Předmět: Teorie a kritika současné literatury pro děti a mládež

» Seznam fakult » FP » KCL
Název předmětu Teorie a kritika současné literatury pro děti a mládež
Kód předmětu KCL/TKD-B
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Váňová Kateřina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pozornost je věnována zvláště těmto tematickým okruhům: " Počátky kritického myšlení o dětské literatuře, " Společenské a kulturní faktory podporující vznik kritiky, " Sepětí LDM, její teorie a kritiky s pedagogikou a didaktikou, " Vymezení kritiky LDM, " Esteticko-výchovné pojetí umění, " Časopisy (Úhor, Zlatý máj, Ladění aj.), " Osobnosti kritiky LDM (2 semináře), " Boje o pohádku (2 semináře), " Kritika LDM po roce 1989, " Současná teorie a kritika LDM, " Trivialita a kýč v LDM, " Recenze; kritéria hodnocení uměleckého díla. Povinná literatura: ŠMAHELOVÁ, H. Počátky kritického myšlení o dětské literatuře I. Praha: FF UK, 1999. ISBN 80-85899-64-7. ŠMAHELOVÁ, H. Počátky kritického myšlení o dětské literatuře II. Praha: FF UK, 1999. ISBN 80-85899-64-7. TOMAN, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: PdF JČU, 1992. ISBN 80-7040-055-2. URBANOVÁ, S. a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-185-8. Doporučená literatura: Vybrané ročníky časopisů Lumír, Obzor, Moravská revue, Komenský, Pedagogické rozhledy, Úhor, Zlatý máj, Ladění aj. Sborníky z konferencí. Vybrané texty: BARTOŠ, F. O literatuře pro mládež. Obzor. 1882, č. 10, s. 145-147, č. 11, s. 161-163. MRÁZ, V. Dialog o pohádkách. Úhor. 1916, č. 4, s. 145-150. MRŠTÍK, A. Literatura pro mládež. Moravská revue. 1899, č. 1, s. 33-38, 73-78. PETR, J. Úvodem do dětské literatury. Pedagogické rozhledy. 1898, č. 11, s. 130-132. PETRBOK, J. Pohádky, Úhor. 1913, č. 1, s. 38-40. PETRBOK, J. Pryč s pohádkami. Úhor. 1913, č. 1, s. 177-180. POSPÍŠIL, I. Nová literární věda a studium literatury pro děti. Ladění. 1998, roč. 3, č. 3, s. 2-5. PROP, K. V. Pro pohádky. Úhor. 1913, č. 1, s. 99-101. SIEGLOVÁ, N. Kritika literatury pro děti a mládež - cesty minulé, současné a budoucí. In: Česká literatura na konci tisíciletí II. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2001, s. 843-849. TILLE, V. Pohádky pro děti. Úhor. 1916, č. 4, s. 49-54. TOMAN, J. Kritika literatury pro děti a mládež ve Zlatém máji 90. let. In: Kritika literatury pro děti a mládež (1945-95). Brno: PF MU, 1995. s. 29-35. TOMAN, J. Současnost české teorie dětské literatury. Ladění. 1997, č. 2, s. 1-4. VESELÝ, J. Kritikovy výhry a prohry. Zlatý máj. 1990, roč. 34, č. 2, s. 77-80. ZAPLETAL, Z. Otazníky okolo tak řečeného braku. Zlatý máj. 1991, roč. 35, č. 4, s. 207-209.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se volně vztahuje k povinnému předmětu Literatura pro děti a mládež (dále LDM). Jeho cílem je seznámit studenty s procesem formování kritického myšlení o literatuře pro děti a mládež, a to především prostřednictvím úvah, recenzí a literárněhistorických přehledů publikovaných v dobových časopisech. Dílčím cílem je vysledovat některé z hlavních problémových okruhů, jimiž se teorie a kritika LDM od doby svých počátků zabývala a k nimž se vrací.
Předmět se volně vztahuje k povinnému předmětu Literatura pro děti a mládež (dále LDM). Jeho cílem je seznámit studenty s procesem formování kritického myšlení o literatuře pro děti a mládež, a to především prostřednictvím úvah, recenzí a literárněhistorických přehledů publikovaných v dobových časopisech. Dílčím cílem je vysledovat některé z hlavních problémových okruhů, jimiž se teorie a kritika LDM od doby svých počátků zabývala a k nimž se vrací.
Předpoklady
LIP-B

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Účast na seminářích; plnění úkolů dle zadání: a) prezentace na zadané téma, odevzdání v elektronické podobě, b) odevzdání praktického semestrálního úkolu, ten bude mít dvě části - natočte sami nebo se svými žáky buď a) podcast na téma Co čtu/co chci číst, případně Proč čtu, nebo chcete-li Četba za školou; nebo b) videorecenzi na současný titul LDM (lze pojmout i jako knižní výzvu, anketu) a proti tomu napište jednu seriózní recenzi na titul dle vlastního výběru z katalogu Nejlepší knihy dětem.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr