Předmět: Vybrané kapitoly z didaktiky českého jazyka a literatury

» Seznam fakult » FP » KCL
Název předmětu Vybrané kapitoly z didaktiky českého jazyka a literatury
Kód předmětu KCL/PVKD
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pacovská Jasňa, doc. PhDr. CSc.
  • Smola Lukáš, Mgr. Bc.
Obsah předmětu
Přednášky: " Úvod do oborové didaktiky, její transdisciplinární charakter. " Charakter předmětu ČJL, kognitivní a komunikační orientace výuky. " Kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP). " Komunikace a klima ve třídě. " Problematika motivace a výchovně vzdělávací cíle ve výuce ČJL. " Problematika hodnocení a zpětné vazby. " Čtenářská gramotnost. Semináře: Seminář je věnován aplikaci teoretických poznatků z přednášek. Pozornost se soustředí na dovednost plánovat a reflektovat výuku, na analýzu a tvorbu didaktických materiálů v souvislosti s kurikulárními dokumenty; na osvojení základních výukových metod, organizačních forem práce a metod hodnocení, na využití kognitivních a komunikačních přístupů k předmětu ČJL. Tematické okruhy: " Mezisložkové a mezipředmětové vztahy, průřezová témata, klíčové kompetence. " Sonda do učebnic češtiny. " Kritické myšlení, třífázový model učení E-U-R. " Cíle, struktura a plánování vyučovací jednotky ČJL. " Reflexe výuky, práce s chybou, hodnocení. " Výukové metody a formy práce. " Didaktický potenciál textu. " Analýza didaktických materiálů a jejich vlastní tvorba. " Rozvíjení čtenářské gramotnosti. " Pedagogická komunikace, rozvoj komunikačních dovedností. " Příprava na pedagogické praxe. Povinná literatura: HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: Výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-2659-8. PACOVSKÁ, Jasňa et al. Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce. Praha: Akropolis, 2021. ISBN 978-80-7470-400-0. ŠTĚPÁNÍK, Stanislav et al. Školní výpravy do krajiny češtiny. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1. ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a Martina ŠMEJKALOVÁ. Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PdF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-949-0. RVP G 2020 [online]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/vydani-aktualizovanych-rvp-pro-gymnazia. RVP ZV 2021 [online]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/opatreni-ministra-skolstvi-mladeze-a-telovychovy-informatika. Doporučená literatura: ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. ČECHOVÁ, Marie a Martina SPĚVÁČKOVÁ eds. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0. SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen na vybrané problémy oborové didaktiky, spolu s předměty společného pedagogicko-psychologického základu směřuje: (a) k základní orientaci v problematice aplikované bohemistiky ve vzdělávacích institucích; (b) k zajištění kontinuity mezi bakalářským a navazujícím magisterským studiem programu Učitelství pro 2. stupeň ZŠ se specializacemi. Studenti se seznámí s aktuálními trendy v oblasti lingvodidaktiky, didaktiky komunikační a slohové výchovy a didaktiky literární výchovy.
Kurs je zaměřen na vybrané problémy oborové didaktiky, spolu s předměty společného pedagogicko-psychologického základu směřuje: (a) k základní orientaci v problematice aplikované bohemistiky ve vzdělávacích institucích; (b) k zajištění kontinuity mezi bakalářským a navazujícím magisterským studiem programu Učitelství pro 2. stupeň ZŠ se specializacemi.
Předpoklady
Obecná didaktika

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na seminářích, prezentace referátu, analýza didaktických materiálů.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • viz přehled látky.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr