Vyučující
|
-
Pacovská Jasňa, doc. PhDr. CSc.
-
Lábus Václav, Mgr. Ph.D.
-
Röhrich Alex, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem semináře je seznámit studenty se základními funkčními styly, s jejich typickými prostředky, přičemž je kladen důraz na stylová specifika jazykových prostředků na všech jazykových rovinách. Studenti jsou vedeni ke schopnosti využít teoretických poznatků při tvorbě textů i při jejich analýze. Přehled témat: Funkční styly. Stylotvorné faktory. Stylová charakteristika jazykových prostředků. Administrativní styl. Publicistický styl. Reklamní styl. Odborný styl. Umělecký styl. Prostě sdělovací styl. Povinná literatura: ČMEJRKOVÁ, S., F. DANEŠ a J. SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1. ČECHOVÁ, M., M. KRČMOVÁ, a E. MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4. Doporučená literatura: HOFFMANNOVÁ, J. Stylistika a...? Praha: Trizonia, 1997. ISBN 80-85573-67-9. HOFFMANNOVÁ, J. a J. KRAUS. Písemnosti v našem životě. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-301-9. HOFFMANNOVÁ, J., J. HOMOLÁČ, E. CHVALOVSKÁ, L. JÍLKOVÁ, P. KADERKA, P. MAREŠ a K. MRÁZKOVÁ. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2566-1. KROBOTOVÁ, Milena. Úvod do české stylistiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. ISBN 80-244-0315-3. SGALL, P. a J. PANEVOVÁ. Jak psát a jak nepsat česky. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0871-5.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pozorování, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je seznámit studenty se základními funkčními styly, s jejich typickými prostředky, přičemž je kladen důraz na stylová specifika jazykových prostředků na všech jazykových rovinách. Studenti jsou vedeni ke schopnosti využít teoretických poznatků při tvorbě textů i při jejich analýze.
Cílem semináře je seznámit studenty se základními funkčními styly, s jejich typickými prostředky, přičemž je kladen důraz na stylová specifika jazykových prostředků na všech jazykových rovinách. Studenti jsou vedeni ke schopnosti využít teoretických poznatků při tvorbě textů i při jejich analýze.
|
Předpoklady
|
JP1-B
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Systematické pozorování studenta
Požadavky k zápočtu: Průběžné plnění úkolů zadávaných vyučujícím (zejména v prostředí e-learningového portálu FP TUL, kurz Praktická stylistika). V případě přímé výuky aktivní účast na seminářích (povoleny max. 3 absence). Seminární práce v rozsahu tří normostran, po jazykové stránce v souladu s normou spisovné češtiny a se zásadami odborného vyjadřování. Podrobnosti k tématu a obsahu viz kurz Praktická stylistika v e-learningovém portálu FP TUL).
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
-
VIZ PŘEHLED LÁTKY.
|