Předmět: Vybrané kapitoly z filosofie výchovy

» Seznam fakult » FP » KFL
Název předmětu Vybrané kapitoly z filosofie výchovy
Kód předmětu KFL/VVKF
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Podzimek Michal, PaedDr. ICLic. Th.D, Ph.D.
Obsah předmětu
1. Filosofické výměry výchovy, výchova jako pomoc a vedení člověka, výchova jako formování a přetváření člověka. Význam a proměna pojetí pojmů výchova, vzdělání a kvalifikace. 2. Výchova v krizi a výchova jako východisko z krize světa. 3. Výchova jako péče o duši a jako životní pohyb. 4. Antinomický charakter současné výchovy ve filosofické reflexi. 5. Výchova jako cesta ke svobodě a význam autority a kázně ve výchově. 6. Vědeckost a humanita jako dvě dimenze moderní výchovy. 7. Pravda a poznání ve výchově. (Evidence a alétheia). 8. Výchova jako vztah člověka ke světu (ovládání nebo respekt). 9. Výchova jako vztah člověka ke společenství (spolubytí, odpovědnost, solidarita). 10. Výchova jako vztah člověka k sobě samému - k vlastnímu lidství (úcta a sebeúcta). 11. Tři podoby - nároky výchovy: socializace, individuace a transcendence. 12. Homo educandus ve společnosti vědění.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je reflexe problematiky výchovy a vzdělání ve společnosti vědění. Půjde o kritickou analýzu současných konceptů výchovy v nejširším kontextu kulturních, politických a sociálních proměn společnosti.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Esej

Povinná účast na přednáškách a seminářích, prostudování vybrané knihy a vypracování prezentace na přidělený seminář.
Doporučená literatura
  • https://elearning.fp.tul.cz/course/view.php?id=1512.
  • PALOUŠ, R. 2010. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1833-3..
  • Palouš, Radim a Svobodová, Zuzana. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 166 s. ISBN 978-80-246-1901-9..
  • PATOČKA, J. 1996. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. I, Stati z let 1929-1952. Praha: OIKOYMENH. ISBN 80-86005-24-0..
  • PATOČKA, J. 1999. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. II, Stati z let 1970-1977, nevydané texty a přednášky ze sedmdesátých let. Praha: OIKOYMENH. ISBN 80-86005-91-7..
  • PELCOVÁ, N. 2010. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-756-5..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr