Předmět: Versologie

» Seznam fakult » FP » KCL
Název předmětu Versologie
Kód předmětu KCL/KVER
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Šimková Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V semináři se budeme zabývat vybranými vývojově nosnými sbírkami Halase, Holana, Zahradníčka, Nezvala, Seiferta, Hory, Biebla a jiných významných básníků z 20. a 30. let 20. století. Cílem bude interpretace vybraných básní, určení základních rysů poetiky a sémantiky těchto sbírek a zasazení sbírek do dobového kontextu české literatury. Smyslem semináře bude rovněž hlubší poznání české literatury první poloviny 20. století. Výběr básní, sbírek i básníků pro práci v semináři se může měnit s ohledem na čtenářské preference aktuální seminární skupiny. Témata semináře: interpretace poezie a poetika básnického textu, rytmus verše a jeho vztah k sémantice básně, eufonie a kakofonie, básnická pojmenování, básnické figury a tropy, motivická výstavba a kompozice básnického textu, významová rovina básně a její utváření. Program seminářů: " Jaroslav Seifert - Jablko s klína; Jaro, sbohem (2 semináře) " František Halas - Sépie; Kohout plaší smrt; Tvář (2 semináře) " Jan Zahradníček - Pokušení smrti; Jeřáby (2 semináře) " Vítězlav Nezval - Básně noci (2 semináře) " Vladimír Holan - Triumf smrti; Vanutí (2 semináře) " Josef Hora - Tvůj hlas; Máchovské variace (2 semináře) " Konstantin Biebl - Nový Ikaros " Vilém Závada - Panychida Povinná literatura: ČERVENKA, Miroslav, Květa SGALLOVÁ a Jiří HOLÝ. Kapitoly o českém verši [online]. Praha: Karolinum, 2006 [cit. 2018-04-04]. Prameny k dějinám českého myšlení. ISBN 80-246-1274-7. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=11052066. IBRAHIM, Robert, Petr PLECHÁČ a Jakub ŘÍHA. Úvod do teorie verše. Praha: Akropolis, 2013. ISBN 978-80-7470-051-4. MUKAŘOVSKÝ, Jan a Miroslav PROCHÁZKA. Básnická sémantika: univerzitní přednášky Praha - Bratislava. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7066-735-4. STAIGER, Emil a Marek VAJCHR. Poetika, interpretace, styl: výbor. Praha: Triáda, 2008. Paprsek. ISBN 978-80-86138-94-7. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200810/contents/nkc20081811637_1.pdf. VLAŠÍN, Štěpán. Slovník literární teorie. Vydání druhé, rozšířené. Praha: Československý spisovatel, 1984. Web Versologického týmu AVČR: https://versologie.cz/v2/web_content/ Doporučená literaura: viz e-learningový kurz

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem semináře bude porozumění poetice básnického textu, a tedy lepší schopnost interpretace poezie. Součást náplně semináře tvoří osvojení a prohloubení znalosti základních pojmů poetiky a pochopení jejich funkce a role v utváření básnické sémantiky. Zásadními tématy tedy budou: rytmus verše a jeho vztah k sémantice básně, eufonie a kakofonie, básnická pojmenování, básnické figury a tropy, motivická výstavba a kompozice básnického textu. Nejpodstatnějším tématem bude funkce zmíněných básnických prostředků při utváření významové roviny básně a její následná interpretace.
Cílem semináře bude porozumění poetice básnického textu, a tedy lepší schopnost interpretace poezie. Součást náplně semináře tvoří osvojení a prohloubení znalosti základních pojmů poetiky a pochopení jejich funkce a role v utváření básnické sémantiky. Zásadními tématy tedy budou: rytmus verše a jeho vztah k sémantice básně, eufonie a kakofonie, básnická pojmenování, básnické figury a tropy, motivická výstavba a kompozice básnického textu. Nejpodstatnějším tématem bude funkce zmíněných básnických prostředků při utváření významové roviny básně a její následná interpretace.
Předpoklady
LIP-B

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast v semináři, max. 3 absence, pravidelné odevzdávání anotací k sekundární literatuře.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr