Předmět: Tvůrčí psaní

» Seznam fakult » FP » KCL
Název předmětu Tvůrčí psaní
Kód předmětu KCL/KTVP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Röhrich Alex, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled látky: " Tvůrčí psaní - metodika, oblasti využití, ukázky "kreativních textů". " Představení 1. vybraného žánru, například básně, charakteristika žánru, diskuse o něm, příklady oblíbených básní, vhled do vývoje žánru, báseň jako literární typ? " Realizace 1. vybraného žánru, například básně, předčítání výsledků tvůrčího procesu účastníků/účastníkům semináře, charakteristika, interpretace, hodnocení zdařilosti, výstižnosti typických rysů žánru, návrhy na zlepšení; představení 2. vybraného žánru (dle předchozího výběru), charakteristika žánru, diskuse o něm, příklady typických textů, provedení tohoto žánru, upozornění na úskalí? " Realizace 2. vybraného žánru (dle předchozího výběru), předčítání výsledků tvůrčího procesu účastníků/účastníkům semináře, charakteristika, interpretace, hodnocení zdařilosti, výstižnosti typických rysů žánru, návrhy na zlepšení; představení 3. vybraného žánru (dle předchozího výběru), charakteristika žánru, diskuse o něm, příklady typických textů, provedení tohoto žánru, upozornění na úskalí Povinná literatura: DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého. Praha: Mám talent, 2016. ISBN 978-80-906506-0-2, 978-80-906506-4-0 Doporučená literatura: DOČEKALOVÁ, Markéta. O psaní... chci vědět víc! 16 rozhovorů s úspěšnými literáty. Praha: Mám talent, 2018. ISBN 978-80-906506-2-6FIŠER, Z. Tvůrčí psaní: malá učebnic technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001. ISBN 978-80-85931-99-0. KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha: SPN, 1995. ISBN 978-80-7187-037-4. QUENEAU, Raymond. Stylistická cvičení. Praha: Volvox Globator, 2012. ISBN 978-80-7207-853-0.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Projektová výuka
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět zprostředkovává studentům vhled do techniky a metod tvůrčího psaní a možností jeho využití zvláště v žurnalistice a mediální či marketingové komunikaci, případně ve vyučovacím procesu. Základem je hlasováním vybraný "prototext", na jehož motivy se píší žánry, které vyučující spolu se studenty vybere z nabídky, například, báseň, detektivka, stížnost, scénář, vtip, romantická povídka, pohádka, ale také libovolná reklama, tisková zpráva, případně fejeton, FB status, tweet atp. Cílem je maximálně vystihnout typické rysy daného žánru, zároveň však vytvořit originální dílo na motivy daného původního textu.
Předmět zprostředkovává studentům vhled do techniky a metod tvůrčího psaní a možností jeho využití zvláště v žurnalistice a mediální či marketingové komunikaci, případně ve vyučovacím procesu. Základem je hlasováním vybraný "prototext", na jehož motivy se píší žánry, které vyučující spolu se studenty vybere z nabídky, například, báseň, detektivka, stížnost, scénář, vtip, romantická povídka, pohádka, ale také libovolná reklama, tisková zpráva, případně fejeton, FB status, tweet atp. Cílem je maximálně vystihnout typické rysy daného žánru, zároveň však vytvořit originální dílo na motivy daného původního textu.
Předpoklady
JAP

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška

Aktivní účast na seminářích, příprava dílčích provedení dohodnutých žánrů a jejich prezentace před účastníky semináře, odevzdání čtyř vybraných žánrů v definitivní podobě.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr