Vyučující
|
-
Škodová Svatava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Semináře: 1. Úvod do problematiky, vymezení obsahu semináře. Rozdělení referátů. 2. Osvojování jazyka. Učení se jazyku. Bilingvismus. 3. Čeština jako cizí jazyk. 4. Jazyková politika. Společný evropský referenční rámec a popis češtiny. 5. Práce s Evropským jazykovým portfoliem. Portfolium pro žáky ve věku 15-19 let. 6. Interkulturní komunikace na střední škole. 7. Metodické začleňování žáků na střední škole. Obecné postupy. 8. Učebnice češtiny jako cizího jazyka a materiály vhodné pro výuku pro žáky 15-19 let. Výukové portály. 9. Metodika začleňování žáků 15 - 19 let s ohledem na psychologická specifika skupiny. Metodika jazykové výuky příslušné skupiny. 10. Základní řečové dovednosti - pojetí, charakteristika, metodické postupy nácviku. Dovednosti receptivní a produktivní. 11. Akviziční korpusy a jejich využití ve výuce. 12. Jazyková produkce žáků s odlišným mateřským jazykem. 13. Jazykové testování. Problematika vytváření a hodnocení jazykových testů: rozřazovací testy, diagnostické testy. 14. Rekapitulace problematiky. Zhodnocení semináře. Povinná literatura: HRDLIČKA, MILAN. Čeština - cizí jazyk. Praha: ISV, 2002. ISBN 80-85866-98-6. ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra a Svatava ŠKODOVÁ. Čeština jako cílový jazyk I. Praha: MŠMT, 2013. ISBN 978-80-87601-20-4. ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra a Svatava ŠKODOVÁ. Čeština jako cílový jazyk II. Praha: MŠMT, 2013. ISBN 978-80-87601-18-1. ŠKODOVÁ, Svatava. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec: TUL, 2012. ISBN 978-80-7372-847-2. ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra a Svatava ŠKODOVÁ. Metodika práce s žáky cizinci v základní škole. Praha: MŠMT, 2012. ISBN 978-80-7414-559-9. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/17378. Doporučená literatura: ČADSKÁ, M. et al. K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. Praha: ÚJOP UK, 1997. DOLEŽÍ, Linda, ed. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince. Praha: AUČCJ, 2015. ISBN 978-80-260-7506-6. Dostupné z: http://www.auccj.cz/wp-content/uploads/2015/01/zaciname-ucit-cestinu-pro-deti-cizince-predskolni-vek.pdf. HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. ISBN 978-80-704-3867-1. NEKULA, Marek a Kateřina ŠICHOVÁ. Variety češtiny a čeština jako cizí jazyk. Praha: Akropolis, 2017. ISBN 978-80-7470-185-6. ŠEBESTA, Karel a Svatava ŠKODOVÁ, eds. Čeština - cílový jazyk a korpusy. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. ISBN 978-80-7372-848-9. Dostupné z: http://kcl.fp.tul.cz/cs/cestina-cilovy-jazyk-a-korpusy. ŠKODOVÁ, Svatava a Jitka CVEJNOVÁ. Čeština jako druhý jazyk na úrovni A2. Praha: NÚV, 2017. ISBN 978-80-7481-199-9. Sborníky z pravidelných seminářů o ČCJ v Poděbradech. Praha: ÚJOP UK. Sborníky z pravidelného Sympozia o češtině jako cizím jazyku. Praha: FF UK. Sborníky ze setkání Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha: Akropolis. Studijní pomůcky: Český národní korpus. Žákovský korpus MERLIN.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář poskytuje základní orientaci pro práci češtináře v oblasti výzkumu a praxe češtiny jako cizího jazyka. Zaměří se především na bilingvismus, osvojování češtiny jako druhého jazyka, na český společenský a kulturní kontext v konfrontaci s původním prostředím cizince. Zdůrazňuje se význam poznání sociokulturního kontextu, z něhož partner komunikace přichází. Seminář seznamuje s evropskou jazykovou politikou a s možnostmi a principy začleňování žáků cizinců do výuky. Cílem semináře je poskytnou studentům základ pro práci s jinojazyčnými žáky na střední škole.
Seminář poskytuje základní orientaci pro práci češtináře v oblasti výzkumu a praxe češtiny jako cizího jazyka. Zaměří se především na bilingvismus, osvojování češtiny jako druhého jazyka, na český společenský a kulturní kontext v konfrontaci s původním prostředím cizince. Zdůrazňuje se význam poznání sociokulturního kontextu, z něhož partner komunikace přichází. Seminář seznamuje s evropskou jazykovou politikou a s možnostmi a principy začleňování žáků cizinců do výuky. Cílem semináře je poskytnou studentům základ pro práci s jinojazyčnými žáky na střední škole.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
70% účast na cvičeních. Referát na zvolené téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
-
VIZ PŘEHLED LÁTKY.
|