Předmět: Čtenářská gramotnost ve výuce českého jazyka a literatury - SŠ

» Seznam fakult » FP » KCL
Název předmětu Čtenářská gramotnost ve výuce českého jazyka a literatury - SŠ
Kód předmětu KCL/ČGČ2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kotenová Michaela, Mgr.
  • Váňová Kateřina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pozornost je věnována zvláště těmto tematickým okruhům: " Funkční a čtenářská gramotnost a možnosti podpory jejího rozvoje. " Podmínky pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve školách. " Mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti - PIRLS a PISA. " Projekty podporující rozvoj čtenářské gramotnosti. " Proces čtení s porozuměním. " Formulace otázek a úkolů rozvíjejících čtenářskou gramotnost na různých typech textů. " Diagnostika a hodnocení čtenářské gramotnosti žáků. " Metody rozvíjející čtenářské dovednosti a kritické myšlení. " Základy práce s uměleckými texty. " Základy práce s neuměleckými texty. Povinná literatura: ALTMANOVÁ, Jitka, ed. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-86856-98-8. ALTMANOVÁ, Jitka, ed. Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií. Praha: VÚP, 2011. ISBN 978-80 -87000 -74-8. ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda. Náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0720-7. ČUŘÍN, Michal et al. Čtenářství v souvislostech. Ústí nad Orlicí: Oftis, 2013. ISBN 978-80-7405-327-6. DOLEŽALOVÁ JANA. Čtenářská gramotnost (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-520-2. FIŠER, Zbyněk et al. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7. KOŠŤÁLOVÁ, Hana et al. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010. VALA, Jan. Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. ISBN 978-80-7409-086-8. Doporučená literatura: BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2. HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0. HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5. SILBERMAN, Mel. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 80-7178-124-X. VALA, Jan. Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8. VALA, Jan. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4. WILDOVÁ, Radka et al. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: PF UK, 2012. ISBN 978-80-7290-579-9. ZELEŇÁKOVÁ, Hana. Praktická estetika 6. O interpretácii literárního diela. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2013. ISBN 978-80-558-0557-3.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurs reaguje na aktuální potřebu rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků nejen na ZŠ, ale také SŠ, na jejich schopnost číst s porozuměním. Cílem kursu je vybavit studenty znalostmi o podstatě čtenářské gramotnosti, faktorech a prostředcích ovlivňujících čtenářskou gramotnost se zřetelem na požadavky současného vzdělávání a na výsledky mezinárodních výzkumů čtenářské gramotnosti žáků. Dílčím cílem je pak praktická práce s uměleckými a neuměleckými texty, na nichž se studenti budou učit rozvíjet (a ověřovat) čtenářskou gramotnost žáků SŠ/ZŠ.
Kurs reaguje na aktuální potřebu rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků nejen na ZŠ, ale také SŠ, na jejich schopnost číst s porozuměním. Cílem kursu je vybavit studenty znalostmi o podstatě čtenářské gramotnosti, faktorech a prostředcích ovlivňujících čtenářskou gramotnost se zřetelem na požadavky současného vzdělávání a na výsledky mezinárodních výzkumů čtenářské gramotnosti žáků. Dílčím cílem je pak praktická práce s uměleckými a neuměleckými texty, na nichž se studenti budou učit rozvíjet (a ověřovat) čtenářskou gramotnost žáků SŠ/ZŠ.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Účast na přednáškách a cvičeních, prezentace, seminární práce odpovídající požadavkům prezentovaným ve výuce - ke dvěma typům textů (umělecký a neumělecký) navrhne otázky a úkoly rozvíjející čtenářskou gramotnost.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • VIZ PŘEHLED LÁTKY.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr