Vyučující
|
-
Václavíková Lenka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod - co je sociologie, její vznik, předmět, funkce, struktura a vztah k ostatním vědám 2. Stručný nástin vývoje některých sociologických teorií - A. Comt, K. Marx, F. Tonnies, M. Spencer, M. Weber 3. Základní paradigmata sociologické teorie - teorie konsensu (strukturální funkcionalismus, teorie sociální směny), teorie konfliktu a interpretativní sociologie (symbolický interakcionismus, fenomenologická sociologie) 4. Příroda a kultura 5. Sociální řád a jedinec - socializace, sociální interakce a komunikace, role, rodina, gender 6. Potřeby, normy a hodnoty 7. Konformita a soc. kontrola, sociální instituce 8. Sociální skupiny 9. Sociální stratifikace a mobilita 10. Vzdělanost 11. Základní principy sociologického výzkumu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznamuje studující se základními tématy sociologické teorie. Poskytuje informaci o základních charakteristikách sociologie jako vědy, o jejím vzniku, předmětu, funkci, struktuře a vztahu k ostatním vědám. Dále představuje základní paradigmata sociologické teorie. Pojednává téma vztahu přírody, kultury a společnosti. Dále je zaměřen na základní témata vztahu jedince a společnosti, jakými je socializační proces, normy a hodnoty, konformita a sociální kontrola, sociální komunikace či rodinné a genderové struktury ve společnosti. Věnuje se rovněž tématu sociální stratifikace a mobility či sociálních skupin. Sociologie je představena také jako opěrná disciplína sociální práce.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Viz. http://www.fp.vslib.cz/kfl/STAG/
|
Doporučená literatura
|
-
Heidegger, M. Co je metafyzika?, Praha: Oikúmené, 1993..
|