provedení tohoto žánru, upozornění na úskalí Povinná literatura: DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého. Praha: Mám talent, 2016. ISBN 978-80-906506-0-2, 978-80-906506-4-0 Doporučená literatura: DOČEKALOVÁ, Markéta. O psaní... chci vědět víc! 16 rozhovorů s úspěšnými literáty. Praha: Mám talent, 2018. ISBN 978-80-906506-2-6FIŠER, Z. Tvůrčí psaní: malá učebnic technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001. ISBN 978-80-85931-99-0. KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha: SPN, 1995. ISBN 978-80-7187-037-4. QUENEAU, Raymond. Stylistická cvičení. Praha: Volvox Globator, 2012. ISBN 978-80-7207-853-0.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Projektová výuka
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět zprostředkovává studentům vhled do techniky a metod tvůrčího psaní a možností jeho využití zvláště v žurnalistice a mediální či marketingové komunikaci, případně ve vyučovacím procesu. Základem je hlasováním vybraný "prototext", na jehož motivy se píší žánry, které vyučující spolu se studenty vybere z nabídky, například, báseň, detektivka, stížnost, scénář, vtip, romantická povídka, pohádka, ale také libovolná reklama, tisková zpráva, případně fejeton, FB status, tweet atp. Cílem je maximálně vystihnout typické rysy daného žánru, zároveň však vytvořit originální dílo na motivy daného původního textu.
Předmět zprostředkovává studentům vhled do techniky a metod tvůrčího psaní a možností jeho využití zvláště v žurnalistice a mediální či marketingové komunikaci, případně ve vyučovacím procesu. Základem je hlasováním vybraný "prototext", na jehož motivy se píší žánry, které vyučující spolu se studenty vybere z nabídky, například, báseň, detektivka, stížnost, scénář, vtip, romantická povídka, pohádka, ale také libovolná reklama, tisková zpráva, případně fejeton, FB status, tweet atp. Cílem je maximálně vystihnout typické rysy daného žánru, zároveň však vytvořit originální dílo na motivy daného původního textu.
|
Předpoklady
|
JAP
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Aktivní účast na seminářích, příprava dílčích provedení dohodnutých žánrů a jejich prezentace před účastníky semináře, odevzdání čtyř vybraných žánrů v definitivní podobě.
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
|