Vyučující
|
-
Koudelková Eva, Mgr. Ph.D.
-
Janosik-Bielski Marek, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Cílem tohoto teoreticko-praktického semináře z pomezí věd o jazyce a literatuře je seznámení se základy textologické teorie a s hlavními problémy při vydávání česky psaných textů z různých období. Důraz je kladen na celkové pojetí vzhledem k zamýšlenému vnimateli a typu edice, na jazykové a pravopisné úpravy textu, příp. také grafickou stránku písemností, a na zvyklosti při provádění korektur. Studijní literatura: Daňhelka, J. Otázky výstavby a proměny textu. In Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Philologica XXV. Olomouc 1968, s. 7-17. Editor a text. Úvod do praktické textologie. Praha : Československý spisovatel 1971. Vašák, P. Metody určování autorství. Praha : Academia 1980. Vašák, P. Textologie: Teorie a ediční praxe. Praha : Karolinum 1993. ISBN 80-7066-638-2.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Účastníci semináře se seznámí se základy české textologické teorie a s hlavními problematickými okruhy při vydávání novějších i starších česky psaných textů. V praxi si vyzkoušejí ediční přípravu textu (kolace, stanovení edičních zásad a jejich praktické uplatnění). Pozornost bude věnována jazykové a pravopisné úpravě textu i grafické úpravě písemností a korekturním technikám.
Účastníci semináře se seznámí se základy české textologické teorie a s hlavními problematickými okruhy při vydávání novějších i starších česky psaných textů. V praxi si vyzkoušejí ediční přípravu textu (kolace, stanovení edičních zásad a jejich praktické uplatnění). Pozornost bude věnována jazykové a pravopisné úpravě textu i grafické úpravě písemností a korekturním technikám.
|
Předpoklady
|
JP1-B, LIP-B
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Pravidelná účast a aktivita na semináři (především diskuse a jednotlivé či skupinové zpracování zadaných úkolů, ale také průběžná četba zadané literatury a její reflexe formou referátu).
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
-
VIZ PŘEHLED LÁTKY.
|