Předmět: Oborová didaktika 1

» Seznam fakult » FP » KFL
Název předmětu Oborová didaktika 1
Kód předmětu KFL/OD1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Podzimek Michal, PaedDr. ICLic. Th.D, Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1.Představení koncepce kurzu a témat, uvedení do problematiky specifik výchovy k občanství a základů společenských věd. 2.Plánování výuky v třífázovém systému E.U.R. a specifika konstruktivního přístupu k učení. 3.Výzvy učitele výchovy k občanství (zaměřeno na role a kompetence učitele ve vztahu k výchově k občanství). 4.Výchovné a vzdělávací cíle, schopnost didaktické analýzy. 5.Úrovně získávaných kompetencí při výuce témat Výchovy k občanství a základů společenských věd. 6.Vyučovací metody při pedagogické realizaci oborů Výchovy k občanství a základů společenských věd. 7.Kontroverze ve výuce témat Výchovy k občanství a základů společenských věd. Semináře: 1.Vstupní test ze základních znalostí obecné didaktiky, doplnění nutné terminologie. 2.Didaktické metody a jejich praktické využití ve výchově k občanství I. 3.Skupinová práce v hodinách ZSV (příklady kooperace ve výuce). 4.Skupinová práce v hodinách ZSV (příklady evokace a reflexe na vybraných tématech skrze skupinovou práci). 5.Modelové situace (zaměřené na rétorické a argumentační dovednosti). 6.Modelové situace (zaměřené na prezentační dovednosti). 7.Projektové vyučování (příklady témat školních projektů a příklady jejich realizace).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Didaktický kurz vytváří prostředí pro získání kompetencí budoucích učitelů Výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ. Kurz uvádí formou sedmi přednášek do problematiky specifik výuky a výchovy v této vzdělávací oblasti. V seminářích se pak následně procvičuje využití kooperativních metod a organizačních forem pro výuku výchovy k občanství a Občanský a společensko-vědní základ (dále jen základy společenských věd). Frekventanti kurzu si sami v modelových situacích v rámci seminářů vyzkouší využití současných metod kooperativního učení.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Odevzdání práce na E-learningu (viz níže), a ověření poznatků získaných v kurzu formou závěrečného kolokvia.
Doporučená literatura
  • BELZ, Horst a SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0846-4..
  • ČINČERA, Jan et al. Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8439-1..
  • HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3..
  • Kasíková, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, Portál, 2016.ISBN 978-80-262-0983-6..
  • LOKŠOVÁ, Irena a LOKŠA, Jozef. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2..
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1..
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7..
  • SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr