Vyučující
|
-
Václavíková Lenka, PhDr. Ph.D.
-
Exnerová Stanislava, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Kurz je uvedením do základních konceptů a praktických postupů v oblasti sociální komunikace a řešení konfliktu. Cílem kurzu je ukázání a procvičení řady vhodných postupů v dané oblasti. Studující budou odcházet s procvičenou sadou nástrojů v oblasti komunikace a řešení konfliktu pro svoje další profesní uplatnění. Semináře: 1.Úvodní seminář s objasněním témat kurzu a práce s motivací studujících. 2.Charakteristiky zdravé komunikace. Porozumění a procvičování. 3.Emoční inteligence, empatické reakce, empatie v praxi. Nácvik. 4.Empatický/pomáhající rozhovor. Nácvik postupů. I 5.Základní formy konfliktu a jejich porozumění. Nácvik situací. 6.Řešení konfliktu z jednotlivých pozic. Nácvik rolí a postupů. 7.Mediace a její využití v praxi. Procvičování. 8.Specifika školních konfliktů a školní mediace. Porozumění a nácvik. 9.Interkulturní komunikace. Porozumění specifikům a procvičení. 10.Teenager ve škole, specifika interakcí. Procvičování porozumění, rolí. 11.Asertivita a jak odhalit manipulace. Možnosti a rizika. Postupy, porozumění. 12.Transakční analýza a její elementární využití ve škole. Procvičení. 13.Vliv médií v komunikaci. Aktivní práce s tématem. 14.Závěrečný seminář, shrnutí, evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Kurz je uvedením do základních konceptů a praktických postupů v oblasti sociální komunikace a řešení konfliktu. Cílem kurzu je ukázání a procvičení řady vhodných postupů v dané oblasti. Studující budou odcházet s procvičenou sadou nástrojů v oblasti komunikace a řešení konfliktu pro svoje další profesní uplatnění.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích Zpracování závěrečného projektu
|
Doporučená literatura
|
-
BAUER, Joachim. Proč cítím to, co ty: intuitivní komunikace a tajemství zrcadlových neuronů. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5737-7..
-
GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Vyd. 2., (V nakl. Metafora 1.). Přeložil Markéta BÍLKOVÁ. V Praze: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6..
-
JANOUŠEK, Jaromír. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0..
-
JENSEN, Frances E. a Amy Ellis NUTT. Mozek teenagera. Přeložil Petr ŠTIKA. Praha: Dobrovský s.r.o., 2015. Knihy Omega. ISBN 978-80-7390-190-5..
-
KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. Vyd. 3. Kroměříž: Spirála, 2008. 978-80-904030-0-0..
-
ŠEĎOVÁ, Klára; ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012, ISBN 978-80-262-0085-7..
-
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Facilitativní mediace: řešení konfliktu prostřednictvím mediátora. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0091-8.
|