Vyučující
|
-
Janovec Ladislav, PhDr. Ph.D.
-
Röhrich Alex, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V kursu se studenti seznámí se základními vlastnostmi odborného a publicistického stylu v širším rámci funkčních stylů češtiny a souboru jejích věcných žánrů. Teoretické poznatky budou dále využity v analýzách odborných textů, zvláště lingvistických, literárněvědných, pedagogických a psychologických, cvičeních, v nichž budou účastníci semináře připravovat vlastní odborné texty. Obdobně budou analyzovány publicistické texty a účastníci si vyzkouší jejich tvorbu. Seminář je věnován zejména těmto tematickým okruhům: Jazyková výstavba odborných a publicistických textů. Nejčastější vyjadřovací nedostatky a jejich odstraňování. Tematická výstavba odborných a publicistických textů (tematické posloupnosti, tematická kompozice, horizontální a vertikální členění textu). Ustálené složky odborného textu (název, abstrakt, úvod, shrnutí atd.). Jak dosáhnout jasnosti, srozumitelnosti a přehlednosti textu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V kursu se studenti seznámí se základními vlastnostmi odborného a publicistického stylu v širším rámci funkčních stylů češtiny a souboru jejích věcných žánrů. Teoretické poznatky budou dále využity v analýzách odborných textů, zvláště lingvistických, literárněvědných, pedagogických a psychologických, cvičeních, v nichž budou účastníci semináře připravovat vlastní odborné texty. Obdobně budou analyzovány publicistické texty a účastníci si vyzkouší jejich tvorbu. Seminář je věnován zejména těmto tematickým okruhům: Jazyková výstavba odborných a publicistických textů. Nejčastější vyjadřovací nedostatky a jejich odstraňování. Tematická výstavba odborných a publicistických textů (tematické posloupnosti, tematická kompozice, horizontální a vertikální členění textu). Ustálené složky odborného textu (název, abstrakt, úvod, shrnutí atd.). Jak dosáhnout jasnosti, srozumitelnosti a přehlednosti textu.
V kursu se studenti seznámí se základními vlastnostmi odborného a publicistického stylu v širším rámci funkčních stylů češtiny a souboru jejích věcných žánrů. Teoretické poznatky budou dále využity v analýzách odborných textů, zvláště lingvistických, literárněvědných, pedagogických a psychologických, cvičeních, v nichž budou účastníci semináře připravovat vlastní odborné texty. Obdobně budou analyzovány publicistické texty a účastníci si vyzkouší jejich tvorbu. Seminář je věnován zejména těmto tematickým okruhům: Jazyková výstavba odborných a publicistických textů. Nejčastější vyjadřovací nedostatky a jejich odstraňování. Tematická výstavba odborných a publicistických textů (tematické posloupnosti, tematická kompozice, horizontální a vertikální členění textu). Ustálené složky odborného textu (název, abstrakt, úvod, shrnutí atd.). Jak dosáhnout jasnosti, srozumitelnosti a přehlednosti textu.
|
Předpoklady
|
JP2-B, PST-B
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
-
VIZ PŘEHLED LÁTKY.
|