Předmět: Výchova k občanství

» Seznam fakult » FP » KFL
Název předmětu Výchova k občanství
Kód předmětu KFL/VKO19
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Trčka Michal, Mgr. Ph.D.
  • Václavík David, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Žák/yně a jeho/její osobnost 2. Žák/yně jako společenská bytost 3. Žák/yně jako demokratický občan/ka 4. Žák/yně jako respektující občan/ka 5. Žák/yně mezi kulturami 6. Žák/yně ve světě idejí, víry a světonázorů 7. Žák/yně jako solidární občan/ka 8. Žák/yně v globalizovaném světě 9. Žák/yně v odpovědnosti k přírodě 10. Žák/yně a jeho/její kritické myšlení

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Studijní předmět je primárně věnován teoretickému a praktickému uchopení výuky spojené s problematikou výchovy k občanství. V rámci tohoto předmětu se studující zaměří na praktické využití svých dosavadních poznatků z různých sociálních věd a filosofie. Základní intencí předmětu je kladení důrazu na občanství a související otázky v historických, sociologických, antropologických, politických a filosofických souvislostech. Z pedagogického hlediska bude kladen důraz na směr tzv. kritické pedagogiky (critical pedagogy), který rozsáhle pracuje s poznatky sociálních věd. Vedle toho se kurz zaměřuje i na výklad a praktické procvičení klíčových kompetencí, které jsou s výchovou k občanství spojeny. Studující bude navíc seznámen s možnými transformacemi svých poznatků z jednotlivých sociálně-vědních disciplín do výuky občanské výchovy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích. Třikrát prezentace (6-8 NS; proslovený referát na cca 20 minut prezentovaný v semináři; kolektivní příprava a prezentace).
Doporučená literatura
  • BARON-COHEN, Simon. Věda zla: nová teorie lidské krutosti. Brno: Emitos, 2014. ISBN 978-80-87171-37-0..
  • BELZ, Horst a SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0846-4..
  • HABERMAS, Jürgen a SHAPIRO, Ian. Teorie demokracie dnes. Praha: Filosofia, 2002. ISBN 80-7007-156-7..
  • HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3..
  • KAHN, Peter. Critical Pedagogy, Ecoliteracy, and Planetary Crisis. The Ecopedagogy Movement. New York & Frankfurt am Main: Peter Lang Publishing, 2010. ISBN 978-1-4331-0545-6..
  • KOPEČEK, Pavel a kol. Společenskovědní aspekty fenoménu vyrovnání s minulostí v kontextu výchovy k občanství. Praha: Epocha, 2013. ISBN 978-80-7425-203-7..
  • KRÁKORA, Pavel a kol. Aktuální společenskovědní pohledy na výchovu k demokratickému občanství. Praha: Epocha, 2012. ISBN 978-80-7425-167-2..
  • LUNEROVÁ, Jitka, ŠTĚRBA, Radim a SVOBODOVÁ, Monika. Výchova k občanství. 5. vyd. Brno: Nová škola, s.r.o., 2017. ISBN 978-80-7289-924-1..
  • STANĚK, Antonín, ed. a HRACHOVCOVÁ, Marie, ed. Občanská výchova v globalizující se společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-244-0475-3..
  • ŠPRINCOVÁ, Veronika. Ženy a muži ve společnosti a rozhodování: příručka k výuce. Praha: Fórum 50 %, 2015. ISBN 978-80-904447-4-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr