Předmět: Teorie literatury

» Seznam fakult » FP » KCL
Název předmětu Teorie literatury
Kód předmětu KCL/PTELB
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Jedličková Alice, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Tematické okruhy přednášek: - Literární teorie jako poetika kultury - Literární dílo jako jedinečný významotvorný celek - Subjekty literární komunikace - Narrativita a fikcionalita - Typologie literárních jevů - Literární konvence a čtenářské kompetence - Analýza, interpretace a nadinterpretace Tematické okruhy seminářů: - Literatura a její pojmové uchopení - Literární dílo jako významotvorný celek a komunikát - Umělecký jazyk a obraznost - Styl jako parametr autorské a historické poetiky - Literární dílo jako fikce a jeho vztah k aktuálnímu světu - Vyprávění jako sdílení zkušenosti a jeho strategie - Literární dílo v kontextech: intertextualita a interdiskurzivita - Literární druh a žánr jako kognitivní rámec - Literární kompetence. Čtenářské vnímání a badatelské pozorování díla - Analýza, interpretace a nadinterpretace - Alternativní přístupy k literárnímu dílu: textocentrický a kontextuální, blízké a symptomatické čtení - Aplikace literárněteoretických a poetologických poznatků v literární výchově/kulturní praxi Doporučená literatura: Základní studijní materiál: PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-244-X. Povinná literatura: CULLER, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2002. ISBN 80-729-4070-8. ČERVENKA, Miroslav. Významová výstavba literárního díla. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-729-4015-2. DOLEŽEL, Lubomír. Narativní způsoby v české literatuře. Praha: Český spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0418-0. DOLEŽEL, Lubomír. Mimesis a možné světy. Česká literatura, 1997, roč. 45, č. 6, s. 600-624. KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Brno: Masarykova univerzita pro Filozofickou fakultu, 2005. ISBN 80-210-3714-8. Encyklopedické a slovníkové příručky v rámci povinné literatury: BRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0650-6. ČERVENKA, Miroslav et al. Slovník básnických knih. Praha: Československý spisovatel, 1990. NÜNNING, Ansgar, Jiří TRÁVNÍČEK a Jiří HOLÝ, eds. Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce - osobnosti - základní pojmy. Brno: Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4. MACURA, Vladimír a Alice JEDLIČKOVÁ, eds. Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-848-2. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Praha: Nakladatelství H & H, 2002. ISBN 80-7319-020-6. MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X. MÜLLER, Richard a Pavel ŠIDÁK, ed. Slovník novější literární teorie: glosář pojmů. Praha: Academia, 2012. Literární řada. ISBN 978-80-200-2048-2. Viz e-learningová opora: https://elearning.tul.cz/enrol/index.php?id=16010

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurz navazuje na literární proseminář rozšířením poetologických znalostí studentů a rozvíjením jejich analytických kompetencí, jež vytvářejí předpoklady pro komplexní interpretaci uměleckého díla. Zvažujeme nejen možnosti, ale také meze interpretace literárního díla. Klademe si obecné otázky po vnitřní povaze literárního díla a jeho fungování nejen v historicky ukotvené kulturní komunikaci, ale i společenské praxi. Osvojujeme si kategorie poetiky a s nimi strategie typologizace literárních jevů a historických proměn jejich vlastností. Porovnáváme základní způsoby myšlení o literatuře v synchronním kontextu (textocentrický, kontextuální, intermediální, blízké a symptomatické čtení) a testujeme jejich výkladový potenciál. Reflektujeme postavení literatury v současné multimediální digitální kultuře. Z doporučené literatury vybíráme případové studie k analýze interpretačního postupu; výběr ilustrativních primárních textů se řídí dohodou v konkrétní seminární skupině. Cílem kurzu je vybavit studenty nástroji a postupy usnadňujícími a prohlubujícími další studium literatury a vytvořit předpoklady pro interpretačně nápaditou práci s literaturou v kulturní a vzdělávací praxi.
Cílem kurzu je osvojit si inventář analytických nástrojů a postupů zkoumání jednotlivých literárních děl a jejich skupin v synchronní i diachronní perspektivě a vytvořit tak předpoklady pro další literárněvědné vzdělávaní i analýzu textu v kulturní komunikaci.
Předpoklady
LIP-B

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Požadavky na studující a forma ověření studijních výsledků: - průběžná příprava na semináře: zvláště četba předem zadaných ukázek primárních textů určených ke společné analýze; - aktivní účast na semináři = účast na řešení týmových zadání v semináři; samostatně formulované dotazy a příspěvky do diskuse; - splnění tří krátkých průběžných úkolů formou analýzy či transformace literárního úrvyku, vlastní kreace či excerpce sekundárního textu (průběžné ověření porozumivého čtení, analytických kompetencí) - zkouška formou písemného testu.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • VIZ PŘEHLED LÁTKY.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr