Předmět: Metodologie literární vědy

» Seznam fakult » FP » KCL
Název předmětu Metodologie literární vědy
Kód předmětu KCL/MLV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Šanda Zdeněk, PhDr. Ph.D.
  • Chocholoušek Jiří, Mgr.
Obsah předmětu
" Úvod do problematiky předmětu. " Naratologie a literární věda - úvedení do disciplíny; narativ a jeho funkce; dějiny naratologie. " Ruský formalismus - V. Propp, V. Šklovskij, M. Bachtin. " Český strukturalismus - R. Jacobson, J. Mukařovský, F. Vodička, M. Jankovič, M. Červenka. " Německá teorie vyprávění - K. Hamburgerová, E. Lämmert, F. K. Stanzel. " Neoaristotelská chicagská škola - W. Booth. " Psychoanalytické metodologie - S. Freud, K. Burke, J. Lacan, N. Abraham. " Recepční estetika - W. Iser, H. R. Jauss. " Hermeneutická a fenomenologická orientace v literární vědě - R. Ingarden, P. Ricoeur. " Strukturálně orientované metodologie: francouzský strukturalismus - T. Todorov, R. Barthes, G. Genette; americký strukturalismus - S. Chatman, H. White, G. Prince. " Dekonstrukce - P. de Man, J. Derrida. " Kognitivní postupy v literární vědě a teorie fikčních světů - L. Doležel, P. Ouellet, D. Cohnová, R. Ronenová, M. L. Ryanová, T. G. Pavel Povinná literatura BARTHES, Roland. Diskurz historie. Česká literatura. 2007, č. 6, s. 815-828. ISSN 0009-0468. BOOTH, Wayne C. Typy vyprávění. Aluze. 2007, č. 2, s. 42-51. ISSN 1803-3784. COHNOVÁ, Dorrit. Co dělá fikci fikcí? Praha: Academia, 2009, s. 138-163. ISBN 978-80-200-1718-5. DOLEŽEL, Lubomír. Heterocosmica. Fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0735-2. ECO, Umberto. Malé světy. In: Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004, s. 73-92. ISBN 80-246-0740-9. NOVITZ, David. Umění, narativ a lidská povaha. Aluze. 2009, č. 3, s. 27-37. ISSN 1803-3784. HAMBURGEROVÁ, Käte. Fikční vyprávění a jeho příznaky. Aluze. 2005, č. 1, s. 120-131. ISSN 1803-3784. CHATMAN, Seymour. Příběh a diskurs. Brno: Host, 2008. ISBN 978-807-2942-602. ISER, Wolfgang. Koncepty čtenáře a koncept implicitního čtenáře. Aluze. 2004, č. 2, s. 135-146. ISSN 1803-3784. JANKOVIČ, Milan. Nesamozřejmost smyslu. Praha: Československý spisovatel, 1991. ISBN 80-202-0326-5. JACOBSON, Roman. Poetická funkce. Jinočany: H+H, 1995. ISBN 80-85787-83-0. MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I, II. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-239-8, 978-80-7294-240-4. OUELLET, Pierre. Vnímání fikčních světů. Aluze. 2003, č. 2., s.140-148.ISSN1803-3784. RICOEUR, Paul. Struktura a hermeneutika. In: KYLOUŠEK, Petr, ed. Znak, struktura, vyprávění. Brno: Host, 2002, s. 272-304. ISBN 80-7294-016-3. SEARLE, John R. Logický status fikčního diskurzu. Aluze. 2007, č. 1, s. 61-69.ISSN 1803-3784 STANZEL, Franz Karl. Teorie vyprávění. Praha: Odeon, 1988. ISBN 01-115-88. ŠKLOVSKIJ, Viktor. Teorie prózy. Praha: Akropolis, 2003. ISBN 80-7304-026-3. Doporučená literatura: ČERVENKA, Miroslav. Významová výstavba literárního díla. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-729-4015-2. ČERVENKA, Miroslav. Fikční světy lyriky. Praha - Litomyšl: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-592-8. DERRIDA, Jacgues. Texty k dekonstrukci. Bratislava: Archa,1993. ISBN 80-7115-046-0. GENETTE, Gerard. Esej o metodě. 1. část. Česká literatura. 2003, č. 3, s. 302-327; Esej o metodě. 2. část. Česká literatura, 2003, č. 4, s. 470-495.ISSN 0009-0468. HOLÝ, Jiří a Jiří TRÁVNÍČEK. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006. ISBN 80-729-4170-4. KYLOUŠEK, Petr, ed. Znak, struktura, vyprávění. Brno: Host, 2002, s. 272-304. ISBN 80-7294-016-3. LACAN, Jacques. Stadium zrcadla jako to, co formuje funkci Já. Aluze. 2000, č.1, s. 158-163. ISSN 1803-3784. MITOSEKOVÁ, Zofia. Teorie literatury. Historický přehled. Brno: Host, 2010. ISBN 978-80-7294-332-6. ŠANDA, Zdeněk. Možnosti v čase. Liberec: Bor, 2010. ISBN 978-80-86807-50-8. ŠANDA, Zdeněk. Výzvy k fikčnosti. In: Literatura jako výzva a apel. Opava: Slezská univerzita, 2014, s. 11-18. ISBN 978-80-7510-131-0. VEYNE, Paul. Jak se píšou dějiny. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-26-7. VODIČKA, Felix. Struktura vývoje. Praha: Dauphin, 1998. ISBN80-86019-63-2.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Semináře se věnují této základní tematice: Základní metody literární vědy. Metodologické koncepce v literární vědě 20. - 21. století, jejich orientace k literární komunikaci. Komentované čtení vybraných literárněvědných studií.
Semináře se věnují této základní tematice: Základní metody literární vědy. Metodologické koncepce v literární vědě 20. - 21. století, jejich orientace k literární komunikaci. Komentované čtení vybraných literárněvědných studií.
Předpoklady
LIP-B

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Účast na seminářích, referát.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • viz přehled látky.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr