Vyučující
|
-
Václavík David, doc. PhDr. Ph.D.
-
Trčka Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1.Úvod: představení kurzu 2.Přirozený a teoretický životní postoj: základní analýza, podobnosti, vazby, rozdíly 3.Vztah mezi filosofií a vědou: geneze vztahu a jeho proměny 4.Vznik novověké vědy: matematizace světa, experiment, ověřitelnost 5.Novověká věda jako vyjádření moderní společnosti: instrumentalizace světa, rozvoj věd 6.Diferenciace novověké vědy: přírodní a duchovní vědy, otázka metodologické jednoty novověkých věd 7.Krize novověké vědy: kritické teorie a koncepce novověké vědy, kritika instrumentální racionality 8.Pluralita věd v pozdní moderně: tzv. postmoderní kritika vědy, její příčiny a konsekvence 9.Metodologie společenských věd 1: předmět a metoda. Základní východiska. Hermeneutika 10.Metodologie společenských věd 2: jazyk a kultura. Strukturalismus 11.Metodologie společenských věd 3: kritická teorie. Meze a možnosti objektivity poznání. Orientalismus 12.Metodologie společenských věd 4: nebezpečí ideologizace společenských věd 13.Metodologie společenských věd 5: emický a etický přístup v sociálních vědách 14.Konsilience: "dialog" mezi přírodními a humanitními vědami Semináře: 1.Rozbor základních přístupů k filosofii sociálních věd: skupinová práce s textem 2.Obrat v novověké vědě a její meze: zhlédnutí a reflexe videa, diskuze nad tématem 3.Rozdělení přírodních věd a humanitních oborů: skupinová práce s textem 4.Limity společensko-vědního poznání a jeho kritika: práce s pracovními listy a prezentace vypracovaných úkolů 5.Hermeneutické a strukturalistické metody: aplikace vybraných metod k interpretaci textu a prezentace výsledků 6.Metody kritických přístupů (kritická teorie, postkoloniální perspektiva, otázka ideologizace): aplikace vybraných metod k interpretaci textu a prezentace výsledků 7.Studia komplexity v přírodních a kulturální studia v humanitních vědách: práce s pracovními listy a závěrečná diskuze
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Kurz je uvedením do základních předpokladů, metodologických východisek a specifických metod zkoumání společenských věd. Zabývá se genezí vzniku vědy, základními průlomy v paradigmatech vědeckého poznání a vznikem společenských věd. Upozorňuje na souvislosti vzniku společenských věd s aktuálními sociálními jevy, s teoretickou a praktickou potřebou plynoucí z historického vývoje společnosti, analyzuje a řeší problémy moderního člověka. Studenti se seznámí s řadou odlišných metodologických východisek současného společensko-vědního bádání. Kurz se bude zabývat též možnostmi i limity společensko-vědního poznání, zvláště možnostmi, jak poznat jiné kultury a lidi jiného smýšlení, jiných hodnot a odlišných životních rozvrhů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích. Zpracování konspektu k zadané literatuře. Zpracování závěrečného projektu. Závěrečná písemná zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BAUMAN, Zygmunt. Myslet sociologicky. 2. vyd. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-026-1..
-
FAY, Brian. Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON, 2002. ISBN 80-86429-10-5..
-
HALÍK, Tomáš et al. K čemu dnes humanitní vědy? Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta ve vydavatelství Togga, 2008. ISBN 978-80-7308-234-5..
-
HORSKÝ, Jan. Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním. Praha: ARGO, 2009. ISBN 978-80-257-0124-9..
-
KRÁMSKÝ, David. O povaze humanitních věd: k etickým a metodologickým východiskům humanitněvědního poznávání. Liberec: Bor, 2008. ISBN 978-80-86807-75-1..
-
SAID, Edward W. Orientalismus. Západní koncepce Orientu. Praha: Paseka 2008. ISBN 978-80-7185-921-5..
-
WILSON, Edward B. Konsilience: Jednota vědění. O nezbytnosti sjednocení přírodních a humanitních věd. Praha: NLN 1999. ISBN 80-7106-321-5..
|